امروز: شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۹:۴۸  آخرین بروزرسانی : فروردین ۸ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۰ | کد خبر : 11882
    ارسال خبر چاپ خبر
  • گفتگو با روزنامه شرق آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک مجهزترین مجموعه علمی- ورزشی ایران است که از سال ۸۱ رسما راه‌اندازی و به عنوان یک مرکز بین‌المللی در کمیته بین‌المللی المپیک ثبت شد. اگرچه بنیان‌گذاران این آکادمی در ابتدا با اهداف خوبی کار را در این مجموعه شروع کردند اما رفته رفته با تغییر روسای…

    گفتگو با روزنامه شرق
    آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک مجهزترین مجموعه علمی- ورزشی ایران است که از سال ۸۱ رسما راه‌اندازی و به عنوان یک مرکز بین‌المللی در کمیته بین‌المللی المپیک ثبت شد. اگرچه بنیان‌گذاران این آکادمی در ابتدا با اهداف خوبی کار را در این مجموعه شروع کردند اما رفته رفته با تغییر روسای سازمان تربیت‌بدنی وقت و کمیته ملی المپیک، فعالیت‌های بخش‌های مختلف این مرکز به خصوص در سه، چهار سال اخیر به حالت راکد درآمد.
    اما حالا بعد از مدت‌ها سکوت این مرکز بین‌المللی ورزشی با تغییرات مدیریتی مواجه شده و مدیر موفقی را پیش روی خود می‌بیند که این نوید را می‌دهد تا دوباره جان تازه‌ای به آکادمی بدهد، اگرچه مهرزاد حمیدی نیز به عنوان یکی از استادان دانشگاه تربیت‌بدنی طی سه سال و نیم گذشته آکادمی را خوب اداره کرد ولی در حال حاضر، گزینه‌ای به جای او وارد عرصه عمل شده که به‌مراتب از رزومه مدیریتی بیشتر و بهتری نسبت به وی برخوردار است.
    انتخاب شاهرخ شهنازی که سابقه ۱۵ سال ریاست فدراسیون پینگ‌پنگ، عضویت در هیات‌ اجرای کمیته ملی المپیک ایران، عضویت در هیات‌رییسه فدراسیون جهانی پینگ‌پنگ و قائم‌مقامی کنفدراسیون آسیایی این رشته را در کنار مراودات بین‌المللی زیادی که دارد، این پیش‌بینی را می‌کند که او بتواند امور آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک را جدی‌تر از گذشته انجام دهد.
    اگرچه می‌توان از صحبت‌های شهنازی این را فهمید که او هنوز دلش پیش اهالی پینگ‌پنگ است و دوست دارد دوباره به آنجا برگردد. با این حال می‌گوید با آمادگی کامل آمده تا تجربه چند سال مدیریتش را این بار به گونه دیگری در خدمت جامعه ورزش قرار دهد. ملی‌شدن کتابخانه آکادمی و مراوده با سفرای کشورهای خارجی درخصوص استفاده از این مجموعه، از جمله اقداماتی است که رییس سابق فدراسیون تنیس روی میز در روزهای آغازین ریاستش در این مرکز بین‌المللی خبر می‌دهد. در ادامه گفت‌وگوی او را می‌خوانید.
    ‌ اوضاع آکادمی را طی این دو، سه ماهی که ریاست آن را بر عهده گرفتید، چطور دیدید؟
    من فکر می‌کنم آکادمی باید نقش موثرتری را پیدا کند. ما برای اینکه بتوانیم به این هدف برسیم به یک‌سری امکانات و افکار جدید نیاز داریم تا زحمت‌های مسوولان قبلی اینجا را تکمیل کنیم. به هر حال، هرچه باشد آنها هم کارهایی برای این مجموعه بزرگ انجام داده‌‌اند. به عقیده من، آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک چه در داخل و چه در خارج کشور شناخته‌شده نیست. اینجا از بهترین سالن‌های آمادگی جسمانی، مرکز سنجش، بخش‌های روان‌شناسی، پزشکی و… برخوردار است.
     بنده در نظر دارم تمامی خدماتی که این مرکز می‌تواند انجام دهد را به صورت یک پکیچ درآورم و به کشورهای خارجی صادر کنم. رییس کمیته ملی المپیک چند وقت پیش در سفری که به ایران داشت از آکادمی دیدن کرد. او زمانی که امکانات اینجا را دید به کلی متعجب شد.
    او به من گفت: ما در کرواسی اصلا چنین مرکز علمی- ورزشی نداریم. این در حالی است که کرواسی در عرصه‌های ورزش و علوم این حوزه یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست. این موضوع نشان می‌دهد که ما از نظر سخت‌افزار توانایی آن را داریم خدمات خوبی به سایر کشورها بدهیم. فقط نیاز به نرم‌افزارهای لازم داریم که باید بیشتر خودمان را در این بخش تقویت کنیم.
    ‌ علت اینکه طی این چند سال اخیر فعالیت بیشتر بخش‌های آکادمی راکد شده بود، به نظرتان چیست؟
    ما اگر به تاریخ پیدایش آکادمی برگردیم، می‌بینیم که بنیان‌گذاران اولیه آن با اهداف خوبی اینجا را راه‌اندازی کردند. آن زمان استانداردهایی شامل تست‌های آمادگی جسمانی برای ورزشکاران تعریف شده بود که اگر آنها را رعایت نمی‌کردند به مسابقات اعزام نمی‌شدند.
    من یادم می‌آید زمانی که رییس فدراسیون پینگ‌پنگ بودم، تیم ملی ما برای شرکت در رقابت‌های جهانی مالزی آماده می‌شد. ملی‌پوشان تست‌های آمادگی جسمانی خود را در آکادمی انجام داده بودند و به فرم‌های موردنظر نرسیده بودند. همان موقع آقای هاشمی‌طبا دستور دادند که سفر ما به مالزی لغو شود. این موارد قویا در آن مقطع دنبال می‌شد تا ایشان از کمیته رفتند. بعد از آن وقتی روسای بعدی سازمان تربیت بدنی آمدند به این قضایا توجه نداشتند تا اینکه در این اواخر آقای علی‌آبادی به این نتیجه رسیدند باید به انجام این تست‌ها توجه بیشتری شود.
    آن زمان آقای هاشمی‌طبا هم رییس سازمان بود و هم رییس کمیته ملی المپیک. این دو امتیاز باعث می‌شد تا ایشان بیش از پیش از این فکر حمایت کنند. الان اگر ما بخواهیم دوباره به آن روزها برگردیم باید هم از سوی مسوولان وزارتخانه حمایت شویم و هم کمیته خوشبختانه در حال حاضر آکادمی از لحاظ نیروی انسانی برای انجام این امور مشکل ندارد. ما سعی داریم تا المپیک لندن ورزش‌های المپیکی را در این قضیه شرکت بدهیم و به نوعی مسوولان فدراسیون و مربیان آنها را ملزم کنیم تا ورزشکاران این تست‌ها را انجام بدهند.
    آقای علی‌آبادی و اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک از ما خواسته‌اند تا المپیک، تست‌های ‌آمادگی جسمانی را از ورزشکاران بگیریم.
    فدراسیون‌ها از این خواسته آکادمی استقبال می‌کنند؟
    بله، فدراسیون‌ها تشنه هستند. آنها دوست دارند از ما سرویس خوب بگیرند. ما باید حرف‌های جدید برای ورزشکاران و مسوولان فدراسیون‌ها داشته باشیم تا سمت این قضیه حرکت کنند. ما هم باید در بعضی قسمت‌ها خودمان را تقویت کنیم. من به‌عنوان رییس جدید اینجا خودم را به چند سالن و تست محدود نمی‌کنم. نیاز داریم در بعضی از بخش‌ها تقویت شویم.
    به طور مثال، بعضی از دستگاه‌ها هستند که کهنه شدند و نیاز به خریداری نوع جدید آنها هست. اما با تمام اینها ما سعی داریم در آستانه المپیک آرام‌آرام لزوم این قضیه را برای فدراسیون‌ها روشن کنیم، البته بعضی از فدراسیون‌ها نیروهای متخصص دارند و خودشان تست‌ها را انجام می‌دهند. ولی با این حال مطمئنا ظرف دو، سه سال آینده همکاری‌های ما با ورزشکاران اجباری خواهد شد.
    ‌ اخیرا صحبت‌هایی در مورد جمع‌آوری کتابخانه آکادمی شد، این موضوع صحت دارد؟
    نه، یک ذهنیتی از قبل وجود داشت که از این کتابخانه استفاده خوبی نمی‌شود اما من قصد دارم که این کتابخانه را به کتابخانه مرجع ملی ورزشی تبدیل کنم. از طرفی تعاملاتی را هم با کتابخانه ملی ایران داشته باشیم تا بتوانیم از امکانات آنها هم استفاده کنیم. علاوه بر آن در تلاشم تا با جذب اسپانسر و تامین اعتبارات لازم اینجا را به سیستم دیجیتالی هم مجهز کنم. بالاخره الان ما در عصری زندگی می‌کنیم که دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد در کتابخانه‌ها نیست.
    ‌ اوضاع بودجه آکادمی چطور است؟
    ما مشکلی از بابت اعتبار نداریم. کمیته ملی المپیک به ما اعلام کرده هر زمان نیاز به بودجه داشته باشیم در اختیارمان قرار می‌دهد.
    ‌ در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی آکادمی، اینجا بخشی از اعتبارات خود را از طریق اجاره سالن‌ها به بخش‌های خصوصی تامین می‌کرد، چرا در این سه سال اخیر این حساب بسته شد؟
    به دلیل اینکه دیوان محاسبات به آن ایراد گرفته است. اینجا چون یک سازمان مستقل نیست و وابسته به کمیته ملی المپیک است باید اعتبار خود را از طریق مرجع مربوطه خود تامین ‌کند اما با این حال در کمیته حساب مردمی وجود دارد که ما بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را تامین کنیم.
    ‌ شما به دلیل پست‌های بین‌المللی، مراودات خوبی با سران ورزشی کشورها دارید، در این زمینه چه برنامه‌ای در آکادمی دارید؟
    تقویت روابط بین‌الملل از جمله برنامه‌هایی است که باید در اولویت کاری ما قرار بگیرد، با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم، قرار است طی دو، سه ماه آینده با رایزن‌های فرهنگی کشورها از طریق سفارتخانه‌ها ملاقات داشته باشیم تا زمینه رفت و آمد مسوولان و ورزشکاران کشورهای خارجی را به ایران فراهم کنیم. از طرفی در نظر داریم کارشناسان ورزشی خود را به سمینارهای علمی، آموزشی اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی در خارج کشور اعزام کنیم تا آنها با مراکز علمی روز ورزش دنیا آشنا شوند.
    ‌ فدراسیون پینگ‌پنگ در دو سال گذشته بعد از رفتن شما، با حاشیه‌های مدیریتی زیادی همراه بوده به طوری که بحث برکناری رییس آن خیلی مطرح است. اهالی این رشته و مسوولان ورزش معتقدند در این شرایط گزینه‌ای بهتر از شما برای ریاست این فدراسیون وجود ندارد. دوست ندارید دوباره به این مجموعه برگردید؟
    به هر حال، انتخاباتی انجام شده و فدراسیون فعلا مسیری را دارد طی می‌کنند، اگر سیاست‌های مسوولان ورزش چیزهای دیگری باشد، این به آنها مربوط می‌شود.
    ‌ فکر می‌کنید پینگ‌پنگ ایران شانسی برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن داشته باشد؟
    با توجه به توانی که در بچه‌ها می‌بینم کسب یک سهمیه در بخش آقایان را خیلی زیاد می‌بینم. اگر اردوهای خوبی هم برای خانم‌ها بگذاریم دور از دسترس نیست که بتوانیم در این بخش هم ورودی بیاوریم. در حال حاضر مسابقات آسیای میانه را پیش رو داریم که اگر خوب بجنگیم می‌توانیم این دو سهمیه را بگیریم. البته رقابت‌های جنرال زون هم انتخابی المپیک است اما چون بهترین قهرمانان در آن شرکت می‌کنند شانس کمتری برای کسب ورودی داریم. ملی‌پوشان ما باید تلاش کنند در مسابقات آسیای میانه سهمیه بگیرند.
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "شاهرخ شهنازی، رییس آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک:فعالیت‌های آکادمی با رفتن هاشمی‌طبا کمرنگ شد"
    1. سلیم قدرشناس گفت:

      جناب شهنازی
      خدمات ارزنده و باکیفیت حضرتعالی به پینگ پنگ ایران چیزی نیست که ازیادوخاطره ها محو گردد همچنانکه خرابکاری های جناب زارع پور نیزاز اذهان زدوده نمی شود.
      خوشابه سعادت کسانی که وقتی می روند ونمی مانند همگان از رفتنشان متاثر می شوند و بدا به حال وروز آنانی که رفتنشان رستگاری دیگران است .
      امیدوارم شادی وسرور رفتن این غریبه گان با جشن و پایکوبی آمدن جنابعالی صدچندان گردد.
      هرجا ودرهر پستی بی هیچ شکی مایه خیر و برکتید.
      موفق باشیدوکامروا

    2. دوستدار پینگ پنگ گفت:

      جناب آقای شهنازی مدیر ارزنده ورزش ایران
      امیدواریم همچنان موفق و موید باشید و دعا می کنیم بازه به پینگ پنگ ایران باز گردید و منشا خدمت شوید .

    3. برهان منطقی گفت:

      برای نابینا ، شیشه والماس فرقی ندارد پس اگر قَدرَت را ندانستند تو شیشه نیستی آنان نابینا هستند.

    4. پینگ پنگ گفت:

      هنوز چشم مرادم رخ تو سیر ندیده
      هواگرفتی و رفتی زکف چو مرغ پریده
      ترا به روی زمین دیدم و شکفتم و گفتم
      که این فرشته برای من از بهشت رسیده
      بیاکه چشم وچراغم توبودی ازهمه عالم
      خدای را به کجا رفتی ای فروغ دو دیده
      هزاربارگذشتی به ناز و هیچ نگفتی
      که چونی؟ای به سر راه انتظارکشیده
      چه خواهی ازسرمن ای سیاهی شب هجران
      سپیدکردی چشمم در انتظارسپیده

      پینگ پنگ


    تازه ترین اخبار