امروز: شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۶:۱۳:۲۱  آخرین بروزرسانی : دی ۱۹ام, ۱۳۹۰
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ | کد خبر : 13060
    ارسال خبر چاپ خبر
  • عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران گفت: نحوه فعالیت روانشناس ورزشی با روانشناس عمومی کاملا متفاوت است و حضور روانشناس ورزشی در کنار تیم ها و ورزشکاران می توانند موفقیت در میادین مختلف را دوچندان کند. ‘حسن غرایاق زندی’ روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک روانشناس عمومی با…

    عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران گفت: نحوه فعالیت روانشناس ورزشی با روانشناس عمومی کاملا متفاوت است و حضور روانشناس ورزشی در کنار تیم ها و ورزشکاران می توانند موفقیت در میادین مختلف را دوچندان کند.
    ‘حسن غرایاق زندی’ روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک روانشناس عمومی با افرادی سر و کار دارد که ضریب هوشی پایینی دارند و یا دچار مشکل رفتاری شده اند، در حالی که ورزشکاران دارای ضریب هوشی بالایی هستند و نیازی به حضور روانشناس عمومی در کنار خود ندارند.

     

    وی ادامه داد: ارایه اطلاعات نادرست به ورزشکاران و قرار دادن آنها در معرض مداخله افرادی که دارای صلاحیت حرفه ای نیستند، می تواند پیامدهای زیانباری در پی داشته باشد.

     

    زندی اضافه کرد: در کنار یک تیم ورزشی یا ورزشکار باید روانشناس ورزشی دارای تخصص لازم برای ارتقای آمادگی روحی حضور داشته باشد.

     

    این مدرس دانشگاه اظهار داشت: روان شناسی ورزشی اصطلاحی است که سال های اخیر بیش از پیش در رسانه ها به کار برده شده است اما معنا و نقش آن به طور واقعی هنوز روشن نیست.

     

    وی ادامه داد: این موضوع سبب شده تا افراد به شکل معمول در افکار خود وظیفه یک روان شناس ورزشی را یک سخنرانی قبل از مسابقه، یا مجری چند مهارت ذهنی ساده تصور کنند.

     

    وی افزود: واقعیت این است که حیطه کاری یک روان شناس ورزشی بیش از آن چیزی است که ما در ذهن خود از آن آگاهی داریم.

     

    عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران گفت: روان شناسی ورزشی که در دهه های اخیر به سرعت گسترش یافته در کشور ما هنوز رشد چشم گیری نداشته است و اثر قابل ملاحظه ای از آن در دانشگاه ها دیده نمی شود.

     

    زندی افزود: در واقع این شاخه از روان شناسی در جستجوی درک و چگونگی رفتار کسانی است که به ورزش و تمرین های بدنی می پردازند و از طریق پژوهش ها به دنبال کمک به جامعه ورزشی می باشد.

     

    وی ادامه داد: روانشناسان ورزشی همچنین کوشش می کنند تا میزان مشارکت فرایند روان شناختی در حرکت های بدن، تعادل بین افراد، چگونگی بهتر شدن یادگیری و عملکرد و هم چنین شیوه های تقویت ادراکهای روان شناختی را تعیین کنند.

     

    مدرس دانشگاه تهران توضیح داد: روان شناسی ورزشی به عنوان یک رشته دانشگاهی به بررسی علمی افراد و رفتار آن ها در چارچوب ورزش و تمرین پرداخته و زمینه هایی همچون شخصیت، انگیزش، اسنادها، رهبری، پویایی های گروه، اعتماد به نفس و هدف چینی را شامل می شود.

     

    زندی افزود: به عبارت دیگر این قلمرو با تعیین کننده های روان شناختی یا مولفه ای ذهنی در ورزش و تمرین و هم چنین آثار روان شناختی فعالیت های ورزشی و جسمانی سر و کار دارد.

     

    وی گفت:روان شناسی ورزش به قلمروهای متفاوتی مانند ارزش یابی و آزمون ورزشکاران، شناخت و هدایت فرد به منظور اجرای تمرین های ذهنی برای بهبود عملکرد همه اعضای تیم اشاره می کند.

     

    زندی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران در سالجاری تحصیلی برای نخستین بار در دانشگاه های دولتی ایران در رشته روانشناسی ورزشی مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرفته است.

     

    وی ادامه داد: بی شک حضور افراد تحصیل کرده رشته روانشناسی ورزشی در کنار تیم ها و ورزشکاران سبب موفقیت روز افزون در میادین مختلف خواهد شد.
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "یک روانشناس ورزشی: حضور روانشناس ورزشی در کنار تیم ها شانس موفقیت را دو چندان می کند"
    تازه ترین اخبار