امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۲:۰۹:۵۷  آخرین بروزرسانی : دی ۲۸ام, ۱۳۹۰
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ | کد خبر : 13676
    ارسال خبر چاپ خبر
  • پینگ‌پنگ از بحران تا المپیکی شدن/ پاسخ شیرین به همدلی بانوان خبرگزاری فارس: فدراسیون پینگ‌پنگ از دوران بحران تا رسیدن به دو سهمیه المپیک در بخش زنان و مردان جهش چشمگیری داشت و بانوان با کسب اولین سهمیه المپیک در این رشته پاسخ شیرین همدلی خود را گرفتند. به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، فدراسیون…

    پینگ‌پنگ از بحران تا المپیکی شدن/ پاسخ شیرین به همدلی بانوان
    خبرگزاری فارس: فدراسیون پینگ‌پنگ از دوران بحران تا رسیدن به دو سهمیه المپیک در بخش زنان و مردان جهش چشمگیری داشت و بانوان با کسب اولین سهمیه المپیک در این رشته پاسخ شیرین همدلی خود را گرفتند.
    به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، فدراسیون پینگ‌پنگ ایران در سال ۹۰ با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بود، حاشیه‌هایی که از درون با اعتراض ملی‌پوشان به میزبانی نامناسب اراک از مسابقات تور حرفه‌ای شروع شد و از بیرون توسط برخی ادامه یافت. حاشیه‌ها تا حدی شدید شد که زمزمه‌های برکناری محمد زارع‌پور، رئیس فدراسیون هم شنیده می‌شد و کار کارکنان فدراسیون را با مشکل مواجه می‌ساخت، استعفاهای پی‌در پی در فدراسیون از سرمربی و کادر فنی و رئیس کمیته داوران گرفته تا نایب رئیس، باعث شد تا همه تا حدود بسیار زیادی از پینگ‌پنگ و آینده آن قطع امید کنند.

     

    * حاشیه‌سازی کنار گذاشته شده‌ها برای فدراسیون
    پوستین دوز که به تازگی به عنوان نایب رئیس فدراسیون در بخش بانوان بر سر کار آمده بود و حضور او از همان ابتدا با مخالفت برخی که از حضور در فدراسیون کنار گذاشته شده بودند، به بیشتر شدن حاشیه‌ها دامن زد، مدتی بعد نایب رئیس فدراسیون شد تا حواشی و اعتراضات از درون و بیرون بیشتر شود.
    افرادی که خود به هر دلیلی در فدراسیون حضور نداشتند از پینگ‌پنگی نبودن وی صحبت به میان می‌آوردند و با بزرگنمایی برخی مشکلات با هر هدفی به بیشتر شدن مشکلات پینگ‌پنگ دامن می‌زدند. اما فدراسیون برای خروج و برون‌رفت از این مشکل چاره‌اندیشی و سعی کرد جو متلاطم را آرام کند. هرچند فعالیت‌های زارع‌پور برای آرام و راضی کردن ورزشکاران در ابتدا چندان مورد استقبال قرار نگرفت و با نوعی بدبینی به آن نگریسته می‌شد، اما فدراسیون بدون توجه به حواشی به کار خود ادامه داد و در اولین قدم سعی کرد تا حدودی در برابر خواسته ملی‌پوشان کوتاه بیاید و با برگزاری جلساتی نظرات آنان را شنیده و به کار بندد.

     

    * سیاست سکوت خبری برای آرام کردن اوضاع متلاطم
    وعده عملی نشده فدراسیون برای استخدام مربی خارجی در بخش بانوان نیز مشکل ساز شد تا پوستین دوز نیز برای تسلط بر اوضاع سیاست سکوت خبری را در پیش بگیرد، سیاستی که گرچه به مذاق اهالی رسانه چندان خوش نیامد، اما باعث شد حداقل تا حدود زیادی جو پینگ‌پنگ بانوان آرام‌تر شود.
    پوستین‌دوز دلیل سکوت خبری خود را اینگونه توضیح می‌دهد: نمی‌خواهیم وعده بدهیم و تنها به فکر عملی کردن برنامه‌های خود هستیم. تا کاری عملی نشود نمی‌خواهیم از آن صحبتی به میان آوریم که بعدها در صورت عملی نشدن حاشیه برایمان ایجاد شود.

     

    * گام رو به جلوی فدراسیون برای احیای پینگ‌پنگ بانوان
    فدراسیون پس از آرام کردن نسبی اوضاع که می‌توان گفت در بخش بانوان در این خصوص موفق‌تر به نظر می‌رسید، فعالیت‌های خود برای پیشرفت و برنامه‌ریزی برای پینگ‌پنگ را آغاز کرد و برگزاری مسابقات بین‌المللی فجر کاپ در استان گلستان با حضور کشورهای اسلواکی، مجارستان، عراق و قزاقستان اتفاقی بود که برای اولین بار در پینگ‌پنگ بانوان ایران رخ داد.
    برگزاری این مسابقات در فاصله دو ماه مانده به مسابقات انتخابی المپیک لندن با حضور حریفان قزاقستانی که مهم‌ترین رقیب ایران برای کسب تک سهمیه المپیک در آسیای میانه بودند، باعث شد بازیکنان ایران با شیوه بازی آنان بیشتر آشنا شوند و برنامه‌ریزی‌های بعدی خود را در این خصوص انجام دهند.

     

    * تداوم برنامه‌‌ریزی‌ها برای حضور در المپیک
    بانوان ایران پس از این مسابقات وارد اردو شدند و باز هم برای اولین بار در اردوی برون مرزی در کشور مجارستان حاضر شدند. بانوان ملی‌پوش ایران پس از برگزاری کمپ تمرینی چند روزه در تورنمنت چندجانبه نیز شرکت کردند تا باز هم آمادگی خود را برای رقابت‌های انتخابی المپیک محک بزنند.
    فدراسیون که پس از مسابقات گلستان توانست ارتباط خوبی با مجارستان برقرار کند، پس از بازگشت ملی‌پوشان از مجارستان از دو بازیکن مجارستانی دعوت کرد تا به عنوان یار تمرینی در اردوی تیم‌ملی حاضر شوند.
    لیموچی، سرمربی تیم ملی پینگ‌پنگ بانوان ایران علت دعوت از بازیکنان مجار را نزدیکی بازی آنان به حریفان قزاق و قدرت دست آنان عنوان کرد.

     

    * استفاده از روانشناس برای اولین بار و توجه به مسائل روانی در ورزش بانوان
    علاوه بر اقدامات فدراسیون در برگزاری اردو‌ها و اعزام به تورنمنت‌ها، یکی دیگر از اقدامات ارزشمند فدراسیون که تاکنون در رشته‌های دیگر شاهد آن نبوده‌ایم، به کار گرفتن یک روانشناس در کنار تیم ملی بود تا ضعف بزرگ بانوان ایرانی از نگاه سرمربیان تیم ملی برطرف شود.
    لیموچی و سایر مربیان تیم ملی بارها اعلام کرده بودند که بانوان ایرانی از لحاظ تکنیکی چیزی از رقبا کم ندارند و کمبود اعتماد به نفس و عدم آمادگی روحی همیشه دردسرساز بوده و تا حد زیادی باعث شکست آنان در مسابقات قبلی شده است. سامع، روانشناس تیم ارتباط خوبی با ملی‌پوشان برقرار کرد و حتی در ایام استراحت نیز با آنان در تماس بود، حضوری که از دید ورزشکاران و مربیان تأثیر فراوانی در ارتقای اعتماد به نفس بانوان داشت.

     

    * حضور در المپیک، رویایی که بالاخره محقق شد
    سرانجام مسابقات انتخابی المپیک با حضور ورزشکارانی از قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، تاجیکستان و ایران در تهران برگزار شد؛ اما این بار نه تنها بازیکنان ایرانی که بازیکنان قرقیزستان و ازبکستان هم رشد قابل توجهی داشتند.
    ۳ بازیکن ایرانی، ۴ بازیکن از قزاقستان و تنها بازیکن قرقیزستان به دور نهایی مسابقات راه یافتند تا بهترین بازیکن مسافر لندن شود. شهسواری که در بازی اول خود به دلیل استرس، بازی را با نتیجه ۴ بر یک به حریف قرقیز واگذار کرد، در ادامه در ۶ مسابقه دیگر خود به برتری رسید؛ وی در آخرین بازی خود در میان هیاهوی تماشاگران مقابل یلنا شاگارووای قزاق پیروزی شیرینی کسب کرد و اولین بانوی پینگ‌پنگ ایران در المپیک نام گرفت.

     

    * سکوت خبری فدراسیون ادامه خواهد داشت؟
    پس از این افتخار، سرمربی و بازیکنان همدلی و تلاش فدراسیون را عامل اصلی این پیروزی دانستند. اما باید توجه داشت که درست است که در برهه‌ای از زمان سکوت فدراسیون در برون رفت از بحران مؤثر بود، اما این سیاست نباید رویه دائمی فدراسیون خصوصاً در روزهای اوج و افتخار باشد.
    رسالت هر خبرنگار ورزشی انعکاس موفقیت‌ها و ناکامی‌های ورزش و دلایل آن است و نایب رئیس و رئیس فدراسیون در جایگاه یک مقام مسئول نباید از پاسخگویی به مردم کناره‌گیری کنند.
    حال که پینگ‌پنگ ایران روزهای خوشی را سپری می‌کند، بهتر است با کمک اصحاب رسانه در بازتاب موفقیت‌های آنان و توجه هر چه بیشتر به رشته‌های غیر فوتبالی و مخصوصاً رشته‌ای چون پینگ‌پنگ که با کسب موفقیت‌های جدید قدم در راه پیشرفت نهاده، بکوشیم.

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "نگاهی به فعالیت‌های فدراسیون پیش از کسب سهمیه المپیک"
    1. زهرا رسولی گفت:

      با سلام ،آقای علوی توقع می رفت به این نکته مهم توجه شود که انتخاب شدن دو بازیکن از ایران برای المپیک حاصل یک دوره فعالیت حداقل ده ساله می باشد که مدیران و مربیان سالهای نه چندان دور در این موفقیت نقش تعیین کنندی ایی داشته اند همانطور که همه ی پینگ پینگی ها می دانند آقای عالمیان و ندا شهسواری سالهاست که نفر اول تیم ملی ایران می باشند و کسب این همه تجربه در طی مدت بازیکنی در مرحله ایی جواب می دهد خصوصا که میزبان مسابقات انتخابی ایران باشد و همه ی شرایط میسر شود. در این چند روز از همه تشکر شد غیر از آن هایی که در طی این چند سال گذشته بدون هیچ چشم داشتی در رشد این دو نفر نقش داشته اند. یک سوال از پینگ پنگی ها دارم از نظر متدولوژی تمرین باید چند سال روی یک بازیکن کار کرد که به موفقیت در گرفتن سهمیه المپیک دست یابد؟ این تقدیر ها آنقدر رییس و نایب رییس غیر پینگ پنگی را سر خوش کرده که سر پوش بر همه ی نا کار آمدی هایشان گذاشته شده وِآنها همه ی این موفقیت رااز تلاش خود می دانند. مورد بعدی نقش خانم لیموچی می باشد که آیا دو سه هفته کار ایشان با این تیم آنقدر جواب خارق العاده می دهد ؟ بیایید کمی واقع بین باشیم.

    2. حسن گفت:

      با سلام و عرض ادب.در رابطه با سهمیه اقایان در هر شرایطی از ان ما بود.اما در رابطه با بانوان تاثیر پذیری مسئول فدراسیون و تحولی که در رابطه با انتخاب و استفاده از شخصی که مدتها با فدر اسیون همکاری نمیکرد و حمایت قاطع پس از ان تنها عامل موفقیت بود.بعضا حتی این انتخاب را به نوعی سوزاندن بانوی محترمه می دانستند چون امکان گرفتن سهمیه بانوان را صفر قلمداد کرده بودند.که این حقیر مخالف و صداقت را در تصمیم گیری حس کردم و الحمدلله برای اولین بار سهمیه بانوان شیردل ایران اسلامی محقق شد.و این نقطه عطفی در توسعه این رشته در بانوان ثبت شد.توصیه میکنم به اینده و موفقیت در المپیک بنگریم.تا ۲ماه پیش فکر رسیدن به این مرحله را نمیکردیم و بیش از ۴ -۵ سالی از مقاله این حقیر مبنی بر رسیدن به سکوها در مجله کیهان ورزشی که عده ای ناشدنی فلمداد کردند نگذشته است که مدعی سکو با قاطعیت شدهایم و به فال نیک گرفته وبه اینده ای روشن می اندیشیم .لازمه ان تغییر و تحولی بسیار مدبرانه در کادر فدراسیون و جدایی منافع طلبان و جایگزینی متخصصین و متعهدین مدیر بدون اعمال نظر گوشه نشینان غرب
      در جایگاههای حساس و اجرای برنامه های مدون و سیستماتیک عملی بلافاصله لازم و ضروری است.با تشکر

    3. حسن گفت:

      با سلام و عرض ادب.از نشدن ها شدن ساختن نیاز به تصمیمات مدبرانه و اشخاص خاص دارد.با تشکر

    4. mona گفت:

      ba salam

      baraye neda shahsavari besyar zahmat keshide shode ast va mosalaman baraye olympici shodan yek nafar az sal ha ghabl kar mishavad ama,
      neda az sale 1380 ozve tim melli shod va dar ordoohaye toolani modat va 5 ,6 mahe yi ke haminkhanoom limoochi an zaman gozashtand va an zaman khanoom limoochi masoole ping pong e banovane irean boodand ,,aghaze shokoofayi e neda zamani bood ke hanooz fedrasion va varzeshe banovan edgham nashode boodand va an zaman khanoom limoochi masoole banovan bood.
      dar olypici shodan neda besyar zahmat keshidan :
      aval khode neda,, dovom khanevadeye neda,sevom az khanoom limoochi ke naghshe besezayi dashtand va hamintor khanoom eliyasvan va khanoome samooyi va dar in chand mah ham fedrasion aghaye zare poor va khanoome poostin dooz besyar zahmat keshidan va naghshe kameli dar olympici shodane neda dashtand va khanoome rahimi va khanoome same ravanshenase tim khanoome ghavam zade va naghshe takmili va kilidi khanoome limoochi hame ba ham ,hame baham baes shod neda be olympic beravad.

    5. حسن گفت:

      با سلام و عرض ادب.با احترام به همه نضرات.سوال ان است که اگر سهمیه المپیک بانوان را همانند دو دوره قبل بدست نمی اوردیم چه کسانی باعث عدم گرفتن این امتیاز بزرگ ملی می بو دند و ایا انها در این رابطه از خانواده ورزش تنیس روی میز و کشور در این رابطه عذر خواهی می کردند و مسئولیت ان را بعهده می گرفتند هر کس این کار را وجدانا می کرد هم اکنون در رفتن ندا و کسب سهمیه المپیک او نقش داشته است. با تشکر

    6. حسن گفت:

      با سلام و عرض ادب.توجه عزیزان را علاوه بر موارد فوقالاشاره به انچه گذشت در این رابطه نیز جلب میکنم.با تشکر

    7. سارا کهبال گفت:

      با سلام

      برای انجام کار بزرگ انسان های بزرگ نیز باید پشت کار باشند.

      بسیار بودند که برای ندا زحمت کشیده و مربیان خوبی برای ندا بوده اند در درجه اول خود ندا بود که این حماسه را رقم زد و به قول مونا ندا و خانواده ندا ،

      اما،

      استفاده و نشستن افراد بزرگی چون لیموچی که در دنیا شناخته شده است و به عنوان مربی رسمی فدراسیون جهانی اسمش در ittf به ثبت رسیده ،و این دو ماه آخر و کلیدی که بچه ها با سرکار خانم لیموچی بودند بسیار سرنوشت ساز است.

      بسیار طبیعی می باشد افرادی که از فدراسیون دوری می کنند و موافق ریاست قبلی فدراسیون هستند و مخالف این فدراسیون بخواهند المپیکی شدن ندا شهسواری را به دوران فدراسیون قبلی نسبت بدهند .

      اما،

      واقع بین باشید ،وقتی خود بازیکنان تیم ملی که همیشه دم از مربیان خارجی می زدند می گویند سرکار خانم لیموچی مربی خوبی هستند و ittf هم ایشان را تایید کرده و فدراسیون و خانم پوستین دوز هم با بها دادن به خواسته های این مربی سهمیه المپیک را جز کارنامه خود قرار داده اند.

      افراد خارج از فدراسیون و مخالف فدراسیون شاید حتی از این موفقیت چندان هم شاد نباشند.


    تازه ترین اخبار