امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۱:۴۸:۱۷  آخرین بروزرسانی : بهمن ۵ام, ۱۳۹۰
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ | کد خبر : 13976
    ارسال خبر چاپ خبر
  • در سال  های نه چندان دور ،در دهه ۷۰ و  اوایل ۸۰ ، تیم های بانوان در حال  شکل گیری بودند . و شاید روسان فدراسیون ها با ترس و لرز بودجه ای را برای بانوان اختصاص میدادند و تمام هم وغم  روسا بر روی تیم های مردان بود . تا قبل از ان  نام…

    در سال  های نه چندان دور ،در دهه ۷۰ و  اوایل ۸۰ ، تیم های بانوان در حال  شکل گیری بودند . و شاید روسان فدراسیون ها با ترس و لرز بودجه ای را برای بانوان اختصاص میدادند و تمام هم وغم  روسا بر روی تیم های مردان بود . تا قبل از ان  نام و نشان  ورزش بانوان بیشتردر شطرنج دیده میشد. اگر ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات اسیایی و یا در حوزه خلیج فارس  شرکت میکردند تنها برای اشنایی با جو  و صرفا حضور در مسابقات  برای کسب تجربه بود. در یکی دو سال اخیر با اوردن مدال درمسابقات اسیایی و جهانی به نظر میرسد دوره گذراندن تجربه دارد به پایان میرسد.

     

    با افزایش رشته های ورزشی بانوان مدال آوری ان ها نیز بیشتر شده است. و سیر پیشرفت بانوان در ورزش صعودی شد .
    به گزارش پایگاه تخصصی پینگ پنگ کشور به نقل از «تابناک»، لیلا رجبی دوومیدانی کار ماده پرتاب وزنه کشورمان در مسابقات انتخابی داخل سالن تهران موفق به کسب سهمیه ورودی المپیک ۲۰۱۲ لندن شد.به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از فدراسیون دوومیدانی، این ورزشکار کشورمان با پرتاب وزنه به مسافت ۱۷ متر و ۶۰ سانتی متر ضمن کسب حدنصاب تیم ملی و ورودی مسابقات جهانی ترکیه، موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن شد.
    از زمانی که نام هما حسینی به عنوان نخستین ورزشکار زن ایرانی پرچم دار کاروان ورزشی ایران شد ، نخستین های دیگری روی کار امدند که اخرین ان ها ندا شهسواری بود که توانست سهمیه المپیک رشته پینگ پنگ را بدست اورد .درچند روز گذشته لیلا رجبی دونده، گرفتن سهمیه توسط ورزشکاران زن را سرعت بخشید. به نظر میاید باید گوش هایمان را به شنیدن اخبار بانوان عادت دهیم.
    در سال های نه چندان دور ،در دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ ، تیم های بانوان در حال شکل گیری بودند . و شاید روسان فدراسیون ها با ترس و لرز بودجه ای را برای بانوان اختصاص میدادند و تمام هم وغم روسا بر روی تیم های مردان بود . تا قبل از ان نام و نشان ورزش بانوان بیشتردر شطرنج دیده میشد. اگر ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات اسیایی و یا در حوزه خلیج فارس شرکت میکردند تنها برای اشنایی با جو و صرفا حضور در مسابقات برای کسب تجربه بود. در یکی دو سال اخیر با اوردن مدال درمسابقات اسیایی و جهانی به نظر میرسد دوره گذراندن تجربه دارد به پایان میرسد.
    در قدمت تیم هایی چون تنیس و گلف و پاراگلایدر که کمتر از رشته هایی رزمی بوده از همان ابتدا تاکید هم بر روی مردان وهم بر روی زنان بوده است. در کنار رشد تکنیکی ورزشکاران زن که ماحصل اوردن مربیان حرفه ای و بعضا خارجی در رشته هایی مانند تیرو کمان بود ،رشد فکری جامعه در خصوص ورزشکاری بانوان و روحیه قهرمای ان ها نیز بی تاثیر نبوده است. تا جایی که الان در کنار تورنمت هایی که اقایان شرکت میکنند،در انتظار شنیدن خبر هایی در خصوص بانوان و مدال اوری ان ها هستیم .
    محدودیت خانم ها در بعضی رشته ها سبب شده زوم بیشتری در رشته های فردی و رزمی شود و موفقیت هایی نظیر خدیجه آزاد پور به عنوان نخستین ورزشکار طلایی در زنان بعد از انقلاب باشد. گویی به نظر میرسد در ورزش بانوان نیز فوتبال با هیجان بیشتری نسبت به دیگر ورزش ها دنبال شود. از نایب قهرمانی در مسابقات غرب اسیا گرفته تا محروم شدن از حضور در مسابقات ….. که به خاطر نوع پوشش و لباس هایشان صورت گرفت ،نه تنها در محافل ورزش و پیگیران ورزش،پای صحبت گفتگو های روزمره شود.
    اما به نظر می رسد در این حوزه نیز این ورزش های انفرادی هستند که خوب نتیجه میگیرند ،نمونه ان را میتوان در مسابقات اسیایی گوانجو دید که از چهار ده مدال بانوان هشت مدال در ورزش های انفرادی به دست امد. هر چند نباید نتایج تیم راگبی را فراموش کنیم که تا فینال پیش رفت و به تیم قدرتمند هند نتیجه را واگذار کرد

     

    شاید یکی از دلایلی که مسابقات ورزش کاران خانم را کم هیجان کرده عدم پخش مسابقات ان ها میباشد مگر در مواردی نادر .هرچند به نظر میاید سیاست های صداو سیما نیز تغییر کرده و توجه بیشتری در پخش مسابقات ان ها کرده است که خود میتواند در جذب اسپانسر،یکی از اساسی ترین مسائل حوزه ورز ش بانوان، کمک کننده باشد .مسایل و مشکلات بسیاری در سر راه این ورزشکاران وجود دارد . اما خود این ورزشکاران کمر همت را در راه پیروزی برداشته . نمونه ان پینگ پنگ باز جوان ندا شهسواری است که توانست سهمیه المپیک لندن را کسب کند، پس گوش هایمان را عادت دهیم به شنیدن اخبار خوش بانوان .
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "پیشرفت قابل تحسین بانوان در ورزش"
    تازه ترین اخبار