امروز: شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۳:۳۸:۳۳  آخرین بروزرسانی : بهمن ۱۶ام, ۱۳۹۰
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ | کد خبر : 14582
    ارسال خبر چاپ خبر
  • طرفین یک منازعه ورزشی از ورزشکار و باشگاه گرفته تا وزارت ورزش و حامیان مالی، چهار راه پیش روی آنها است تا اختلافاتشان را حل کنند. مشکلات به وجود آمده و پیچیدگی روزافزون قوانین و کاربرد آن در ورزش و همچنین تغییرات بنیادی در واقعیت های ورزش، آثار رسانه ای، تحلیلی و بین المللی که…

    طرفین یک منازعه ورزشی از ورزشکار و باشگاه گرفته تا وزارت ورزش و حامیان مالی، چهار راه پیش روی آنها است تا اختلافاتشان را حل کنند.
    مشکلات به وجود آمده و پیچیدگی روزافزون قوانین و کاربرد آن در ورزش و همچنین تغییرات بنیادی در واقعیت های ورزش، آثار رسانه ای، تحلیلی و بین المللی که نفوذ آن فراتر از وسعت جغرافیایی کشورها و چه بسا قاره هاست باعث منازعات بیشتر در زمینه فعالیت های ورزشی و مسائل پیرامون آن شده است.

     

    براین اساس طرفین یک منازعه ورزشی اعم از ورزشکار، باشگاه، وزارت ورزش و حامیان مالی و برای حل اختلافاتشان چهار مسیر را می توانند طی کنند:

     

    ۱ـ اختلافاتشان را به دادگاه عمومی برده به شرطی که چنین دادگاهی صلاحیت قضایی لازم را داشته باشند.

     

    ۲ـ با وجود یک میانجی به صورت مسالمت آمیز اختلافات خود را حل نمایند.

     

    ۳ـ برای حل مشکلات خود توسط فدراسیون های ملی یا بین المللی یا حتی کمیته ملی المپیک، منوط به اینکه قوانین تشکیلات مذکور اجازه حل اختلافات را داشته باشد.

     

    ۴ـ شکایت خود را به دادگاه حکمیت ورزش(CAS) ارجاع دهند.

     

    نقطه قوت CAS این است که قضات این دادگاه در حقوق ورزشی متخصص هستند و این قضاوت همراه با انعطاف بوده و بدون تشریفات غیرضروری و افراطی صورت می گیرد، چون به بدنه واحدی محدود می شود، محرمانه است زیرا دادرسی علنی نیست و در نهایت گران و پرخرج هم نیست.

     

    CAS به دو بخش تقسیم می شود:

     

    بخش اول ـ وظیفه اش حکمیت معمولی است که منازعات را به روش معمولی حل و فصل می کند.

     

    بخش دوم ـ مرجع رسیدگی استیناف است که مسئول حل منازعات مربوط به تصمیمات محکمه های انضباطی یا هیئت های مشابه فدراسیون ها، اتحادیه ها و یا سایر هیئت های ورزشی دیگر است.

     

    روش های داوری و حکمیت در CAS

     

    در اختلافات ناشی از قراردادهای افراد و شبه جرم، از روش های معمولی استفاده می شود و در اختلافات ناشی از تصمیم های سازمان ها و فدراسیون های ورزشی یا اتحادیه ها روش بررسی مجدد اعمال می شود. درنهایت هم روش مشاوره است که افراد معینی نظر مشورتی CAS در مورد هر موضوع قانونی ـ از مسائل مربوط به تمرین یا توسعه ورزش گرفته تا هر فعالیت دیگر در زمینه ورزش را که الزاما موضوع اختلاف نیست ـ درخواست می کنند. نظر مشورتی CAS یک رای محسوب نمی شود و تعهدآور نیست.

     

    طریقه ارجاع اختلاف به CAS

     

    طرفی که اختلافی را به CAS ارجاع می کند باید درخواستی برای حکمیت (روش معمولی) به دفتر دادگاه CAS بفرستد یا اینکه درخواست رسیدگی استیناف کند. نظامنامه حکمیت در زمینه ورزش، مضمون آن را مشخص می کند و طرف دعوی فقط وقتی درخواست رسیدگی مجدد می کند که راه های دیگر داخل اتحادیه یا فدراسیون به نتیجه نرسیده باشد. ضمن اینکه ممکن است طرفین، شخصا شرکت کنند یا وکیل به نمایندگی از آنها در دادگاه حاضر شود.

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "راه های تعیین تکلیف دعواهای ورزشی"
    1. با درود!
      با سپاس از هیت پینگ پنگ استان و شهر زنجان و دست اندرکاران برگزاری مسابقات! لازم است نکاتی را پیرامون مسابقات آزاد و دسته برتر نوجوانان(۱۲ تا ۱۴ بهمن-زنجان) بیان کنم:
      ۱-زمان برگزاری در فصل زمستان آن هم در شهر زنجان که در این فصل بسیار سرد است و در زمان برگزاری نیزهمراه با بارش برف بود که مشکلاتی را برای شرکت کنندگان به وجود آورد ( که البته مطمئنا استانی دیگر خواهان میزبانی نبوده است.)
      ۲-با تشکر از کادر برگزاری! اما بسیار کم تجربه رفتار کردند به خصوص عمده داوران
      ۳-طبق بخشنامه فدراسیون، مسابقات آزاد و دسته برتر بایستی در دو روز و نیم برگزار بشود،که فشار زیادی از لحاظ بدنی و روانی به بازیکنان وارد می شود .
      ۴-مسابقه در این سطح نه مدالی نه حکمی و جالبتر نه مراسم اختتامیه ای!!
      ۵-خیلی از استان ها خارج از سهمیه اعلام شده فدراسیون، بازیکن به این مسابقات آورده بودند.که این امر علاوه بر تضییع حق دیگر استان ها ،بی احترامی به بخشنامه فدراسیون هست.
      ۶-مسابقات آزاد ساعت ۳۰/۱۰ صبح برگزار شد که به خاطر تعداد زیاد بازیکنان و طولانی شدن مراسم قرعه کشی بود.
      راه کار:
      ۱- اگر تسهیلات و امتیازاتی برای میزبان در نطر گرفته بشود، مثلا شرکت دادن دو تیم از استان میزبان در مسابقات قهرمانی یا تعداد بیستر نفرات در مسابقات آزاد، بدون حق شرکت!مسلما تعداد میزبان ها بیشتر می شود.
      ۲-در این سطح از مسابقات بایستی از داوران با تجربه و قاطع استفاده شود تا خدای ناکرده به سهو حقی از کسی ضایع نشود
      ۳– با توجه به تعداد شرکت کنندگان این مسابقات بایستی در سه روز و نیم برگزار گردد تا کیفیت بازیها و برگزاری بالا برود
      ۴. . مراسم اختتامیه و اهدا مدال و حکم، تاثیر قابل ملاحظه ای در ذهن و روح ورزشکار دارد پس چه بهتر که با حضور مسئولین محترم فدراسیون و شهر میزبان این مراسم برگزار گردد.
      ۵-فدراسیون بایستی استان ها را مقید به رعایت مفاد بخشنامه بکند.
      ۶- بایستی استان ها اسامی بازیکنان خود را چند روز قبل از مسابقه به فدراسیون یا شهر میزبان ارسال کنند تا کادر برگزاری شب قبل از مسابقه قرعه کشی را انجام دهند .
      با سپاس از همه تلاشگران ورزش


    تازه ترین اخبار