امروز: شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۳:۳۳:۰۳  آخرین بروزرسانی : بهمن ۱۷ام, ۱۳۹۰
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ | کد خبر : 14585
    ارسال خبر چاپ خبر
  • دادگاه حکمیت ورزش به هر اختلافی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به ورزش وابسته باشد، رسیدگی می کند و هر شخص حقیقی یا حقوقی که اجازه کار داشته باشد می تواند از خدمات CAS بهره مند شود. دادگاه حکمیت ورزش به هر اختلافی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به ورزش وابسته…

    دادگاه حکمیت ورزش به هر اختلافی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به ورزش وابسته باشد، رسیدگی می کند و هر شخص حقیقی یا حقوقی که اجازه کار داشته باشد می تواند از خدمات CAS بهره مند شود.
    دادگاه حکمیت ورزش به هر اختلافی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به ورزش وابسته باشد، رسیدگی می کند. حال این اختلاف تجاری باشد یا مربوط به تمرین و توسعه ورزش(مثلا اختلافاتی که در زمینه قرارداد حمایت مالی پیش می آید) و یا اختلافاتی که از تصمیم گیری سازمان های ورزش ناشی می شود.

     

    هر شخص حقیقی یا حقوقی که اجازه کار داشته باشد می تواند از خدمات CAS بهره مند شود. بعنوان مثال ورزشکاران، باشگاه ها، اتحادیه های ورزش یا فدراسیون ها، تنظیم کننده های مسابقات ورزشی، حامیان مالی، رادیو و تلویزیون و …

     

    شرایط مداخله دادگاه CAS

     

    طرفین در دادگاه CAS باید کتبا توافق کنند که این توافق یا به صورت فوری است و یا در قالب قرارداد، اساسنامه و حتی می تواند به صورت قوانین سازمان یا وزارتخانه ظاهر شود که طرفین از قبل توافق می کنند که داوری در هر منازعه را به CAS ارجاع دهند. حتی می توانند توافق کنند که بعد از بروز اختلاف به دادگاه حکمیت ورزشی متوسل خواهند شد.

     

    چگونه حکم ها انتخاب می شوند؟

     

    حکمیت به هیئتی متشکل از سه حَکم (داور) ارجاع می شود که هریک از طرفین حکم خود را از فهرست CAS انتخاب می کنند. با تعیین شدن دو نفر از حکم ها، سومین نفر که رئیس هیئت خواهد بود، توسط دادگاه انتخاب می شود. در هر صورت اگر طرفین موافق باشند و CAS چنین تشخیص دهد، ممکن است یک نفر حکم تعیین گردد که این به طبیعت و اهمیت موضوع بستگی دارد. حَکم ها باید مستقل باشند به این معنی که هیچ ارتباطی با طرفین نداشته و در دعوی نیز هیچ نقشی نداشته باشند.

     

    روش صدور و ابلاغ رای
    وقتی که درخواست حکمیت یا بررسی مجدد به CAS تسلیم می شود، خوانده، جوابیه ای برای CAS می فرستد و بعد از تبادل لایحه ها، طرفین برای دادرسی و دفاع شخصی، فراخوانده می شوند و تصمیم نهایی و رای صادره، پس از چند هفته به طرفین ابلاغ می شود.

     

    حکم هاچه قانونی را به کار می برند؟

     

    ۱ـ در حکمیت معمولی طرفین آزادند درباره اجرای قانونی توافق کنند که به نظرشان کفایت لازم را دارد. اگر توافقی صورت نگیرد قوانین سوئیس اجرا می شود.

     

    ۲ـ در روش بررسی مجدد، حکم ها بر اساس قوانین فدراسیون ها یا اتحادیه هایی که به بررسی مجدد و توابع آن توجه دارند عمل می نمایند.

     

    ۳ـ قوانین حقوقی بر اساس قوانین کشور طرفین یا قانون کشوری است که ساختار ورزش در آن جای گرفته است و روش کار توسط نظامنامه حکمیت وابسته به ورزش دنبال می شود.

     

    هزینه حکمیت CAS

     

    در روند عادی، هزینه ها و مخارج حکم ها بر اساس یک مقیاس ثابتی از هزینه به علاوه سهمی از مخارج CAS محاسبه می شود. کار بررسی مجدد، به استثنای ۵۰۰ فرانک سوئیس که برای اداره دادگاه هزینه می شود، مجانی است.

     

    مراحل اداری CAS برای صدور حکم چه مدتی طول می کشد؟

     

    تاکنون بر اساس تجربه، رویه معمولی فقط بین ۶ تا ۱۰ ماه طول می کشد. در هر مرحله بررسی مجدد، اصولا یک رای می تواند تا ۴ ماه از زمانی که درخواست بررسی مجدد در پرونده گذاشته می شود، اعلام گردد. در موارد ضروری و در مواقعی که درخواست شود CAS ممکن است در فاصله زمانی کوتاهی دستور تدابیر موقتی یا تعلیق اجرای تصمیمی را که درخواست بررسی مجدد شده، بدهد.

     

    آیا جریان عمل محرمانه است؟

     

    روند حکمیت معمولی محرمانه است. طرفین، حکم ها و کارمندان CAS موظف اند که هیچ اطلاعاتی را درخصوص منازعه فاش نکنند. اصولا رای ها منتشر نمی شود و قانون به خصوصی معین نکرده است که روش حکمیت بررسی مجدد، باید محرمانه باشد اما حکم ها و کارمندان CAS وظایف مشابهی در مورد محرمانه تلقی کردن وظایف خود دارند. مگر اینکه طرفین در مورد خلاف آن توافق نمایند که رای ممکن است توسط CAS منتشر شود.

     

    ضمانت اجرایی رای اعلام شده از طرف CAS

     

    رای اعلام شده توسط CAS نهایی است و از لحظه ای که اعلام می شود برای طرفین لازم الاجرا است. به ویژه کنوانسیون نیویورک که موضوع آن تشخیص و اجرای رای های حکمیت خارجی است و تقریبا ۱۰۰ کشور آن را امضا کرده اند که تاکید بر لازم الاجرایی این آرا دارد.

     

    آیا رای CAS قابل استیناف (بررسی مجدد) است؟

     

    در موارد محدودی مانند نداشتن صلاحیت قضایی، رعایت نکردن قوانین اولیه دادرسی (مثلا نداشتن حق حضور در محاکمه) یا منطبق نبودن با رویه معمولی، توسل قضایی به دادگاه مرکزی سوئیس مجاز است.
    آدرس دفتر مرکزی CAS:
    Av de I Eysee28
    CH – ۱۰۰۶ Lausanne & Switzerland
    Tel: (41 21)617 5724
    Fax: (41 21)617 2606
    Email: CHCIOHAB@IBMMAIL.COM
    Peresident: H.E.Judge Keba Mbaye
    Secretary General: Mr Jean-Philippe Rochat
    دادگاه غیرمرکزی اقیانوسیه:
    National Pispute Center
    ۲۳۳ Macquarie Street
    Sydney , New South Wales
    Australia
    Tel: (612)223-1044
    Fax: (612)221-4746
    Secretary General: Mr Timothy Lʼ Estrange
    دادگاه غیرمرکزی آمریکای شمالی:
    American Arbitraion Association
    ۲۱۵۰-۱۶۶۰ Lincoln Street
    Denver, co 80264-2101,USA
    Tel: (1 303)861-7104
    Fax: (1 303)832-3626
    Permanent Secretary: Mr D.Breckenridge Grover
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "دادگاه حکمیت ورزش را بیشتر بشناسیم"
    تازه ترین اخبار