امروز: شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۳:۳۹:۲۲  آخرین بروزرسانی : بهمن ۳۰ام, ۱۳۹۰
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ | کد خبر : 15022
    ارسال خبر چاپ خبر
  • تمرین باعث تکامل می شود. این عبارت را اغلب می شنویم به ویژه در ورزش و در فرایندهای گوناگون یادگیری این عبارت کاربرد زیادی دارد. اما آیا این درست است؟ در واقع صحیح تر این است که بگوییم تمرین باعث ارتقاء قابلیت پیش بینی و تصمیم گیری صحیح می شود در حقیقت تمرین ما را…

    تمرین باعث تکامل می شود. این عبارت را اغلب می شنویم به ویژه در ورزش و در فرایندهای گوناگون یادگیری این عبارت کاربرد زیادی دارد. اما آیا این درست است؟ در واقع صحیح تر این است که بگوییم تمرین باعث ارتقاء قابلیت پیش بینی و تصمیم گیری صحیح می شود در حقیقت تمرین ما را در تصمیم ها و عملکرها باثبات تر و با اراده تر می سازد.
    ما همان عمل را چندین و چندبار انجام می دهیم تا زمانی که دیگر نیازی به تفکر در مورد انجام عمل نباشد و آن عمل کاملاً به صورت خودکار انجام پذیرد. این دقیقاً همان چیزی است که ما در حال یادگیری پینگ پنگ انجام می دهیم. ما تمرین می کنیم تا زمانی که دیگر نیازی به تفکر در مورد آنچه که انجام می دهیم نباشد و به صورت غیر ارادی واکنش بدهیم. (که در این صور واکنش به موقع و سریع تر خواهد بود)
    تنیس روی میز یک ورزش کاملاً سریع می باشد و برای عکس العمل درست ما نمی توانیم زمانی برای فکر کردن در مورد آنچه که انجام می دهیم داشته باشیم. عکس العمل ها لزوماً باید غیرارادی باشند. برای شروع واکنش ها ما تنها با بررسی قسمت ارادی و فرایند تفکر(خود آگاه) می پردازیم. زمانی که ما شروع می کنیم به فکر کردن در مورد ضربه ها و به ویژه تکنیک ها ما با مشکل رو برو می شویم.
    قسمت خودآگاه مغز با قسمت نا خودآگاه مغز تداخل پیدا می کند و ضربه تحت تاثیر قرار می گیرد. مشکل این است که واکنش های غریزی به صورت خود کار و قابل پیش بینی هستند. زمانی که با این موقعیت روبرو می شویم یعنی (تداخل تصمیم آگاهانه با تصمی غیر ارادی و خودکار) و مجبوریم خودمان را وفق دهیم چه اتفاقی می افتد؟
    متاسفانه ما نمی توانیمخورمان وفق دهیم. ما شروع به استفاده از قسمت خودآگاه مغز می کنیم و سعی در تغییر واکنش های غیرارادی که برای ما طی سالها بصورت خودکار در آمده اند را داریم. نتیجه معمولاً ناامید کننده است.
    خوب پاسخ چیست.
    راه حل کاملاً ساده، تغییر در روش تمرینمان است. عکس العمل های ارادی که ما نیاز داریم گستره وسیعی از احتمالات را پوشش دهد را در تمرینات طراحی می کنیم. همچنین ما مجبوریم با فرایند ها و سیستم هایی که پیشرفت هوش تطبیقی( توانای سازگاری با شرایط جدید و پیش بینی عکس العمل های احتمالی) را افزایش می دهد کار کنیم و سبک بازیمان را به صورت انعطاف پذیرتر و کارآمد تر در بیاوریم.
    چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟ برای مربیان امر حیاتی است که مطمئن بشوند که بازیکنان آنها از همان سالهای اولیه، فرصت برای تمرین و بازی کردن در مقابل تمامی سبک های بازی و تلفیقی از همه را داشته باشند.
    در این روش واکنش( رفلکس) های اتوماتیک، عکس العمل های شرطی شده که بازیکن مجبور است با سخت کوشی به آن برسد، شامل گستره ی وسیعی از عکس العمل هاست که روبرو شدن با موقعیت های جدید را برای او آسانتر می کند. بعبارت دیگر محتوا و روش تمرین مهمتر از چیزی است که ما در ابتدا فکر کرده ایم بویژه در سال های اولیه.
    روشهای تمرن باید تغییر یافته و بصورت حرفه ای در آیند مثلاً ما در اروپا مجبوریم که در بازی مقابل بازیکنان آسیایی و بویژه بازیکنان چینی حمله بکنیم. برای این کار ما باید تمریناتی را طراحی کنیم که به بازیکن ما کمک کند تا توپی را که بسوی او می آید مورد ارزیابی قرار داده و به بررسی عکس العمل ها و گزینه های مرتبط با آن بپردازد.
    باید ما بعنوان آموزش، تمرینات نا منظم و تصادفی را انجام بدهیم.تنها در این روش است که می توانیم ما هوش تطبیقی را بهبود بخشیم و پایه رفلکس خودکار ( غیرارادی) را محکم تر سازیم.ما به هر قیمتی باید از الگوهای تمرینی که تکامل انعطاف ناپذیری و جمود را تقویت می کنند، اجتناب کنیم.
    تمرین موقعیتی نیز جنبه دیگری است که ما باید به بررسی آن بپردازیم و این یعنی توصیف یک نوع خاص از تمرین. هدف بازیکنان پیداکردن بهترین راه حل ممکن در طی تبادل ضربات می باشد.در مراحل اولیه تبادل توپ، مسیر توپ/ جایگزاری از پیش تنظیم خواهد شد.
    با این وجود در نقطه خاصی در طول تبادل توپ یکی از بازیکنان مجبور است که در مورد تغییر جای ضربه بعدی تصمیم بگیرد.ماهیت آموزش موقعیتی این است که این تصمیم گیری باید به دقت و با توجه به کیفیت توپ دریافتی ارزیابی شود. بنابراین انتظار می رود که بازیکن بطور دقیق و سریع آنچه را که انتظارمی دهد انجام شود را بسنجد، هر چند که گاهی ممکن است این موقعیت به نفع او یا به ضرر او باشدو بعضی موارد بصورت خنثی برایش باشد.
    در این موقعیت یک بازیکن که با یک ضربه خوب از سوی حریف اش مواجه می شود گزینه قراردادی A را انتخاب خواهد کرد. اما اگر توپ که به سمت او می آید ضعیف باشد بازیکن گزینه قراردادی B به منظور بهره بردن از ضربه ضعیف حریف اش انتخاب خواهد کرد. البته هر دو گزینه باید از قبل و در طی تمرینات مشخص شده باشد. بنابراین آموزش( تمرین) موقعیتی نوع خاصی از تمرین با اهداف و مقاصد می باشد و برای بهبود اعتماد به نفس قضاوت و هوش تطبیقی( انطباقی) بازیکن مورد استفاده قرار می گیرد.
    معیار نخست این است که بازیکنان درک خودشان از سبک بازیشان را خیلی زود بالا ببرند به یاد داشته باشید که پیشرفت تاکتیکی لزوماً بر پایه ی توانایی های فنی می باشد اگر بازیکن ابزار فنی برای بازی به صورت کارآمد را ندارد اجرا یا عمل کردش هرگز به حد نهایی(سطح بالا) نمی رسد. در سراسر اروپا مربیان باید توجه زیادی به پیشرفت فردی بازیکن به منظور به حداکثر رسانی قدرت شخصی وی داشته باشند.
    پیشرفت جهت دار و با درایت، عکس العمل های خودکار همراه با تمرکز بر روی قدرت فردی در دراز مدت بازیکنی با کیفیت بالا را تولید خواهد کرد. با این وجود ما باید آگاه باشیم که بخشی از مشکل در پرورش بازیکنان جوان این است که مدت زمان لازم برای ساختن مغز(پخته شدن) نوجوان در حال بلوغ زیاد است.
    بطور معمول مغز تنها سطح کاملی از پختگی را در سنین۲۴ الی ۲۶ سالگی بدست می آورد که توضیحی برای تصمیم گیری های ضعیف توسط نوجوانان و بازیکنان۲۰ساله در سالهای اولیه شکل گیری بازی شان می باشد.
    برای تبدیل شدن به یک قهرمان در سنین پایین تر و (جبران این کمبود), افراد جوان نیاز به تمرین، ممارست و سخت کوشی در کنار بازیکنان مسن تر و باتجربه دارند. نگاه کردن به افرادی که با این روش به موفقیت رسیده اند کمک زیادی به ما می کند. داشتن نوجوان های با سنین یکسان و سطح تجربه هم سطح اغلب باعث تضعیف موقعیت یادگیری و آموزش می شود.
    این حقیقت روشن است که کشور های اروپایی که هنوز ستاره هایی با سن بالا دارند( از قبیل آلمان ، سوئد و فرانسه) مشغول به پرورش و ساختن بازیکنانی با کیفیت واقعی هستند بازیکنانی که در دنیا به رتبه های بالای ۵۰ یا ۶۰ می رسند. اکثر انجمن ها در اروپا به تولید بازیکنانی در رنکینگ های۱۰۰ تا ۲۵۰ می پردازند.
    ترجمه مقاله ای از سایت http://protabletennis.net
    تحت عنوان (Practice makes perfect?)
    ارئه شده توسط رودن فولن به تاریخ ۲۰۱۱/۲۶/۱۰
    تهیه و تنظیم: رسول عابد
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "آیا تمرین باعث تکامل می شود؟(رودن فولن)آموزش"
    1. محمود ساكياني گفت:

      جناب آقای رسول عابد
      با عرض سلام و ارادت و تشکر از جنابعالی
      مطلب ارائه شده توسط حضرتعالی و ترجمه روان آن ، حاوی نکات بسیار مهم و اساسی است و من چند بار آنرا مطالعه کردم. پیشنهاد میکنم دوستان حتما آنرا ملاحظه فرمایند . مایلم بعنوان سرفصلی در تدریس کلاسهای مربیگری از آن استفاده نمایم.مجددا از لطف شما سپاسگزارم.

    2. حسین گفت:

      با سلام
      خیلی ممنونیم از مدیر فهیم سایت آقای استاد علوی و تشکر از ترجمه خیلی خوبی که انجام شد
      آقای علوی پیشنهادی دارم که بین مطالب بسیار مفیدی که خودتان مینویسید و یا مطالبی که ترجمه آنرا میگذارید کمی فاصله بگذارید من هنوز یکی از خوانندگان جدی بحث تاپ اسپین هستم که خود شما آنرا نوشته اید و بحث های خوبی در آن است و در فاصله دو روز دو مطلب خیلی جالب و مفید دیگر گذاشتید که شاید سایر اساتید حاضر در مباحث چون خودتان و آقای ساکیانی و بقیه اساتید وقت نکنند که مثل مبحث تاپ اسپین بحث و گفتگو کنند پیشنهاد میشود که بین مطالبی به این خوبی فاصله چندین روزه وحتی چند هفته ای بگذارید چون حیف است بطور کامل مورد بررسی شما بزرگان قرار نگیرد همین دو بحث تاپ اسپین شما ۷۰ پاسخ دارد در مدت ۱۰ روز و حیف است که یکدفعه این مبحث داغ از حرارت بیفتد
      آقای علوی دست شما را به خاطر زحماتی که میکشید میبوسم و برایتان دعای خیر دارم با تشکر

    3. حمید بی طرف گفت:

      استاد ساکیانی
      با سلام وعرض ارادت
      لطف عظیمی می کنید اگر که ازاین مطلب در سر فصل مطالب آموزشی استفاده کنید.
      حیف است از این مطلب در سر فصلها استفاده نشود.

    4. محمود ساكياني گفت:

      با سلام خدمت جناب آقای حمید بی طرف و دوستان علاقمند
      با کسب اجازه از استاد ارجمندم، جناب آقای عمیدی ، به استحضار شما برسانم که اینجانب مطالبی که در دوره های مربیگری ارائه می نمایم ، با توجه به سطح دانش و سطح علمی شرکت کنندگان در کلاس مربیگری ، متغیر و متفاوت است. این روش باعث می گردد همه حاضرین در کلاس ، از تمام یا قسمتی از مطالب ، منتفع گردند و چنانچه بخواهم مطالبی مشخص و مکتوب و یکنواخت ، در دوره ارائه نمایم نه تنها همه استفاده نمی کنند ف بلکه خود من به عنوان مثلا مدرس ، بدنبال مطالب جدید نخواهم بود لذا در آخرین کلاس درجه ۲ که در اهواز برگزار نمودم ، سرفصلی در خصوص ( اهمیت و تاثیر ارتباطات در مربیگری ) را اضافه نمودم، که دوستان شرکت کننده باید اهمیتش را جستجو کرد. بهر حال اگر عمری باقی بود و این توفیق را داشتم که در دوره ای ، تدریس کنم حتما موضوع ارزشمند فوق را، به عنوان سرفصلی مهم، مورد بهره برداری قرار خواهم داد. یک بار دیگر از شما و جناب آقای عابد تشکر می کنم.
      ارادتمند محمود ساکیانی

    5. حسن گفت:

      با سلام و عرض ادب.مطالب بسیار خوبی بود استفاده کردیم.من معتقدم تمامی ضربات در تنیس روی میز در هنگام مسابقه بصورت تاکتیک و کاملا ارادی بایستی استفاده شوند.کودکی راه رفتن را نمی داند حرکت می کند و به زمین می خورد می اموزد و راه رفتن برای او تعریف می شود یه روزی راه میرود با احتیاط چون در موفع اموزش راه رفتن چند بار به زمین خورده و اذیت شده سعی می کند بدون زمین خوردن راه برود و به نتیجه میرسد به مرور زمان احتیاط و فکر کردن در این رابطه لازم نیست چون یاد گرفته بصورت خود کار انجام می دهد و این شرایط ایا غیر ارادی است.من فکر مکنم ارادی است چون حرکت می کند بدون فکر کردن ولی می ایستد می نشیند یا تصمیم می گیرد دویدن را بیاموزد پس در رابطه با راه رفتن اولیه نیاز به فکر ندارد چون نهادینه شده و نیازی به فکر کردن ندارد بر اثر نیاز برای تکمیل شدن انسان به فکر می افتدو برای یاد گیری و تکامل همیشه نیاز به فکر کردن و تمرین داشته و ازانچه یاد گرفته بدون فکر کردن برای بقیه مراحل یاد گیری استفاده می شود پس در بازیهایی در سطح جهانی همیشه نیاز به فکر کردن در شرایط تمرین و با توجه به انالیز حریف اجرای ان در مسابقات در غالب تاکتیکهای مختلف اراده و تشخیص و تصمیم گیری لازم و درصد پایین و بالای ان با توجه به تسلط بازیکن متفاوت است.اگر این مهم نباشد ورزش بصورت علمی را تحتالشعاع فرار خواهد داد.با تشکر

    6. amidi گفت:

      با سلام جناب ساکیانی این مطلب در راستای سرفصل تمرینات ذهنی و تمرینات باز یا تشخیصی است که در کلاسهای درجه ۱ تدریس میشود.برادران عابد هر دو از شرکت کنندگان کلاس درجه ۱ بندر عباس بودند از استان اردبیل ومطلب را ارئه داده اند.قبلا هم در همین ارتباط تمرینات رفتاری را روی سایت قرار گرفته بود و تعدادی از مربیان محترم مطالعه نموده اند.خوب است که مدرسان محترم فدراسیون نظرات اصلاحی خود را در ارتباط با اصلاح سرفصل ها ارسال دارند که حتما مورد توجه قرار میگیرد.اما مدرسی موفق است که چهار چوب کارش را با شرکت کننده ترسیم و اجرا کند ضمن انکه سرفصلهای مصوب را که بعضا پیش نیازبرای دوره های بعد هستند تمام و کمال اجرا نماید.

    7. پيشيار گفت:

      با سلام و احترام
      به نظر من تکرار مهمترین عامل در کسب تجربه روی توپهای مختلف برای رده های سنی پایه است که از سمت تمرینهای بسته(مثلا با ربات توپ انداز) آغاز می شود و تا تمرینات کاملاً باز(تمرین در شرایط مسابقه) ادامه می یابد.

    8. محمود ساكياني گفت:

      جناب استاد عمیدی با سلام
      از توضیحات مبسوط شما سپاسگزارم و قطعا فرمایشات شما در مطالب پیش نیاز دوره های آموزشی را نصب العین قرار خواهم داد. و البته با پیشرفت تکنولوژی و نیز پینگ پنگ ، همانطور که حضرتعالی اشاره فرموده اید، سعی خواهم نمود چهار چوب کارم را با شرکت کننده ترسیم و اجرا نمایم.بار دیگر از شما ممنونم.

    9. محمدرضا گفت:

      با سلام خدمت دوستان . فکر میکنم این مطلب ، پاسخی بود بر تمام تفکراتی که در مباحث تاپ اسپین مطرح شد. به قول حسن آقا که راه رفتن را مثال زدند ، آیا میتوان راه رفتن یک کودک ۶ ساله را تغییر داد. برای لحظاتی میشود و آن هم بصورت ارادی . حالا فکر کنیم که بخواهیم تاپ اسپین یک بازیکنی که چند سال این حرکت را اجرا کرده را تا اندازه ای تغییر دهیم . آیا میتوان؟ . از قدیم گفتن : ترک عات موجب مرض و پیشگیری بهتر از درمان است. ما فقط میتوانیم همین حرکت اورا تا انازه ای بهبود و تقویت کنیم. با تشکر از دوستان گرامی

      • مدیر سایت گفت:

        به نام خدا
        آقا محمد رضا
        مربی اگر نتواند عادتهای تکنیکی وتاکتیکی بازیکنش را تغییر دهد زیر سوال خواهد رفت.!
        البته ترک عادت زمان بر و نیازمند برنامه ریزی و تنوع وتفکر در این ارتباط است.
        لطفا نام کامل خودتان را برای شناسایی طبق قوانین رسانه ای ارسال فرمایید.
        باز هم تشکر

    10. حسن گفت:

      با سلام و عرض ادب.با توجه باین مهم که در مباحث کارشناسی و اموزشی هدف توسعه این رشته بدور از منیتهاست این حقیر که پایین تر از همه از هر نظر می باشم تقاضا می کنم استفاده ابزاری از این مبحث ها نشده و خدای نا کرده بدنبال بزرگ کردن شخصی با الغاظ اوسا موسا نباشیم و قضاوت را به عهده بیننده گان عزیز و علاقه مندان گذاشته تا باعث موج سواری دراین مکان اموزش نباشیم و از طرفی اگر نظرات اشتباهی نیز داده می شود ضربه به استادها نزده و دامن گیر انها نشود چرا که در این صورت شاگرد و اوستا با هم له می شوند و این صحیح نیست.اجازه دهید اساتید وارد مبحث شوند تا مراجعه کنندگان به سایت استفاده و اندازه واقعی انها را دانسته و احترام در خور انها اهدا شود با تشکر.

    11. حمید بی طرف گفت:

      حسن آقا
      با سلام وعرض خسته نباشید.واقعاً به مطلب بسیار مهمی اشاره فرموده اید امیدواریم دوستان این مطلب شماراهم نصب العین خود قرار دهند.
      ممنون از تذکر به جا و متین شما

    12. حسن گفت:

      با سلام و عرض ادب.ممنون از شما انشاالله همه رعایت کنیم .با تشکر

    13. محمود ساكياني گفت:

      با سلام به دوستان و علاقمندان
      یک قسمت از این مطلب ، که ذهن مرا بسیار تحت تاثیر قرار داد و برایم بسیار قابل قبول و ملموس بود این جملات بود که،(برای عکس العمل درست ،ما نمی توانیم زمانی برای فکر کردن در مورد آنچه که انجام می دهیم داشته باشیم. عکس العمل ها لزوماً باید غیرارادی باشند). (برای شروع واکنش ها ما تنها با بررسی قسمت ارادی و فرایند تفکر(خود آگاه) می پردازیم. زمانی که ما شروع به فکر کردن، در مورد ضربه ها،می کنیم و به ویژه تکنیک ها، ما با مشکل رو برو می شویم).این جملات معرکه اند. اجازه بدهید در تایید این جملات مثالی بزنم.چرا ما در صحبت کردن به زبان انگلیسی مشکل داریم؟ آنها که راحت تر انگلیسی صحبت می کنند چه چیزی را رعایت میکنند؟ به نظر من علت عدم توانایی ما ونیز موفقیت آنها،در روان صحبت کردن و نکردن ، به موضوع ارادی و غیر ارادی مربوط است. ما که نمی توانیم روان سخن بگوییم بدین دلیل است که ، دنبال کلمات می گردیم تا با ردیف کردن کلمات ، جمله را تکمیل کنیم ولی کسی که روان صحبت میکند نیازی به ردیف کردن کلمات در قالب جمله ندارد و بصورت غیر ارادی بیان میکند.لذا او میتواند جملات بیشتری را در مدت زمان مشخصی بیشتر از ما بیان نماید .بنابراین نتیجه گیری در این مطلب ارزشمند ،اینست که ،این مبحث به ما می آموزد که به گونه ای ضربات را فی البداهه اجرا کنیم که قبل از آن ، تصمیمی در خصوص اجرای آن نگرفته باشیم و بطور اتوماتیک انجام دهیم.در آن حالت ببینید تا چه اندازه عکس العمل ها و واکنشها زیادتر میشوند.تمریناتی در جهت تقویت این مهم وجود دارد که در آینده عرض خواهم نمود.
      ممنوم

    14. حسن گفت:

      چگونگی تشحیص سرعت و نوع پیچ و بحصوص نقطه فرود توپهای ارسالی حریف
      با سلام و عرض ادب.
      علاوه بر دیدن دست وشدت ساعد و نوع ضربه ای که حریف به توپ می زندو تعقیب صفحه راکت او موفع ضربه که سرعت و پیچ توپ ارسالی را تشخیص می دهیم.در بخصوص حملات حریف جهت تشخیص نقطه فرود او روی میز خودمان که نیاز به عکسالعمل سریع ارادی میباشد توجه به این مهم جهت موفقیت و تشحیص صحیح لازم و ضروری است.
      هر نوع حمله یا توپی را که خودمان ارسال می کنیم از همان ابندا با دقت تا موقعی که حریف به ان میرسد را با دفت تعقیب و موفعی که حریف تصمیم گرفت چه ضربه ای به توپ وارد کند کاملا احساس کنیم خودمان دقت فرمائید خودمان ان ضربه را انجام می دهیم اگر مدتی تمرین کنیم که این ارتباط در موقع گیم و تمرین با این ظرافت با حریف رو برو برقرار شود بهترین نوع تمرکز را یاد گرفته و موفق خواهیم بود که بصورت کامل بر حریف مسلط باشیم.از این سبک میشود در مفابل حریف اینده مان که قبل از ما قصد مسابقه با دیگر بازیکنی را دارد با فیلم بازی او بصورت فرضی خود را در شرایط مسابقه فرار داده و فبلا بر تفاط مثبت او چیره و اماده باشیم.
      توضیحا اینکه در شرایط مسابقه ضربه خودمان را میزنیم و موقعی که حریف جواب میدهد انقدر ارتباط قوی و تعقیب توپ دقیق است که احساس می کنیم ان جواب وضربه را هم خودمان زده ایم پس نقطه فرود ان را براحتی حتی در حمله های حریف تشخیص داده و اماده پاسخ سریع ارادی هستیم.با تشکر
      و ذکر این مهم که این مقوله را اشتباها در قسمت دیگر ارسال کرده بودم

    15. محمدرضا گفت:

      با سلام خدمت آقای علوی. نوشته تان را الان خواندم. به بازیکنی که تازه میخواهد بیاموزد که نباید بدین شکل آموزش داد. باید ساده سازی کرد. بازیکنی هم که اشتباه آموخته و حالا شما مربی او هستید را باید بهبود بخشید. کلمه ی بهبود با اصلاح تفاوت دارد.
      قصد جسارت نداشتم. موفق باشید

      • مدیر سایت گفت:

        به نام خدا
        آقا محمد رضا
        با سلام
        مطمئنید که مطلب را خوانده اید؟
        چنانچه مطلب را بخوبی مطالعه فرموده باشید منبع و نویسنده آن بخوبی مشخص و از قضا سرشناس است.
        مطلب متعلق به بنده نیست.
        اما در هر صورت نظر شما هم محترم است وقابل تامل.
        با تشکر

    16. محمدرضا گفت:

      با سلام. منظور من در رابطه با این مقاله نبود.

    17. محمدرضا گفت:

      با سلام. منظور من در رابطه با آن مقالات تاپ اسپین و نظرات دوستان بود. اینقدر در رابطه با نکات ریز بحث می شود، قطعا آنها را نباید به بازیکن تازه وارد آموزس داد. بازیکنی هم که چند سالیست تاپ اسپین را به صورت نا مناسب آموخته، بهتر است که در جهت بهبود آن عمل کرد نه در جهت اصلاح آن که زمان بر و ناخوشایند برای خودش است. مقاله ی بالا هم بصورت غیرمستقیم به این موضوع اشاره دارد. با تشکر

    18. محمدرضا گفت:

      پاراگراف ۵ را مطالعه فرمایید


    تازه ترین اخبار