امروز: چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ | ۰۱:۱۴:۳۴  آخرین بروزرسانی : فروردین ۶ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۱ | کد خبر : 17278
    ارسال خبر چاپ خبر
  • شهر دزفول در شمال استان خوزستان واقع شده و از نظر وسعت و جمعیت دومین شهر این استان حساب می شه .   عبور رود دز از میان شهر و وجود جاذبه های مختلف تاریخی ، طبیعی ، شهری و زیارتی این شهر رو به یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور تبدیل ساخته.   و…

    شهر دزفول در شمال استان خوزستان واقع شده و از نظر وسعت و جمعیت دومین شهر این استان حساب می شه .

     

    عبور رود دز از میان شهر و وجود جاذبه های مختلف تاریخی ، طبیعی ، شهری و زیارتی این شهر رو به یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور تبدیل ساخته.

     

    و در فصول مختلف سال جاذبه های متنوعی برای علاقمندان داره. همین تنوع باعث شده که لقب شهر زیبایی ها رو به خودش بگیره .

     

    با هم گوشه های از زیبایی های این شهر رو ببینیم :
     

     

     

    پل قدیم دزفول

     

    نمایی از پل قدیم دزفول – این پل در سال ۲۶۳ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی به وسیله اسرای روم بعد از غلبه ی ارتش ایران بر روم ساخته شده و با گذشت بیش از ۱۷ قرن هنوز استوار و پابر جاست و به عنوان نماد اقتدار ایرانیان بر روی رود دز قرار گرفته است. این پل با توجه به قدمت و مصالح به کار رفته به عنوان قدیمی ترین پل آجری جهان شناخته شده که هنوز پابرجاست و به شماره ۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
    خانه تاریخی تیزنو دزفول

     

     

     

    خانه تاریخی تیزنو دزفول بافت قدیم شهر دزفول خانه های زیبای آجری تاریخی را در دل خود جای داده است. خانه تیزنو دزفول در محله قلعه از بافت قدیم دزفول وافع است . قدمت اولیه این خانه با توجه به نوع معماری و غلام گردش ها به دوره صفویه می رسد که بعد ها در دوره های مختلف مرمت شده است. این خانه زیبا به شماره ۲۵۷۳ در ردیف آثار ملى ایران به ثبت رسیده است و یکی از دیدنی های شهر دزفول به شمار می رود.

     

     

     

    موزه آب دزفول

     

    نمایی از موزه آب شهر دزفول که از مجموعه ای از آسیاب های تاریخی شهرستان دزفول است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. بنای اولیه این آسیاب ها به دوره ساسانی می رسد که در دوره های مختلف بازسازی و مرمت شده اند. و اوج شکوفایی آنها در دوره صفویه بوده است که تعداد آنها به ۵۰ آسیاب در عرض رودخانه رسیده است. با توجه به قدمت و اهمیت این مجموعه ارزشمند به تازگی بخش هایی از آن مرمت و بازسازی شده و تحت عنوان موزه آب به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری دزفول مورد بهره برداری قرار می گیرد.
     
    پارک ساحلی دووه

     

    نمایی از پارک زیبای ساحلی دووه دزفول و دورنمای کت های حاشیه رود دز

     

     

     

    نمایی از آبشار زیبای شقایق در پارک جنگلی سردشت دزفول که در فاصله ۳۷ کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده است. این آبشار زیبا با ارتفاعی بالغ بر ۷ متر منظره ای چشم نواز خلق کرده است.
    شاه رکن الدین
     
    بقعه متبرکه شاهرکن الدین در محله ای با همین نام در مرکز شهر دزفول قرار دارد. این بنای زیبا در مرکز بافت قدیم واقع شده و با فضایی سبز و معنوی زینت بخش این بافت ارزشمند شده و به شایستگی به آن لقب نگین سبز بافت قدیم دزفول داده شده است. معماری زیبا و فضای سبز و باز در میان بافت آجری شهر دزفول منظره و خاطره ای بیاد ماندنی در ذهن بیننده بر جای می گذارد. این اثر زیبا فضاها و مناظر چشم نوازی دارد و به شماره ۸۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
    پارک ساحلی رعنا دزفول
     
    نمایی از پارک ساحلی رعنای دزفول که در شب نمایی رویایی و دیدنی در ساحل آرامش بخش دز ایجاد کرده است. دزفول رو به خاطر پارک های زیباش کنار ساحل شهر پارک های ساحلی نامیدند. این عکس از روی پل قدیم دزفول برداشت شده است و در شب نمی دونید چه حالی داره قدم زدن روی قدیمی ترین پل جهان که بعد از ۱۷۵۰ سال کار امسال بالاخره بسته شد و مخصوص عابر پیاده شد.
    کوه سگریون دزفول
     
    نمایی از کوه سگریون دزفول که در ۴۰ کیلومتری شمال دزفول قرار دارد . این کوه با ۱۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا در منطقه شهیون دزفول قرار دارد . در بعضی روزها که هوا صاف است از شهر نیز این کوه زیبا قابل مشاهده است.
    رودبند دزفول
     
    نمایی از امام زاده رودبند و انعکاس آن در رود دز شهر دزفول – بقعه امام زاده رودبند با گنبد زیبای مضرس (پلکانی) به دستور امیر تیمور گورکانی که از اراتمندان سید علی بوده ساخته شده و در زمان شاه عباس صفوی دستور تجدید بنا و مرمت برخی قسمت داده شده است . در کتاب مجمع الابرار در خصوص صاحب بقعه آورده شده است : سید علی سیاهپوش با ۲۲ واسطه به امام موسی کاظم (ع) می رسد و از اجداد سادات صفوی است. بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مردم دزفول برای اتحاد بیشتر، بقعه رودبند را برای تجمع عزاداران در نظر گرفتند و هر ساله با شکوه خاصی ارادتمندان امام حسین (ع) از این محل عبور می کنند. بنای زیبای بقعه و نمای مشرف به رودخانه دز ، محل زیبایی را برای گردشگران بوجود آورده است.
    بابا یوسف دزفول
     
    بقعه بابا یوسف مربوط به دوره صفوی است و در دزفول، در حاشیه شمالی گورستان رودبند، جنب پل سوم واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای زیبا و ساده ی آجری بابا یوسف در بالای رود دز و آرامش غروبی زیبای آن وصف ناشدنی است. بابا یوسف یکی از شعرای دزفول بوده است.
    پارک ساحلی دولت دزفول
     
    پارک ساحلی دولت دزفول پارک ساحلی دولت دزفول یکی از مراکز تفریحی زیبای شمال خوزستان هست که با وجود منظر زیبای دریاچه و امکانات قایق سواری ، اسکی روی آب ، محل های نشیمن سنتی ، کافی شاپ ، فضای سبز دلنشین وسایل بازی ، باند دوچرخه سواری و … خاطرات زیبا و دلنشینی را برای آدم به یادگار می ذاره. نمایی زیبا از شب های رنگارنگ پارک دولت دزفول.
     

     

    حمام کرناسیون دزفول یکی از بناهای زیبای آجری تاریخی شهر دزفول است که در انتهای بافت تاریخی این شهر واقع شده است. حمام کرناسیون (موزه مردم شناسی) به شماره ۸۴۷۷ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده ، و یکی از بناهای معماری دوره قاجاریه دزفول می باشد که در مرکز محله کرناسیون واقع شده است. این بنا با مساحتی حدود ۸۸۰ متر مربع دارای سردری کوچک و زیبا با تزئینات ساده آجرکاری می باشد .بنای حمام به دو قسمت زنانه و مردانه قابل تفکیک بوده است. با توجه به زیبایی معماری و معرفی مشاغل قدیمی دزفول حمام کرناسیون یکی از دیدنی های خوب گردشگری دزفول به شمار می رود.
     
    نمایی از رستوران زیبای ساحلی سنتی دزفول . این رستوران در کنار پارک ساحلی دووه و آسیاب های تاریخی دزفول قرار دارد و در شب در کنار ساحل زیبای رود دز منظره ای رویایی به وجود آورده است. با وجود چنین فضایی تاکنون استقبال خوبی از این رستوران شده است.
    ساباط زرشناس دزفول
     
    ساباط زرشناس دزفول یکی از ساباط های زیبای بافت قدیم دزفول می باشد که در کوچه هفت پر در دل باقت تاریخی دزفول واقع شده است. دزفول به دلیل داشتن بافت ارزشمند تاریخی آجری ، مهد بخش هایی از معماری اصیل ایرانی است و بخش های زیادی از آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
    پارک ساحلی رعنا دزفول
     
    نمایی از نور و آب و سنگ و پل دزفول در کنار پارک ساحلی رعنا که نمایی رویایی در شب ایجاد می کند.
    مسجد جامع دزفول
     
    مسجد جامع قدیمی ترین مسجد شهرستان دزفول است که در مرکز فعلی شهر دزفول قرار دارد. تاریخ ساخت این مسجد به قرون اولیه ورود اسلام به ایران بر می گردد و از قدیمی ترین مساجد ایران به شمار می رود. سبک معماری خاص این مسجد که الگو گرفته از دوره ساسانی و ترکیبی از معماری بومی شهرستان دزفول است این مسجد را به یکی از مساجد منحصر به فرد مبدل نموده است. این مسجدبه شماره ۲۸۷ به ثبت در فهرست آثار ملی کشور رسیده و به تازگی پرونده آن برای بررسی ثبت جهانی تکمیل شده است.
    چرخ فلک پارک بعثت (شهر بازی) دزفول که بزرگترین چرخ و فلک استان خوزستان است. محیط زیبای پارک یعثت در میان درختان سبز و امکانات متنوع پارک لحظه های زیبایی را می سازد.
     
    نمایی از میدان زیبای شیخ انصاری دزفول که بزرگترین میدان شهر دزفول می باشد و در ورودی غربی این شهر احداث شده است. آب نماها و فضای سبز زیبا و نورپردازی سبز رنگ در شب مجموعه زیبا و دلنشینی را فراهم آورده است
     

     

    نمایی از پارک ساحلی دولت دزفول این پارک زیبا علاوه بر دریاچه ای که در جلوی آن قرار دارد و محل ورزش های آبی نظیر قایقرانی و جت اسکی است ، فضای سبز زیبایی نیز دارد که محل مناسبی برای گذران لحظه هاست.

     

     

     

    خدا نعمت رو در دزفول تموم کرده و بیشه عباس آباد شاهدی بر این مدعاست . نمایی پاییزی از بیشه عباس آباد دزفول این بیشه زیبا که مملو از انواع درختان است و به صورتی بکر و زیبا در کنار رود دز گسترده شده در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر دزفول و یک کیلومتری شهرک عباس آباد قرار دارد. شهر دزفول به دلیل نوع پوشش درختان معمولا در این فصل سال سبز است اما در این بیشه زیبا می توان به زیبایی پاییز را لمس کرد و وجود این بیشه در جنوب دزفول خود دلیلی بر این مدعاست که دزفول شهر چهار فصل است.
     

     

    بزرگترین سفره هفت سین روی رودخانه دز دزفول:

     

    سالانه بیش از ۵۰ میلیون گل شاخه بریده در دزفول تولید می‌شود

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    صنایع دستی دزفول، تاریخی دیرپا:

    سابقه صنایع دستی را در دزفول باید از زمانی بدانیم که مهارت‌های فردی با استفاده از اندیشه و خلاقیت، دستان پرتوان و سواد اولیه، انسان را به ساخت وسایل مورد نیازش وادار کرد. بر حسب نوشته‌های پروفسور گیرشمن، در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در کوه‌های شمال خوزستان مردمانی زندگی می‌کردند که با فن سفالگری و بافندگی آشنایی داشته‌اند.
    با توجه به این که کوه‌هایی که در موقعیت جغرافیایی شهرستان دزفول قرار دارند جزو کوه‌های مذکور می‌باشند به رایج بودن این گونه مهارت‌ها که امروز به آنها صنایع دستی گفته می‌شود پی خواهیم برد. این مصنوعات روزگاری مصرفی بودند و سپس برای معاملات پایاپای استفاده شدند و در نهایت به عنوان شغل و حرفه درآمدند.
    راسته‌های متعدد در بازار قدیم، نام برخی محله‌ها، مساجد و القاب خانوادگی شهروندانی که از پیشه‌های صنایع دستی اقتباس گردیده، نشان از غنا و توانمندی‌های صنایع دستی این شهرستان است. با اندکی تامل در پیشینه این مشاغل در دزفول به قریب ۶۰ حرفه پی خواهیم برد که جمعیتی حدود یک ششم شاغلان و کاسب‌کاران روزگار خود را در این شهر شامل بوده است.
    صاحبان این حرفه‌ها تولیدکنندگان کلیه مصنوعات مورد نیاز مردم این خطه اعم از پوشاک، لوازم خانه، وسایل زندگی، تجهیزات و ابزار پیشه‌وران بوده‌اند. به طور کلی آنچه در منزل، مسجد و محل کسب مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت توسط صنعتگران صنایع دستی دزفول ساخته می‌شد. هیچ کالایی برای مصرف مردم به این منطقه وارد نمی‌شد بلکه دزفول تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز شهرهای اطراف و استان‌های همجوار بوده است. حتی کالاهایی به هندوستان و اروپا و مقنعه و سفال به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌گردید.
    باید خاطرنشان کرد انواع حرفه‌های صنایع دستی از گذشته تا به امروز در این شهرستان بافته‌های اداری، بافندگی سنتی، نمدمالی، سفالگری، فلزی و آلیاژی، زیورآلات سنتی، سنگ‌تراشی، کاشی، شیشه‌گری، خراطی، ریزه‌کاری چوب، محصولات حصیری، فرآورده‌های چرم و پوست، بافتنی، قلم‌زنی، معرق‌کاری، چاپ‌های سنتی و سایر فرآورده‌های دستی است.
    گستردگی‌ حرفه‌ها در این شهرستان چنان بوده که از ۲۴ گروه طبقه‌بندی در کل کشور، دزفول در ۱۸ گروه قریب ۶۰ نوع حرفه داشته است. نام محله‌ها، مساجد، مکان‌ها و القاب مشهور تاییدی است که این ادعا را به سندی زنده مبدل می‌سازد. تعدد رشته‌ها و کثرت صنعتگران موجب گردید تا دزفول به عنوان قطب صنایع دستی استان خوزستان محسوب شود. علاوه بر آن مصنوعات از چنان کیفیتی برخوردار بودند که فروش آنها از محدوده جغرافیایی شهرستان و استان گذشته و به دیگر استان‌ها گسیل داده شده و حتی برخی اقلام نیز صادر شده‌اند.
    قلم نی دزفول – برترین قلم نی دنیا:

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "دزفول شهر زیبایی ها (گزارش تصویری از دزفول)-ما میزبانی خوبی برای شما خواهیم بود"
    1. ابری گفت:

      بقول ویل دورانت نویسنده کتاب تاریخ تمدن هرکجائی که افتاب مستقیم بتابد انسانهایی با قلب های پاک پرورش می یابد.در خوزستان هم افتاب مستقیم میتابد

    2. جمال مفاخری گفت:

      با سلام خدمت تمامی زاگرس نشینان ایران.پیوند کوه اب و دشتهای حاصلخیز تصاویری را خلق می کنند که روح و فکر هر انسانی رابه ستایش خالق ان وا میدارد.و این طبیعت زیباوبکرانسانهایی بکر و با خصوصیات والای انسانی پرورش می دهد که نمونه ان را در جای جای دامنه زاگرس می توان یافت . و براستی بارانهای خوزستان تمام ناخالصیها را شسته وانچه بر جای میگذارد خلوصی است که در دل مردمان ان نهادینه شده است.

    3. سلام
      اقا دستت درد نکنه با این عکس های عالی
      ازشون توی وب دزفولی ها استفاده کردم
      بهمون سر بزنید


    تازه ترین اخبار