امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۱۹:۰۵:۰۸  آخرین بروزرسانی : فروردین ۱۴ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ | کد خبر : 18138
    ارسال خبر چاپ خبر
  • استاد تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی حضور مشاورین روانشناسی را در کنار تیم‌های ورزشی امری مهم و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: برای کسب قهرمانی و موفقیت در المپیک و رقابت‌های بین‌المللی باید مشاورین آمادگی جسمانی، فنی و روانشناسی همزمان پیش بروند.   دکتر محمد اصلان خانی استاد تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی در رشته…

    استاد تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی حضور مشاورین روانشناسی را در کنار تیم‌های ورزشی امری مهم و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: برای کسب قهرمانی و موفقیت در المپیک و رقابت‌های بین‌المللی باید مشاورین آمادگی جسمانی، فنی و روانشناسی همزمان پیش بروند.

     

    دکتر محمد اصلان خانی استاد تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی در رشته علوم روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: طی ۲ دهه‌ای که در ورزش کشور تحت عناوین مختلف در کمیته ملی المپیک، کمیسیون روانشناسی و رییس انجمن علمی تربیت بدنی حضور داشتم، بر این باورم که بحث روانشناسی ورزش در رقابت‌های حساس و بویژه سطح المپیک بحث پیچیده و خاصی است که هنوز ورزشکاران و مربیان به مفهوم واقعی آن پی نبردند. در سایر کشورها که درک واقعی از علم روانشناسی دارند، به این مسئله واقفند که در کنار مهارت‌های جسمانی و فنی، ورزشکاری که به قهرمانی المپیک فکر می‌کند باید مشاورانی از نظر روانشناسی در کنار خود داشته باشد تا در شرایط استرس‌زا راه‌های مقابله را یاد بگیرد.

     

    این استاد دانشگاه هم‌چنین افزود: ورزشکارانی که بتوانند انگیزه خود را در رقابت‌های حساس و بویژه المپیک کنترل کنند، از شانس موفقیت بالایی برخوردارند. به اعتقاد من مهارت‌های روانی همانند مهارت‌های فنی و جسمانی یادگرفتنی است و مربیان باید برای این مهارت مثل آمادگی جسمانی و فنی برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته باشند؛ نه اینکه تنها ۲ ماه مانده به رقابت‌های حساس، به فکر استفاده و بهره‌گیری از مشاورین روانشناسی باشند. این ۳ مهارت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. خلا موجود در یکی از این ۳ مهارت موجب بهم خوردن تعادل ورزشکار و در نتیجه ایجاد استرس و شکست می‌شود.

     

    این صاحب‌نظر ورزشی هم‌چنین حضور مشاورین روانشناسی را نه در خصوص ورزشکاران، بلکه برای مربیان و مدیران نیز امری لازم دانست.

     

    وی در پایان پیرامون همکاری سازمان ورزش با اساتید و صاحب‌نظران ورزشی در تخصص‌های مختلف اظهار داشت: فدراسیون‌ها و باشگاه‌هایی که از متخصصین و اساتید دانشگاه‌ها بهره می‌جویند، به طور قطع مسیر قهرمانی خود را نسبت به کسانی که علاقه‌ای برای این همکاری ندارند، زودتر فراهم می‌کنند. هرچند تصور می‌کنم غیبت روانشناسان ورزشی به نسبت گذشته کمتر شده و اکثر سازمان‌ها همان طور که به مهارت‌های آمادگی جسمانی و فنی بها می‌دهند، به مهارت روانشناسی نیز دیدگاه عمیقی پیدا کردند.

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "بررسی اهمیت روانشناسی به عنوان یکی از سه ضلع موفقیت"
    تازه ترین اخبار