امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۳:۱۸  آخرین بروزرسانی : فروردین ۲۰ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ | کد خبر : 18419
    ارسال خبر چاپ خبر
  • عضو هیات علمی پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری معتقد است با توجه به نبود اعتماد میان ورزشکاران و متخصصین علوم ورزشی تا زمانی که در این خصوص فرهنگ‌سازی درستی صورت نگیرد با بحث و گفت‌وگو نمی‌توان ورزش را علمی کرد.   دکتر مینو باسامی متخصص علوم تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار…

    عضو هیات علمی پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری معتقد است با توجه به نبود اعتماد میان ورزشکاران و متخصصین علوم ورزشی تا زمانی که در این خصوص فرهنگ‌سازی درستی صورت نگیرد با بحث و گفت‌وگو نمی‌توان ورزش را علمی کرد.

     

    دکتر مینو باسامی متخصص علوم تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: وضعیت تغذیه ورزشکاران همانند عملکرد ماشینی است که با بنزین سوپر یا معمولی کار می‌کند. اگر به این ماشین بنزین سوپر بزنیم عملکردش چندین برابر بهتر از ماشینی خواهد بود که با بنزین معمولی کار می‌کند. با این فرضیه می‌توان ادعا کرد که اگر تغذیه ورزشکاران نیز (بر حسب این که ورزشکار در زمینه سرعتی، قدرتی، استقامتی و یا ترکیبی کار می‌کند) توسط متخصصین تجویز شود، در آینده شاهد تغییر و تحولات زیادی در ورزش خواهیم بود.

     

    وی ادامه داد: این که هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی هنوز نتوانسته ارتباط منسجم و قوی را با فدراسیون‌ها و سازمان ورزش برقرار کند باید آسیب‌شناسی شود تا ببینیم در این زمینه کدام یک مقصر است؛ پژوهشگاه تربیت بدنی یا وزارت ورزش و جوانان. البته باید بگویم با وجود این که مدت ۴ سال است در پژوهشکده تربیت بدنی به عنوان متخصص تغذیه فعالیت می‌کنم، هنوز این فرصت پیش نیامده که با فدراسیون‌ها یا مربیان تیم ملی ارتباطی داشته باشیم و این شکاف همچنان پابرجاست. اگر بخواهیم همپای کشورهای پیشرفته حرکت کنیم و در المپیک جزو کشورهای مدال‌آور محاسبه شویم، باید علم و تجربه همسو و در راستای هم پیش بروند در غیر این صورت عملکرد مربیان حتی با انجام تمرینات پرفشار نیز نتیجه مثبتی را در پی نخواهد داشت.
    این استاد دانشگاه با اذعان به این مساله که باید ارتباط خوبی میان ورزشکاران و متخصصین تغذیه برقرار شود، تصریح کرد: در سایر کشورها ارتباط محرمانه و خوبی بین ورزشکار و متخصص تغذیه وجود دارد و ورزشکار بدون اجازه متخصص اقدام به استفاده هیچ مواد نیروزایی نمی‌کند حتی اگر این مواد برای اوج آمادگی وی مفید باشد. اما در ایران ورزشکار چون اعتمادی به دکتر تغذیه ندارد به صورت تجربی از یکسری موادی بهره می‌گیرند که در کاهش قوای بدنی آنها یا افزایش آن تاثیرات سویی دارد.

     

    وی افزود: در کشتی کاهش وزن برای حضور در رقابت های حساس خیلی مهم است، اما همیشه شاهد این مساله هستیم که مربی بدون اطلاع دقیق داشتن از علم تغذیه و به صرفه بهره‌گیری از تجربیات چندین ساله خود در دقیقه ۹۰ کشتی‌گیر را مجبور به کاهش وزن شدید می‌کند، این در حالی است که اگر همان کشتی‌گیر از ابتدای تمرینات خود با یک مشاور تغذیه ارتباط داشته باشد، هیچ وقت در جریان مسابقات دچار ضعف بدنی و یا شکست نمی‌شود.

     

    مدیرگروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشکده تربیت بدنی اضافه کرد: یک ورزشکار تیم ملی برای اینکه بتواند در المپیک موفق عمل کند باید در کنارش از متخصصین علم تمرین، فیزیولوژی، روانشناسی و تغذیه برخوردار باشد، اما چون مربیان ما به این اصل اعتقادی ندارند، همواره ورزشکار در جریان مسابقات مهم به دلیل کمبود این فاکتورها به صورت میلی‌متری امتیاز خود را از دست می‌دهند.

     

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه در فدراسیون‌ها کارهای تحقیقاتی و کاربردی قوی صورت نمی‌گیرد، افزود: یکی از راه‌های علمی کردن ورزش و توسعه ورزش قهرمانی و همگانی در فدراسیونها تقویت کارهای تحقیقاتی- پژوهشی و کاربردی با حضور متخصصین است. شاید در ظاهر اکثر فدراسیون‌ها برای خود آکادمی راه‌اندازی کرده‌اند اما در عمل هیچ کار تحقیقاتی و کاربردی در زمینه ورزش قهرمانی در این آکادمی‌ها صورت نمی‌گیرد.

     

    باسامی در پایان گفت: اگر علم تغذیه به صورت فرهنگ در وجود ورزشکار رخنه کند و ارتباط خوبی میان یک قهرمان ملی و متخصص علم تغذیه شکل بگیرد، در آینده روند رو به رشدی را در ورزش شاهد خواهیم بود.
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "شکست‌های میلی‌متری دلایل ریز دارد /برخی ورزشکاران اعتقادی به علم تغذیه ندارند"
    1. fariba-ghavamzadeh گفت:

      سلام… به نظر اینجانب فرهنگ تغذیه مناسب هررشته ورزشی می بایست همراه پرورش قهرمان از دوران اولیه ی ورزش با رفتار ورزشکار نو اموز امیخته و سوسعه پیدا کند در مراحل بالای قهرمانی دیر است..باز هم سپاسگزار اساتیدی که علاقمندی نشان میدهند هستیم.

    2. […] شکست‌های میلی‌متری دلایل ریز دارد /برخی ورزشکاران اعت… […]


    تازه ترین اخبار