امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۲۱:۱۹:۳۱  آخرین بروزرسانی : فروردین ۲۱ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ | کد خبر : 18503
    ارسال خبر چاپ خبر
  • اولین تاپ اسپینی که توسط فورهند یا بکهند انجام می شود، تفاوتش با تاپ اسپین های بعدی در مدت زمانی است که مغز فرصت عکس العمل را در برابر آن خواهد داشت. ولی توپهای دیگری که پس از تاپ اسپین اول، به سمت شما و بصورت نامشخص در جاههای مختلف میز فرود می آیند ،…

    اولین تاپ اسپینی که توسط فورهند یا بکهند انجام می شود، تفاوتش با تاپ اسپین های بعدی در مدت زمانی است که مغز فرصت عکس العمل را در برابر آن خواهد داشت. ولی توپهای دیگری که پس از تاپ اسپین اول، به سمت شما و بصورت نامشخص در جاههای مختلف میز فرود می آیند ، کار را سخت تر می کند چون فرصت مغز، برای عکس العمل در برابر آن کمتر خواهد شد.

     

    لذا برای دستیابی به این مهم و کسب مهارت در زدن تاپ اسپین های متوالی مواد ذیل پیشنهاد می گردد.

     

    ۱- اصلاح مکانیزم حرکت تاپ اسپین، بصورتی که با انرژی و وقت کمتر، حداکثر استفاده و بهره برداری را از آن برده و دقت در ضربات افزایش یابد. در این خصوص همانطور که قبلا نیز عرض کرده ام در فور هند تاپ اسپین از مسیر حرکت حرف D استفاده شود ، بدین معنا که بهنگام برگشت دست، در مسیر قوس D به حالت اول برگردیم. مکانیزم شامل حرکت دست و حالت پاها میباشد . در تاپ اسپین های نزدیک میز(کمتر از ۱.۵ متر) پاها روبرو بوده و عقب و جلو نبوده و انتقال وزن و چرخش بدن بسیار ناچیز است.

     

    ۲- بهبود توپ خوانی. با توجه به موقعیت حریف ، قبل از ضربه زدن به توپ ، توجه به حالت صفحه راکت او، قبل از ضربه و نهایتا نگاه به توپ . در این خصوص تمرینات رومیزی و حمله ای متنوعی را می توان انجام داد. مهمترین عامل در کاهش عکس العمل اینست که، بازیکن به موقعیت حریف ، قبل از ضربه زدن به توپ ، به حالت صفحه راکت او قبل از ضربه و نهایتا به توپ نگاه نکرده و فقط به مسیر آمدن توپ توجه می کند . بنابراین پرواضح است که در این حالت زمان عکس العمل به طور چشمگیر کاهش می یابد.

     

    ۳- انجام تمرینات پیش بینی و حمله روی توپهایی که بصورت نامشخص و از قبل تعیین نشده برای شما ارسال می شوند . تمرینات بسیار متنوع و مختلفی با سلیقه و سطح بازیکنان میتوان برنامه ریزی نمود.

     

    ۴- اجرای تاپ اسپین در سه مرحله ، قبل از اوج ، در اوج و بعد از اوج، که موجب تقویت احساس دست می گردد.

     

    ۵- در مورد محل تماس با راکت هم که قبلا اشاره نموده ام بدین صورت که برای دادن پیچ بیشتر از قسمت پایین و جلوی راکت ، وبرای سرعت بیشتر از قسمت وسط و جلوی راکت استفاده نمود.

     

    ارادتمند محمود ساکیانی
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "تفاوت در زدن تاپ اسپین اول با تاپ اسپین های بعدی"
    1. پيشيار گفت:

      با سلام و احترام
      و تشکر از استاد بزرگوار آقای ساکیانی.مخصوصاً من با تقویت احساس و بالا بردن تجربه روی توپهای مختلف خیلی خیلی موافقم.

    2. بخشنده گفت:

      با سلام حضور دوست عزیزم جناب آقای ساکیانی
      از آنجائی که بنده با کنترل در بازی به معنای کامل (کنترل در حمله ، کنترل در دفاع و کنترل در ….) موافق هستم و با توجه به اینکه اگر کسی کنترل خوبی نداشته باشد مطمئاً نمی تواند احساس دست خوبی هم داشته باشد پس خیلی طبیعی است که در وهله اول باید کنترل بازیکن خوب شود و یا به عبارتی بتواند توپ را در جریان بازی نگهدارد و پس از آن با فشار بیشتر در هر تکنیکی بهمراه کنترل نسبت بهببود تکنیک خود اقدام نماید . انجام تمرینات پیش بینی در تمام تکنیکها خصوصاً تکنیکهائی که بیشتر در مسابقه از آنها استفاده میشود بسیار ضروری است .
      ضمناً در خصوص پیچ دادن خوشبختانه الآن با هم هم عقیده شدیم که با قسمت جلو و پائین پیچ بیشتری تولید میشود . زنده باشید .

    3. محمدرضا گفت:

      با سلام خدمت استاد ساکیانی و تشکر از مطلبی که گذاشتین.در تکمیل تر کردن فرمایشات شما،نکاتی به ذهن این حقیر میرسد که خالی از جسارت بیان مینمایم.
      به نظرم در افزایش عکس العمل و کاهش زمان آن، تقویت سرعت دست بوسیله حرکات و تمرینات متنوع مفید باشد. همچنین برای کاهش زمان عکس العمل ، تقویت عضلات چشم و هماهنگی بیشتر آن با سایر عضلات در اجرای سریعتر و کارآامدتر و کم خطاتر بوسیله بعضی تمرینات بسیار ساده و قابل اجرا برای تمام سنین که در مقاله “تقویت عضلات چشم” آمده است، مفید باشد. درضمن فکر میکنم کنترل توپ را هم میتوان با تقویت حمله(زمانهای قبل، هنگام،بعد از اوج) بهبود بخشید.
      تمرینات روی میز را هم میتوان بیش از پیش بازتر کرد و بازیکن را در شرایط مسابقه قرار داد(البته با برنامه ریزی صحیح تمرینی)
      با تشکر و احترام

    4. fariba-ghavamzadeh گفت:

      با سلام …. وسپاس از اموزش های موثر و کلیدی شما.. بنظر میرسدچنانچه حرف D را مورب بنویسد برای خواننده پر معنا و مفهوم تر میباشد و مانع اشنباه حرکتی میگردد. باز هم سپاسگزارم…

    5. پرویز جلالی گفت:

      باسلام و احترام فراوان از اینکه بنده وارد بحث اساتید خودم شدم اینجانب را ببخشید.
      کاملاً با استا ساکیانی موافق هستم و گفته های کارشناسی جناب بخشنده عزیز هم بسیار ارزشمند است.
      ولی انجام طراحی تمرینات از تکنیک هایی که بیشتر در مسابقه از آن استفاده میشه هر چقدر هم طراحی خوبی بشه باز در مسابقه خودش را نشان میده که این بازیکن این تمرین را دریافته یا نه چون بازیکن در تمرینهای طراحی شده برای تاپ و تاپهای بعدی و تکنیکهای مسابقه بسیار خوب ظاهر میشه و همین تمرین در جریان مسابقه با تغییر بسیار جزئی در فرود توپها بازیکن خوب ظاهر نمیشه و حتماً لازمه مسابقات تمرینی بازیکن شما با بازیکنانی که فرم بازی آنها به گونه ای است که می توان بازیکن ما را در مسابقه در ارائه این تکنیک و تاکتیک برتری دهد.دست حق نگهدارتان.

    6. محمود ساکیانی گفت:

      سرکار خانم قوام زاده
      با سلام و تشکر از اشاره سرکار علیه. در مورد مورب بودن حرفD حق با شماست ولی از آنجاییکه نمی توانستم آنرا مورب بنویسم، به آن اکتفا کردم ضمنا در مورد تاپ اسپین ، قبلا مطالبی نوشته بودم و در آنجا حرکت را کاملا تشریح کرده بودم ولی برای توضیح مجدد عرض نمایم که خط مستقیم D در واقع حرکت دست است از کنار بدن تا مقابل پیشانی و قوس آن برگشت دست است از مقابل پیشانی،کنار سینه، پهلو و نهایتا در ابتدای تاپ اسپین بعدی.( D برعکس تجسم شود )
      بهر حال از اظهار نظر خوبتان بسیار ممنونم

    7. محمود ساکیانی گفت:

      استاد گرامی جناب آقای بخشنده
      با سلام
      از نظر موثر شما سپاسگزاریم. کنترل در بازی یکی از ۵ کنترلی است که یک بازیکن باید داشته باشد و بدون کنترل ، بطور کلی تاکتیک مفهومی ندارد.خودتان شاهد هستید که حداقل دو دهه است که برای پیچ بیشتر در تاپ اسپین فورهند و بکهند، نظر قاطع من قسمت جلو و پایین راکت بوده و برای تاپ اسپین سرعتی هم تاکید من در قسمت جلو و وسط راکت بوده است و از سال ۱۳۷۹ که افتخار تدریس را داشته ام روی این نقاط تاکید فراوان داشته ام گر چه هیچکس نظر مرا تایید نمی کرد. بهر حال با پیشرفت علم و تکنولوژی باز هم شاهد تغییراتی در آینده، دور از ذهن نیست.

    8. صادرپور گفت:

      سلام خدمت همه اساتیت
      بنده از جناب استاد ساکیانی سوالی دارم جهت تکمیل اطاعاتم. در قسمت دوم فرمایشتان فرمودید جهت کاهش زمان نباید به موقعیت و راکت حریف نگاه کرد و فقد به مسیر توپ توجه نماید.آیا نباید موقعیت بازیکن را برای عکس العمل مناسب و تشخیس نوع پیچ (میزان پیچ-کم یا زیاد)و فشار و قدرت توپ حربف توجه نمود تا بتوان عکس العمل مناسب را داشت . وما میتوان با یک فرمول ساده این کسر زمان را جبران کرده(بمقدار مناسب از میز فاسله گرفتن )و با تقویت عضلات درگیر در حرکت و حس دست که بنده هم صد در صد با آن موافقم را جبران نمود کنجکاوی ما را ببخشید همیشه شاگرد شما و دیگر اساتیت .
      صادرپور

    9. محمود ساکیانی گفت:

      جناب آقای صادر پور
      با سلام و تشکر از توجه شما
      من هم دقیقا همین فرمایش شما را در ابتدای بند ۲ عرض کرده ام و تاکید داشته ام که بازیکنانی که زمان عکس العملشان کم است بدین دلیل است که به موقعیت حریف و صفحه راکت وی قبل از ضربه توجه نکرده،به توپ هم نگاه نکرده و فقط مسیر توپ را مد نظر قرار میدهند.


    تازه ترین اخبار