امروز: شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۰:۰۷:۳۶  آخرین بروزرسانی : خرداد ۱۵ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ | کد خبر : 21611
    ارسال خبر چاپ خبر
  •       بارها از یک مربی سوال می شود که چرا یک بازیکن در حد بازیکن خوب باقی میماند و یک بازیکن برجسته و در سطح عالی نمیشود؟ویژگی خاص یک بازیکن برجسته چیست که نتیجه گیری او بهتر و نتیجتا موفقیت بالاتری را کسب می کند؟ چنانچه یک بازیکن در شرایط مساوی از لحاظ…

     
     
     
    بارها از یک مربی سوال می شود که چرا یک بازیکن در حد بازیکن خوب باقی میماند و یک بازیکن برجسته و در سطح عالی نمیشود؟ویژگی خاص یک بازیکن برجسته چیست که نتیجه گیری او بهتر و نتیجتا موفقیت بالاتری را کسب می کند؟
    چنانچه یک بازیکن در شرایط مساوی از لحاظ میزان تمرین ،میتواند نتیجه گیری بهتری نماید دلیل ان چه میتواند باشد؟ مسلما نقش اساسی و کلیدی این امر به نحوه ی تمرین وی برمیگردد. تعدادی از ورزشکاران بعنوان قهرمان تمرین سالنی مطرحند و نتیجه گیری انها در مسابقات ضعیف است در حالیکه در تمرینات بسیار عالی ظاهر میشوند ،این بازیکنان بعنوان بهترین حریفهای تمرینی همیشه در اردو ها حضور داشته لیکن علیرغم وضعیت امادگی جسمانی و تکنیکی خوب ،نتیجه ای در خور کسب نمی نمایند. دلیل این امر چیست؟
     بازهم جواب سوال روشن است و ان این است که نحوه ی تمرین این بازیکن مشکل دارد. بازهم سوال می شود ایا تمرین برای مسابقه است یا مسابقه برای تمرین؟ایا ما تمرین میکنیم که بر اساس ان مسابقه بدهیم یا مسابقه میدهیم که بر ان اساس تمرینات خود را طراحی نماییم؟ پداگوژی یا محتوای تمرین به نحوه ی تمرین بازیکن می پردازد
    .هر بازیکن در هر تمرینی که ان انجام میدهد بایستی به چند مقوله اساسی توجه نماید. -تکنیک و استیل بازی تاکتیک کسب هر امتیاز در هر شرایط پیش امده باتوجه به سه مورد فوق، در یک تمرین خاص ممکن است توجه مربی به رفع اشکالات تکنیکی از لحاظ حرکت دست،نحوه ی انتقال وزن،جابجایی ها و حرکت پا،مراحل نیرو گیری در ضربه،مراحل برگشت به حالت امادگی اولیه،مراحل چند گانه تشخیص پیچ توپ،معطوف باشد.
    ممکن است مربی به رفع اشکالات تاکتیکی از لحاظ نقاط فرود انتخاب شده،برنامه ی طراحی شده برای کسب امتیاز توسط بازیکن،سرعت توپ و میزان نسبت سرعت و دقت بازیکن و یا هماهنگی کلی در طراحی کسب امتیاز،نحوه ی استفاده بازیکن از پیچ، تعویض ریتم بازی و… بپردازد و نهایتا ممکن است توجه مربی به گرفتن امتیاز در شرایط غیر متعارف پیش امده و میزان تمرکز بازیکن معطوف باشد.
    با توجه به اینکه ممکن است در یک تمرین خاص، مشکل بازیکنان یک تیم متفاوت از هم باشد. بنابراین ممکن است بر پایه همان تمرین برای رفع مشکل خاص بازیکن ،تغییراتی داده شود . مثلا چنانچه تمرین پایه ی ما فالکن برگ باشد (ضربه بکهند+چرخش و حمله فورهند از ناحیه بک هند+حرکت پای عرضی و حمله ی فورهند)برای یک بازیکن متوقع باشیم که سرعت حرکت پایش بیشتر شود. برای یکی سرعت توپ بالاتری را توقع داشته باشیم و برای یک بازیکن با یک نقطه فرود کوچکتری را ترسیم و یا بگوییم در ذهنش تصور کند که یک یا چند توپ را در نقاط مختلف میز قرار دارد و انها را بزند.ویا بگوییم با پیچ و لوپ فورهند و بکهند تمرین را اجرا کند ویا بهمراه سرویس و دریافت و فرود توپ در نقاط غیر متعارف و بصورت ازاد را در این تمرینات گنجانده و برای هر بازیکن هدف خاصی قرار داده شود.
     پس مربیان محترم در محتوای تمرین ،بایستی نکاتی را مد نظر قرار دهند که بستگی به شرایط بازیکن داردریالتجزیه و تحلیل و انالیز مسابقات بازیکن خودی و نحوه ی امتیاز گیری و امتیاز دهی در طول یک تورنمنت بایستی مد نظر قرار گرفته و برای رسیدن بازیکن به یک فاز بالا تر و برتر محتوای تمرین او تغییرات اساسی نماید. مثلا اگر در سطح بالاتر مسابقه ،سرعت توپ بیشتر است برای تمرینات او در فاز سرعت بالاتر طراحی تمرین صورت پذیرد تا نسبت سرعت و دقت او بالاتر رود.یا اگر نقاط فرود دقیقتری لازم است برای این امر تاکید بیشتری صورت پذیرد.
     ایا مربی میتواند همزمان کوچینگ در مسابقه و تجزیه و تحلیل کلی مسابقه را انجام دهد و سایر بازیها را هم مد نظر قرار بدهد؟ مسلما یک مربی همزمان نمیتواند چند کار را انجام دهد و در این حالت دقت مشاهداتش کاهش می یابد . پس این کار یک کار تیمی و گروهی است و یکنفر نمیتواند در ان واحد برای چندین بازیکن مسائل ذهنی،روانی،تکنیکی،تاکتیکی و جسمی بازیکن را در شرایط مختلف ارزیابی نماید.دوربین فیلمبرداری و ثبت بازیها راه کاری مناسب برای ایجاد فرصت بازبینب برای مربیان و بازیکنان تیم است که بعدها با همفکری وکار تیمی، مشاهدات دقیقی از بازی داشته و تمرینات اتی بازیکن را طراحی و محتوای تمرینی را اصلاح نمایند.
    راه کار دیگر ثبت اماری بازی است که سالهاست این روش از سوی مربیان مورد توجه و بعضا با ثبت اماری دقیق و فوری کلیه امتیازات در جداول و یا با استفادهاز رایانه هم در طراحی تمرینات و هم در کوچینگ حین مسابقه،بازیکن را در راه ارتقائ به یک بازیکن با سطح بازی برتر هدایت می نمایند. باید توجه داشت که در مسابقه تمامی رالیها با سرویس و یا دریافت شروع میشوند.حال یا بازیکن خودی سزور است یا گیرنده.
    سرویس تنها تکنیکی است که خود نیاز به پیش بینی ندارد و یک مهارت بسته محسوب میشود در حالیکه دریافت سرویس بسیار مشکل تر و بدلیل تنوع پیچ و نقطه فرود و فرصت کم برای تشخیص،یک مهارت کاملا باز است. در طراحی تمرین میبایستی حتما سرویس و دریافت بعنوان بخش اساسی تمرین باشند و تمریناتی که فاقد این دو تکنیک اصلی باشند فاقد ارزش عملی است و صرفا برای گرم کردن اولیه مطلوبیت دارند.
    نکته مهم دیگر اینست که در تمرینات تناسب سرعت و پیچ و دقت حتما بایستی حفظ شود. مسلما سرعت کم با دقت زیاد همراه است ،اما ایا این برای کسب امتیاز کفایت میکند؟بایستی به گو نه ای عمل کرد که با حفظ دقت نسبت به افزایش سرعت اقدام کرد. در دریافت سرویس بدلیل وجود عنصر پیچ های مختلف و غیر منتظره بودن سرویس و نقاط فرود متفاوتریالاین مسئله اهمیتی دو چندان می یابد و این تمرین مداوم سرویس و دریافت و تاکتیکهای مربوط به ضربات سوم تا کسب امتیاز است که محتوای تمرین را تشکیل میدهد و چنانچه با سرعت ۱۰۰ در صد عمل شود،در واقع دقت تمرین کم بوده و انگیزه بازیکن مقابل را کاهش خواهد داد.
    مربیان در تمرینات توپ زیاد میتوانن از سرعت بالاتری و در حد مسابقات سطح بالا استفاده نموده و بازیکن دغدغه خراب شدن توپ و سرد شدن حریف مقابل را ندارد. لیکن مربی همواره برکسب هر امتیاز و تناسب سرعت و دقت تاکید خواهد نمود. نتیجه گیری،با طراحی تمرین و روش کسب امتیاز در رالیهای متفاوت، با توجه به بازیکنان سطوح بالای دنیا،بایستی بازیکن را برای ارتقائ به سطوح بالاتر هدایت نمود و تمرینات سنتی قدیمی،موجب خواهد شد یک بازیکن همواره بعنوان یک بازیکن خوب و زحمتکش بماند ولی نتواند موفقیتی کسب نماید.
    نویسنده :احمدی

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "پداگوژی"
    1. محمدرضا از مهریز گفت:

      با سلام. از دوست بسیار عزیزی که این مطلب را برای استفاده ی عموم نوشته اند ، کمال تشکر را می نمایم. خدا اجرتان دهد

    2. محمدرضا از مهریز گفت:

      جناب علوی سلام. باید متاسفانه عرض کنم که ۹۰ درصد خوانندگان سایت بدونبال هاشیه هستند و به علم جدید مانند مطلب فوق توجهی ندارند. یعنی هیچکس پیدا نمی شود که در این مورد چیزی بداند و نظر بدهد ؟!!!!!
      واقعا جای تاسف است.

      • مدیر سایت گفت:

        به نام خدا
        جناب آقای دهقانیزاده
        با سلام
        احتراما،اگر کمی به عقب برگردید و در آرشیو همین سایت بگردید عین گفته شما را ماهها پیش عنوان کردم اما متاسفانه دوستان خوب که الان به نوعی از این وضعیت انتقاد میکنند خودشان گفته های ما را نفی کرده و دلیلیش را اینگونه عنوان کردند که :این سایت محلی شده برای توهین وبردن آبروی افرادواز این قبیل چیزها….خوشبختانه طبق مراودات قبلی با حضرتعالی گذشت زمان همه چیز را روشن میکند .در نهایت حق با شماست. اما ….

    3. احمدی گفت:

      باید توجه داشت که بازیکن نمی تواند فقط با شرح و کلمات مطلبی را درک کند همانگونه که مطلب زده شده در سایت فقط یک پنجره ای به سوی مطالب جدید است.اقای جمیز وایتمور در کتاب راهنمای مربیگری نقشی بسیار مهم برای پرسش و پاسخ بازیکن قائل شده و انرا راهی برای داشتن ایده و تفکر بیان کرده که نتیجه اش اختیار و مسئولیت است .باید بازیکن کارش و هدف تمرین را با سوال و جواب بفهمد بعد با طراحی تمرین برای هدف مورد نظر تلاش کرد.مثلا در تنیس روی زمین مهمترین پند این است که به توپ نگاه کن .ایا بازیکن ما در تنیس روی میز با همین پند میتواند مشکل را بفهمد و اجرا کند؟ اینجاست که مربیگری نقش اساسی ایفائ میکند و دانش به کمک می اید. مراحل در کلیات همان است که گفته شده اما در عمل باید تجزیه و تحلیل مسابقه و بازی را خوب فهمید .طراحی تمرین برای رفع اشکال و شگرد سازی لازمه اش دیدن بازی و در کنار بازیکن بودن در مسابقات است..سنجش در صد موفقیت تمرین و بهره وری ان مطلبی جداگانه است. سعی کنید با تجربه و سوالات خودتان مطلب را پخته تر کنید

    4. حسن گفت:

      با سلام و عرض ادب.از طراحی ۴ جلسه تمرین به پداگوزی رسیدیم.موافق موارد فوقالاشاره هستم اما انچه مهم اسب چگونگی تبدیل به فعل اتهاست.در اموزش توسط مربی و طرح جلسات تمرینی باید این مهم انجام گردد .اولویت بندی پیش نیازهای برنام ابتدا واجب است مثال افرادی که انتخاب می شوند از نظر سنی- مهارت -توانایی جسمانی سطح بازیو….اگر مثل هم نیستند قاصله چندانی ندارند مثل اردوی تیم ملی یا منتخبین بزرگسالان یا رده های دیگر سنی مقطعی از یک تیم.در این صورت مشگل چندین نفر و چندین….حل می شود .برنامه ریزی برای این چنین تیمی ان است که چقدر وقت داریم -هدف شرکت در کدام مسابقه و در چه حدی است وارزیابی انجام و توانایی بازیکنان برای شرکت در ان مسابقه بررسی و با توجه به وقت باقیمانده طراحی تمرینی سیستماتیک بصورتی برنامه ریزی می شود که بالا بردن امادگی جسمانی ابتدا ۵۰ درصد و هرچه به اخر ان تمرینات میرسیم به مرورزمان کمتر و به تاکتیک اضافه می شود.تکنیکها و سرعت ساعد و حرکات پا ۴۰ در صد تمرین را پوشش و هر چه به اخر جلسات تمرین نزدیک می شویم ادغام در تاکتیک این مهم پیگیری می شود ۱۰ در صد تمرین توضیحات و برگشت به حالت اولیه است تمرینات قدرتی در اخر وقت و انعطاف و سرعت و چابکی در ابتدا.نکته بسیار مهم انکه از ریز در جلسه اول شروع و با تمرینات متنوع در جلسات بعدی و ارتباط جلسات با هم در همه زمینه های تکنیکی و تاکتیکی و امادگی جسمانی هر جلسه میزان پیشرفت محاسبه و طبق برنامه انجام و در جلسه بعدی بصورت سریع دوره و تمرینات جدید در همان ارتباط با فشار کمی بیشتر گام به گام جلو رویم و بازیکن این تغییر در خود و توانایی بالاتر را در هر جلسه احساس کند.
      تمرین تخصصی بازیکن که در وقت تاکتیک گنجانده شده برای هر فرد تمرینی تخصصی مناسب اشکالات او برنامه ریزی شده که به تفکیک بازیکنان اجرا می کنند و در این حالت مربی در کنار اوست و تمرین مربوطه مناسب ضعف او را ارائه خواهد داد .نمی شود این تمرینات کلی برای همه باشد پس پیش بینی وقت برای هر فرد و کنترل کامل او با توضیحات جزو برنامه باید منظور شود.اگر مربی خود قبلا بازیکن این رشته بوده باشد این قسمت که بسیار اساسی است را از عهده بر خواهد امدو.
      اینکه تاکید می شود ارتباط بین جلسات چیست به این دلیل و تمرینات تکراری عادتی که سیستمی نباشند پیشرفتی از ان حاصل نخواهد شد.در تمرینات عملی بهتر می توان موارد مزبور را توضیح دادو ذکر این نکات کلیات و روشن کردن معیار است وگرنه گیم نکات روانی کار کردن روی چگونگی تمرکز و …..در تمرینات باید پیشبینی و تمرین و اموزش داده شوند.با تشکر.

    5. محمود ساكياني گفت:

      خدمت جناب احمدی نویسنده محترم مطلب پداگوژی
      با سلام ، از لطف و دقت نظر جنابعالی سپاسگزارم. مطلب آموزنده ای است. یکی از مهمترین نکات برجسته در موضوع مورد بحث، تفاوت در شیوه های تمرینی است که به آن اشاره فرموده اید و ایکاش کامل تر توضیح می دادید که میزان تمرین ،در شرایط یکسان ، نمی تواند دلیل اصلی باشد.همچنین اشاره ای به ثبت آماری بازی داشتید که من آنرا می پسندم و حتی چند ماه پیش فرمی در این ارتباط بنام،(فرم ارزیابی بازیکن) تهیه و توسط مدیر محترم سایت ، جهت استفاده و اظهار نظر دوستان در سایت قرار گرفت. برای برجسته شدن بازیکن و متفاوت بودن او با بازیکنی که همزمان با او ، شروع کرده دلایل دیگری هم دخیل هستند، مثل حضور داشتن بازیکنان سرشناس و حرفه ای در سالنی که بازیکن می خواهد برجسته باشد و دیدن تمرین و بازی آنها ،که تاثیرگذار
      است. با تشکر

    6. amidi گفت:

      با سلام این کلمه لاتین و به معنی تعلیم و تربیت است .در اصول مربیگری در ان کتابی که اسم نویسنده اش را برده ام تاکید زیادی به پرسش و پاسخ بازیکن داده شده که لازمه داشتن تفکر و ایده و نهایتا خلاقیت است.سوال اصلی این است ایا با صحبت تنها میشود این مفهوم وسیع را یاد داد؟ مسلما نه بلکه مربی باید کاربردی کردن این مطلب را با ساده کردن اموزش و از ساده به مشکل عملی کند و بداند تقدم و تاخر اموزش کدام است .مسلما این مطلب مفهومی را نمیشود در یک کلاس تئوریک تشریح کرد و باید مربیان ما در کنار مربیان بزرک به کسب تجربه بپردازند که متاسفانه چنین تفکری در جامعه ما وجود ندارد و کسی مربی دیگر را قبول ندارد


    تازه ترین اخبار