امروز: پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۵:۲۹:۵۴  آخرین بروزرسانی : تیر ۳۱ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱ | کد خبر : 24654
    ارسال خبر چاپ خبر
  • معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان کسب هشت سهمیه در حوزه‌ی بانوان را برای المپیک لندن را راضی کننده می‌داند اما معتقد است حرکت به سمت مدال المپیک باید از دوره‌ی بعد شروع شود. مرضیه اکبرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که انتظار شما از…

    معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان کسب هشت سهمیه در حوزه‌ی بانوان را برای المپیک لندن را راضی کننده می‌داند اما معتقد است حرکت به سمت مدال المپیک باید از دوره‌ی بعد شروع شود.

    مرضیه اکبرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که انتظار شما از ورزشکاران بانوی المپیکی امسال آیا فقط حضور آنها در بازی‌ها است یا کسب عنوان؟ اظهار کرد: از زنان ورزشکار اعزامی به بازی‌های المپیک نباید انتظار کسب مدال داشته باشیم. چون امسال تمام هدفمان بر این مبنا بود تا ورزشکاران ما بیشتری تعداد سهمیه‌ی ممکن را کسب کنند. همین که به این هدف دست یافتیم موفقیت بزرگی برای حوزه ورزش بانوان بود. البته از حمایت و پشتیبانی آنها برای کسب مقام در المپیک کوتاهی نخواهیم کرد، اما در عین حال انتظار خاصی نیز از آنها نداریم.

    وی همچنین گفت: تعداد سهمیه‌های کسب شده امسال به نسبت به المپیک قبل رشد خوبی داشت و ما موفق شدیم در اکثر رشته‌ها با کسب سهمیه مجوز حضور در بازی‌ها را به دست آوریم. قطعا این تلاش در المپیک بعدی چشم گیر خواهد بود تا بتوانیم در اکثر رشته‌ها تعداد سهمیه‌ها را به دو یا چند سهمیه ارتقا دهیم. از سوی دیگر در برهه کنونی من تصور می‌کنم که زنان ما در مسابقات آسیایی با درخشش خوبی که داشتند به ویژه رشته‌های که مجوز پوشش دارند، در حال حاضر در پیش‌بینی انتخابی تیم‌های خود مبادرت به تشکیل تیم‌های حرفه‌ای کرده‌اند تا در مسابقات آسیایی با قدرت حاضر شوند.

    اکبرآبادی اضافه کرد: طی رصدی که از شرایط مسابقات آسیایی داشتیم، امکان دسترسی به مدال در حوزه زنان در بازی‌های آسیایی خیلی بیشتر است و این فضایی است که طی چند سال گذشته توسط اکثر فدراسیون‌ها ایجاد شده و به این باور رسیده اند که در بخش مسابقات آسیایی روی زنان می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشند، به طوری که در بازی‌های آسیایی «گوانگجو» یکسری از فدراسیون‌ها با ساختارشکنی که در ارتباط با این سرمایه‌گذاری انجام دادند، توانستند به نتایج خوبی دست پیدا کنند و نتایج آن را هم اکنون در بازی‌های المپیک می‌بینید که ورزشکاران ما جزو برنامه و اهداف فدراسیون‌ها قرار گرفتند و هم ردیف با ورزشکاران مرد بر روی آنها ، فدراسیون‌ها برنامه‌ریزی و هدفگذاری می‌کنند.

    اکبرآبادی تاکید کرد: وقتی در این دوره از بازی‌های المپیک ما هشت سهمیه المپیک به دست آوردیم، بدون شک در دور بعدی تعداد سهمیه‌های ما نباید کمتر از هشت باشد. از سوی دیگر اگر امسال هدفگذاری ما فقط برای کسب مجوز بود، در المپیک بعدی باید به صورت جدی به سمت کسب مدال حرکت کنیم و دیدگاه‌مان تنها به صرف کسب سهمیه نباشد.

    معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان همچنین در خصوص تخصیص بودجه بیشتر به فدراسیون‌هایی که امسال موفق به کسب مجوز ورودی به بازی‌های المپیک شده‌اند نسبت به سایر فدراسیون‌ها، خاطر نشان کرد: بدون شک فدراسیون هایی که در بخش بانوان موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند بودجه بیشتری اختصاص داده خواهد شد، فدراسیون‌ها یک بخش از ارتباط خود را از ما و بخش دیگر را کمیته ملی المپیک که از طریق وزارت ورزش و جوانان تامین می‌شود در یافت می‌کنند. ما تلاش خواهیم کرد که در بخش تخصیص بودجه در این قسمت توجه ویژه‌ای به فدراسیون‌هایی که مجوز ورودی را کسب کرده‌اند داشته باشیم.

    وی ادامه داد: با محدودیت در بدنه سنتی که هم اکنون نیز در برخی از فدراسیون‌ها نسبت به بانوان وجود دارد در راستای گسترش ورزش بانوان همچنان دچار مشکل هستیم. امیدوارم با پشتیبانی و حمایتی که از این بخش به عمل می‌آوریم و با دیدگاه بهتر روسای فدراسیون‌ها نسبت به ورزش بانوان شاهد رشد بهتر آنها در میادین ورزشی باشیم.

    اکبرآبادی در پیش‌بینی این که تصور می‌کنید که در بازی‌های المپیک از رشته‌های حاضر در المپیک ورزشکاران زن ایران بتوانند به مراحل بالاتر راه پیدا کنندیا خیر؟ تصریح کرد: وقتی که در مسابقات آسیایی بانوان ورزشکار ما قهرمان و نایب قهرمان می‌شوند بر اساس شرایط پیش‌بینی شده این احتمال وجود دارد که در المپیک نیز بتوانند به مراحل بالاتر راه پیدا کنند، اما در ورزش هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

    وی در ارتباط با رضایت خود از عملکرد نایب رییسان بانوان فدراسیون‌های ورزشی مختلف از زمان شکل گیری آن ، تاکید کرد: فدراسیون‌های که فاقد نایب رییس بانوان هستند تا حدودی کار را برای ما مشکل می‌کنند. البته در این مورد یکی، دو فدراسیون وجود دارد که نایب رییس بانوان ندارند، اما به هر شکل حضور نایب رییسان و پیگیری آنها از روند عملکرد و بهبود ورزش بانوان خیلی موثر است. هر چند که عملکرد آنها همسو و در یک سو قرار ندارد، ولی در میانگین از عملکرد کلی آنها راضی هستم.

    معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با وضعیت ورزشکار اعزامی در رشته تیر و کمان به خبرنگار ایسنا گفت: برای ما مهم نیست که در این رقابت‌ها ساره اسدی یا زهرا دهقان اعزام شود، چون این سهمیه برای کشور و متعلق به فرد نیست و مطمئنا نفر اعزامی به مسابقات المپیک از سوی کادر فنی انتخاب خواهد شد و نظر آنها مهم است. بنابراین چون سهمیه متعلق به فرد خاصی نیست نباید حساسیت به آن نشان داد. حتی در بحث قایقرانی نیز این مساله پیش آمد یا در تیراندازی الهه احمدی و مه‌لقا جام بزرگی هر دو توانستند رکورد خود را بهبود ببخشند و امتیاز ورودی به بازی المپیک را کسب کنند. همچنین در رشته جودو دیدیم رودکی به رغم این که مجوز ورودی به بازی‌های المپیک را کسب کرده بود، به دلیل آسیب دیدگی‌ شانس حضور خود را از دست داد، ولی چون کس دیگری نمی توانست به عنوان جایگزین راهی المپیک شود در وزن وی ورزشکار دیگری اعزام نمی‌شود. لذا تصور می‌کنم که بهترین شکل ممکن این است که بگویم، چون سهمیه متعلق به کشور است باید از بهترین نفرات برای اعزام به المپیک استفاده کنیم.

    وی یادآور شد: اگر در بعضی از رشته‌ها که امید کسب مجوز ورودی به بازی‌های المپیک وجود داشت و موفق نشدند به خاطر این است که شرایط بانوان ورزشکار ما فصلی است و نمی‌توان در تمام مقاطع به یک مدل روی آنها حساب باز کرد و همین سبب می‌شود که افت‌های محسوسی در آنها ایجاد شود به ویژه این که بانوان ما با مشکل جدی بدنسازی روبرو هستند. هر چند برای رفع این مشکل در آکادمی ملی المپیک کلاس‌های آموزشی برگزار شده، ولی تصور می‌کنم ما باید مربیان بدنساز تخصصی با گرایش‌های هر رشته داشته باشیم تا مانع افت آمادگی جسمانی ورزشکارمان در رقابت‌های حساس و به ویژه المپیک باشیم. در حال حاضر ما مربی بدنساز تخصصی در بخش بانوان نداریم و تقریبا مدت یک سال است که بعد از بازی‌های آسیایی «گوانگجو» متوجه این قضیه شدیم که اکثر ورزشکاران ما عدم موفقیت آنها در مسابقات بین‌المللی به خاطر نداشتن مربی بدنساز متخصص در آن رشته است به همین خاطر مدت یک سال است که با آکادمی ملی المپیک به دنبال رفع این مشکل هستیم. البته ادعا نمی‌کنم که به طور ۱۰۰ درصد این مشکل رفع شده، اما تا حدودی در دستور کار قرار گرفته است.

     

    اکبرآبادی در پاسخ به این سوال که اگر این نیاز به طور جدی احساس شود، آیا امکان جذب مربی خارجی بدنساز حرفه‌ای وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: اگر نیاز باشد و امکان آن از لحاظ بودجه ای فراهم شود، این کار را نیز انجام می‌دهیم، ولی در حال حاضر با مربیان داخلی نیز می‌توانیم مشکل را برطرف کنیم.

     

    وی در خصوص رشته تیراندازی نیز گفت: هر دو ورزشکار اعزامی به بازی‌های المپیک از وضعیت خوبی برخوردارند. الهه احمدی یک ورزشکار برنامه‌ریز و بر روی تمام کارهایش تمرکز کافی دارد. همچنین مه لقا جام بزرگ نیز تلاش زیادی برای حفظ رکوردش و حضور در بازی‌های المپیک لندن داشت. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم امید کسب نتیجه‌ در هر دو ورزشکار زیاد است.

     

    وی در پایان با اشاره به این که در بحث اعزام بانوان طی چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشتیم، افزود: در گذشته ما بحثی در زمینه برگزاری اردوهای تدارکاتی در حوزه ورزش زنان نداشتیم، اما از اواخر سال ۹۰ تاکنون زنان ورزشکار ما مرتب به اردوهای تدارکاتی اعزام می‌شوند و تقریبا می‌توانم بگویم که نگاه به حوزه ورزشی زنان حرفه‌ای تر شده است. البته گاهی اوقات به دلیل بدنه سنتی که در بعضی از فدراسیون‌ها همچنان حاکم است در بحث اجرایی دچار مشکلاتی در حوزه زنان هستیم، اما با توجه به شرایط جایگاه خوبی را نسبت به گذشته به دست آوردیم.

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "اکبرآبادی:المپیک بعدی باید به فکر مدال بانوان باشیم/به المپیکی‌ها بودجه بیشتری می‌دهیم"
    تازه ترین اخبار