امروز: پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۵:۴۴:۲۰  آخرین بروزرسانی : شهریور ۲۹ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | کد خبر : 28650
    ارسال خبر چاپ خبر
  • عضو کمیته روانشناسی ورزش فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است که هنوز اهمیت حضور روانشناس در کنار تیم‌های ورزشی در بین مربیان جدی گرفته نمی‌شود و روانشناس را به عنوان رقیب خود می‌دانند.       به گزارش پایگاه تخصصی پینگ پنگ کشور،دکتر لاله سامع  با بیان این که روانشناسی ورزش علمی نوپا در ورزش ایران…

    عضو کمیته روانشناسی ورزش فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است که هنوز اهمیت حضور روانشناس در کنار تیم‌های ورزشی در بین مربیان جدی گرفته نمی‌شود و روانشناس را به عنوان رقیب خود می‌دانند.

     

     

     

    به گزارش پایگاه تخصصی پینگ پنگ کشور،دکتر لاله سامع  با بیان این که روانشناسی ورزش علمی نوپا در ورزش ایران است، تصریح کرد: این رشته و جایگاه آن در ورزش از سال ۸۰ با تلاش دکتر کاظم واعظ موسوی تعریف شد و وی تلاش زیادی در شناساندن جایگاه روانشناسی در بین مربیان، ورزشکاران، فدراسیون‌ها و به ویژه وزارت ورزش و جوانان انجام داد. هر چند اهمیت رشته روانشناسی ورزش در حال حاضر در بین تیم‌های ورزشی نسبت به گذشته روند رو به رشدی داشته، اما به معنای واقعی پردازش نشده و هنوز نیاز به زمان دارد.

     

     

     

    وی افزود: رقابتهای المپیک امسال تاثیر زیادی در اهمیت جایگاه روانشناسی داشت، به طوری که پس از المپیک بسیاری از ورزشکارانی که شانس راهیابی به المپیک را پیدا نکرده بودند با درکی که نسبت به اهمیت آن داشتند با مراجعه به من سعی کردند در کنار یادگیری تکنیک، تاکتیک، مهارتهای روانی خود را نیز ارتقاء ببخشند تا برای ۴ سال آینده شانس خود را دوباره امتحان کنند.

     

     

     

    سامع اظهار کرد: برای اینکه روانشناسی ورزشی جایگاه خود را در بین تیم‌های ورزشی پیدا کند، نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد و در این زمینه رسانه‌ها نقش مهمی را بر عهده دارند. از سوی دیگر اهمیت روانشناسی فقط برای زمان اعزام تعریف نشده است، بلکه یک روانشناس زمانی می‌تواند اثرگذاری مثبت داشته باشد که طی سالیان زیادی با مربی و ورزشکار در هر شرایطی همراه باشد و ارتباط نزدیکی را با آنها برقرار کند نه اینکه طی ۶ ماه تا شروع یک رقابت مهم و حساس به فکر استفاده از روانشناسی باشیم و انتظار کسب نتایج قابل قبول و راضی کننده از سوی ورزشکار را داشته باشیم.

     

     

     

    مربی روانشناسی فدراسیون تنیس روی میز اظهار کرد: امروزه در کشورهای بلوک شرق اکثر مربیان به جز کار مربیگری واحدهای روانشناسی، فیزیوتراپی، تغذیه و غیره را نیز سپری می‌کنند تا درک بهتری نسبت به قرار گرفتن سایر تخصص‌ها در کنار خود باشند و در امر مربیگری موفق عمل کنند در حالی که در کشور ما اکثر مربیان در برابر روانشناس جیهه‌گیری می‌کنند.

     

     

     

    وی گفت: در رشته هندبال که به تازگی هدایت تیم ملی زنان را یک مربی از صربستان بر عهده دارد. نگرش و دیدگاهش نسبت به روانشناسی ورزشی به حدی مثبت است که حتی انتخاب اعضای تیم ملی را با صلاحدید روانشناس فیکس می‌کند. در شرایط کنونی چند درصد از مربیان ما چنین دیدگاهی دارند و چینش بازیکنان خود را بر اساس نظر نهایی روانشناس انجام می‌دهند؟

     

     

     

    سامع تاکید کرد: تیم‌هایی که هم اکنون در بحث روانشناسی در حال سرمایه‌گذاری هستند و به تاثیر حضور روانشناس در کنار ورزشکاران خود پی بردند به این نتیجه رسیدند که در برد یا باخت ورزشکار فقط عملکرد خوب کادر فنی اثرگذار نیست، بلکه مجموع عواملی از سایر تخصص‌ها نیز دخیل هستند تا تیم به نتیجه مطلوبی برسد. ضمن این که «مربیان» به این امر اعتقاد پیدا کنند که روانشناس فقط نقش کلیدی و کمک کننده را در تیم دارد و بدون تردید در آینده روانشناسان ورزشی جایگاه خود را بدون هیچ مانعی در تیم‌های ورزشی پیدا خواهند کرد.

     

     

     

    وی برگزاری کلاسهای روانشناسی برای مربیان تیم‌های ملی و فدراسیون را بهترین راهکار جهت تغییر نگرش و دیدگاه آنها نسبت به علم روانشناسی دانست.

     

     

     

    سامع که مسوولیت کار روانشناسی ورزشی اعضای تیم ملی تنیس روی میز زنان و مردان را بر عهده دارد. در خصوص وضعیت نوشاد عالمیان و عملکرد وی در المپیک گفت: نوشاد تنها تینسوری است که از لحاظ فراگیری و اجرای مهارتهای روانی نسبت به سایر اعضای تیم ملی فوق‌العاده است. به طوری که در طول مدتی که با این فدراسیون همکاری می‌کنم هیچ بازیکنی را از نظر بالا بودن انگیزه روانی مثل او ندیدم. البته برخلاف اظهار نظر خیلی از کسانی که معتقد بودند نوشاد در المپیک به دلیل استرس و اضطراب بالا نتوانست عملکرد موفقی داشته باشد، باید بگویم اگر وی دچار جو المپیک شده بود باید همان بازی‌های اول را واگذار می‌کرد. حریف وی در بازی سوم تجربه چندین سال المپیک را داشت و واقعا قوی بود. باخت نوشاد به حریفش به خاطر ضعف تکنیکی و قدرت بدنی نسبت به وی بود نه به دلیل ضعف روانی.

     

     

     

    مربی روانشناسی تیم ملی تنیس روی میز اضافه کرد: نوشاد عالمیان با تجربه‌ای که از المپیک کسب کرد و با انگیزه بالایی که از لحاظ بعد تکنیکی، تاکتیکی و روانی کار می‌کند، در المپیک ۲۰۱۶ یکی از مدال آوران خواهد بود.

     

     

     

    وی در پایان تاکید کرد: امروزه علم ثابت کرده بسیاری ازمشکلات تمرینی ورزشکاران از طریق بعد روانی برطرف می‌شود، مربیان اگر به این موضوع واقف شوند و روانشناس ورزش را بدون هیچ دغدغه‌ای بپذیرد در بازیهای آسیایی عملکرد موفقی را از ورزشکاران شاهد خواهیم بود.

    توضیح:

    حضور روانشاس در کنار تیمهای ملی خصوصا بانوان مفید است اما نباید فراموش کرد که این روانشاس صرفا مختص بازیکنان نباید باشد زیرا برخی مربیان …..بیشتر از بازیکنان نیازمند روانشاس تیم هستند.بطور مثال: وقتی یک مربی در حضور روانشاس  تیم یک حرف می زند و بعد از خروج از کنار روانشاس به بازیکن میگوید فلان بلا را بر سرت می آورم دقیقا طبق آنچه در یکی از رقابتهای حساس بین المللی گذشت !انصافا چه کسی نیازمند روانشاس است؟

    یک مربی اگر خیلی مربی بود فرزندان بیکار خودش را تنیس روی میز یاد میداد….مثل اینکه دوباره باید در این باره اطلاع رسانی کنیم….!

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "دکتر سامع: جا افتادن روانشناسی در ورزش نیاز به فرهنگ سازی دارد+توضیح"
    1. amidi گفت:

      با سلام هنوز باید کار تیمی و تیم بودن را تمرین کنیم و هر کسی کار تخصصی و پست تخصصی خود را داشته باشد تا شاهد توسعه همه جانبه باشیم

    2. علی گفت:

      لطفاً به این خانم دکتر بگید خانم محترم اطلاعاتی که از بچه های ملی پوش می گیرید شخصی است، بچه ها به شما اطمینان کردند. نبرید بذارید کف دست رئیس فدراسیون.ممنون


    تازه ترین اخبار