امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۵:۱۲  آخرین بروزرسانی : مهر ۱۷ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ | کد خبر : 29767
    ارسال خبر چاپ خبر
  • نویسنده : هدیه خطیبی مجلس برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ورزشی مکان آشنایی به نظر نمی‌رسد؛ جایی که خبرنگاران پارلمانی ریز حرکات نمایندگان مجلس را چنان زیر ذره‌بین دارند که کوچک‌ترین حرکت‌ها از رسانه‌ای شدن در امان نیست. اما روز گذشته?نماینده «گل» از نزدیک برای پیگیری استیضاح وزیر به بهارستان رفته بود؛ استیضاحی که خبر منتفی…

    نویسنده : هدیه خطیبی

    مجلس برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ورزشی مکان آشنایی به نظر نمی‌رسد؛ جایی که خبرنگاران پارلمانی ریز حرکات نمایندگان مجلس را چنان زیر ذره‌بین دارند که کوچک‌ترین حرکت‌ها از رسانه‌ای شدن در امان نیست. اما روز گذشته?نماینده «گل» از نزدیک برای پیگیری استیضاح وزیر به بهارستان رفته بود؛ استیضاحی که خبر منتفی شدن آن از شب قبل در جو رسانه‌ای با برخی رایزنی‌ها و مذاکرات به راه افتاده بود و حتی نمایندگان پیش از شروع جلسه علنی روز گذشته بین خود نشست غیرعلنی که هدف لغو استیضاح را دنبال می‌کرد، برپا کردند اما در نهایت درها روی خبرنگاران باز شد و دستور اول کاری مجلس استیضاح محمد عباسی، نخستین وزیر ورزش و جوانان اعلام شد.

     

    کامران امضایت را پس بگیر!

     

    حدود ساعت ۸:۱۵ خبرنگاران امکان ورود به صحن علنی مجلس را پیدا کردند. در ابتدا تعداد نمایندگان حاضر در جلسه ۲۳۷نفر بود وتا پایان به ۲۵۲نفر رسید. علی لاریجانی، رییس مجلس بعد از قرائت قرآن، استیضاح عباسی را نخستین دستور کار مجلس اعلام کرد. همین جمله کافی بود تا همهمه زیادی به راه بیفتد و بیش از ۲۰نفر از نمایندگان به جایگاه رییس مجلس بروند. آنها معتقد بودند استیضاح نباید برگزار شود چون بخش عمده‌ای از نمایندگان امضاهایشان را پس گرفتند. صدای کامران امضایت را پس بگیر خطاب به رییس فراکسیون ورزش مجلس نیز شنیده می‌شد. اختلاف‌نظر نمایندگان به کلی نظم جلسه را به هم ریخت.

     

    افشارزاده و روسای فدراسیون‌ها از راه رسیدند

     

    در بین این صحبت‌ها و اینکه وضعیت استیضاح مشخص نبود، بهرام افشارزاده، دبیر کمیته ملی المپیک به همراه اسبقیان، رییس فدراسیون قایقرانی و کامبوزیا، رییس فدراسیون شطرنج وارد مجلس شدند. ساوه‌شمشکی رییس فدراسیون اسکی، پورکاظمی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی، حیدری رییس فدراسیون سوارکاری، ناطق‌نوری رییس فدراسیون بوکس به همراه ساکی‌زاده و رسولی‌نژاد معاونان وزارت ورزش نیز پس از آن خود را به بهارستان رساندند.

     

    جبهه مخالفان استیضاح با دستور لاریجانی خاموش شد

     

    در میان هرج و مرج به‌وجودآمده، مصباحی‌مقدم نماینده تهران با اعتراض به اینکه جای استیضاح وزیر ورزش و جوانان چرا نباید به فکر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشیم و این موضوع قابلیت دارد تا در اولویت باشد. در پاسخ به او لاریجانی گفت من نگرانی شما را درک می‌کنم اما نمایندگان دیگر هم حق صحبت دارند و با توجه به اینکه ۱۱ امضا به دست ما رسیده حتی در صورت پس گرفتن امضای خانم دکتر عالی استیضاح برگزار می‌شود. ضمن اینکه شفاهی هیچ‌ پس گرفتن امضایی را قبول نمی‌کنیم و نمایندگان باید به صورت کتبی درخواست خود را ارایه دهند. وی خطاب به مخالفان استیضاح از جمله ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان تذکر داد: شما به اندازه کافی رایزنی و مذاکره انجام دادید تا استیضاح منتفی شود و این امر محقق نشد تا اجازه بدهید به صحبت‌های نماینده موافق استیضاح گوش کنیم. در همین لحظه پیشنهادی رسید که گزارش‌های بعدی بررسی شود تا تکلیف امضاهای استیضاح نهایی شود اما لاریجانی موافقت نکرد.

     

    کامران: آقایان! استیضاح که لولو نیست می‌ترسید

     

    حسن کامران، رییس فراکسیون ورزش مجلس بالاخره ساعت ۸:۳۳ صحبت‌هایش را خطاب به سایر نمایندگان آغاز کرد: خیلی متاسف هستم که بعد از شش ماه وقتی می‌خواهیم وظیفه قانونی‌مان را اجرا کنیم هرکسی می‌آید و یک چیزی بار ما می‌کند. من در پنج دوره‌ای که در مجلس بودم و وزیرهای راه و غیره را استیضاح کردیم اما هیچ‌گاه شاهد چنین فشارها و موضوع پس گرفتن امضا نبودیم. آقایان استیضاح که لولو نیست!(نمایندگان معترض صحبت‌های کامران را قطع کردند اما لاریجانی آنها را به آرامش دعوت کرد). نماینده اصفهان در ادامه توضیح علت استیضاح گفت:«شرایط مهم اقتصادی را درک می‌کنم. یادتان نیست در دوره هشتم راجع به سه‌هزار میلیاردی که برخی‌ها نوش‌جان کردند، خواستیم وزیر اقتصاد هم استیضاح شود اما این امر محقق نشد. بحث ما فقط ورزشی نیست. مگر بارها رهبر انقلاب توصیه به اشتغال‌زایی جوانان نکردند. این وزارت که فقط وزارت ورزش نیست. عباسی مدیریت آموزش علمی دارد و در ورزش تخصص ندارد. چرا او باید مدیری از وزارت تعاون را دوباره در وزارت ورزش مسوول کارهای محرمانه خود کند؟! به یک مدال‌آور پاداش نمی‌دهند، قهرمانان ما در محرومیت به سر می‌برند، آن‌وقت سکه‌ها خرج مسایل دیگر می‌شود! می‌گویند این حرکت ما مصنوعی است که یکی ما را هل می‌دهد یا باندبازی شده! ما بحث شخصی نداریم متاسفانه روسای فدراسیون‌هایی که عزل شدند حتی نتوانستند بروند و حرف‌های‌شان را بزنند!»

     

    برای بار دوم در این لحظه صحبت‌های کامران قطع شد و حدود ساعت ۱۰دقیقه به ۹ از سوی جهانگیرزاده، مسوول استیضاح وزیر خبر رسید که یک نفر دیگر هم امضایش را پس گرفته و با توجه به اینکه جمع موافقان استیضاح به زیر ۱۰نفر رسیده ادامه استیضاح امکان‌پذیر نیست. این امر به شدت مورد اعتراض قرار گرفت تا جایی که عنوان شد استیضاح بدون قبول افزایش یا کاهش امضاکنندگان ادامه پیدا می‌کند.

     

    دلیگانی و سوالات حساس از وزیر

     

    بعد از کامران حدود ساعت ۹ نوبت به حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار رسید. او به طرح موضوع استیضاح قبل از المپیک اشاره کرد و غرض‌ورزی برخی‌ها که صحبت‌هایشان در خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت، بی‌انصافی دانست:«متاسفانه در ۱۵فدراسیون ۱۱بار رییس یک‌بار تغییر کرده و در چهار فدراسیون دو بار جابه‌جایی مسوول داشتیم. به غیر از این چرا پول میلیاردی به پرسپولیس و استقلال باید از بودجه بیت‌المال تامین شود. آقای وزیر بگویید چرا در ورزش ما همه چیز پولی شده؟ چرا افرادی که هیچ مسوولیتی نداشتند به لندن رفتند؟ آیا پول‌های بیت‌المال حساب و کتاب ندارد؟ چرا در شش ماه گذشته بودجه‌ای برای ادارات کل تخصیص داده نشده؟! چرا هکتارها زمین زراعی اصفهان توسط وزارت ورزش تصرف شده؟ با چه سندی مبالغ ارزی و ریالی و صرف چه کارهایی از صندوق برداشت شده است؟»

     

    امضاها بالاخره از عدد افتاد

     

    در حالی که صحبت‌های دلیگانی به پایان نرسیده بود بار دیگر لاریجانی به میان بحث آمد و گفت:«امضاها از عدد افتاده و اصرار نمایندگان مبنی بر اولویت موضوعات اقتصادی باعث شد تا تعداد درخواست‌کنندگان استیضاح کافی نباشد. بنابراین برای آخرین‌بار استیضاح وزیر ورزش و جوانان را منتفی اعلام می‌کنم و طبق آیین‌نامه جدید یکی از موافقان استیضاح پنج دقیقه فرصت ارایه صحبت‌های نهایی را دارد و سپس وزیر ورزش برای ۱۰دقیقه از خود دفاع می‌کند تا بحث خاتمه پیدا کند.»

     

    لغو استیضاح به معنی تایید عملکرد وزیر نیست

     

    عثمانی نماینده بوکان منتخب امضاکنندگان استیضاح برای صحبت‌های نهایی انتخاب شد. وی با اشاره به رشوه دادن در جودو مسایل اعزام تیم‌های نوجوانان و جوانان به مالزی این موارد را در شأن نظام جمهوری ‌اسلامی ندانست و گفت پس گرفتن امضاها به معنی تایید عملکرد وزیر نیست و عباسی باید در کارهایش تجدیدنظر کند چون ما هنوز نسبت به برخی بی‌توجهی‌ها و مشکلات اعتراض داریم.

     

    عباسی: خیلی بد است مردم رامضحکه مسایل کذب کنیم

     

    محمد عباسی، وزیر ورزش که تنها به مجلس آمده بود پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا فرصت دفاع از خود برابر تمام موارد ذکرشده از سوی نمایندگان را فقط در ۱۰دقیقه داشته باشد. وی وزارتخانه‌اش را بدون مشکل ندانست:«کسی به هیچ‌وجه نمی‌گوید که هیچ ایرادی وجود ندارد. اصلا به خاطر برطرف‌سازی همین موضوعات وزارت ورزش و جوانان بعد از سازمان تربیت‌بدنی تشکیل شد. برخی نارسایی‌‌ها باید در سایه تعامل برطرف شود. با اینکه استیضاح منتفی شد بعضی نقایص و کمبودهای وزارتخانه را می‌پذیرم.» عباسی در خصوص موارد مطرح‌شده از سوی نمایندگان عنوان داشت:«اگر استیضاح منتفی شده دلیلی برای فراموشی مشکلات و نقایص نیست. دوستانی که در ذهن‌هایشان ابهام دارند، بیایند بنشینیم و با یکدیگر تعامل کنیم تا معضلات به حداقل برسد. برخی نمایندگان صحبت‌هایی کردند که برای اینکه ذهن مردم خراب نشود باید بگویم در خصوص جلسه در کیش و اهدای سکه‌ها باید بیشتر تحقیق کنند. این اتهام‌ها به هیچ‌وجه صحت ندارد. در لندن هم هیچ فرد غیرمرتبطی همراه کاروان نبوده، اگر کسی بوده دوستان اسامی را اعلام کنند.» عباسی تاکید کرد:«خیلی بد است که مردم را مضحکه مسایلی کنیم که به هیچ‌وجه صحت ندارد. من مخلص همه شما نمایندگان هستم و از کسانی که استیضاح را امضا کردند یا امضاهایشان را پس گرفتند هم تشکر می‌کنم.»

     

    دغدغه اقتصادی؛ علت منتفی شدن استیضاح

     

    بعد از صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان علی لاریجانی با اعلام اینکه دغدغه اصلی نمایندگان مجلس رسیدگی به موضوع شرایط اقتصادی و معیشتی مردم است، این مورد را علت لغو استیضاح عباسی عنوان و موارد دیگر را در دستور کار بعدی مجلس عنوان کرد.

     

    وزیر تلفنی با چه کسی حرف زد؟

     

    نکته قابل توجه در جلسه دیروز، ارتباط یکی از همراهان معاونان وزارت ورزش با وزیر بود. فردی که سمتش مشخص نشد، توانست با کمک گرفتن از یکی از نمایندگان زمانی که دلیگانی به ایراد موارد استیضاح می‌پرداخت، تلفن همراهش را به گوش وزیر برساند تا صحبت‌هایی از بالا به پایین رد و بدل شود و در ادامه عباسی دقایقی با همان نماینده به صحبت پرداخت. از سوی دیگر بهرام افشارزاده قبل از صحبت‌های وزیر با اطمینان از منتفی شدن استیضاح جلسه را ترک کرد. روسای فدراسیون‌ها اما تا پایان صحبت‌های وزیر در جلسه ماندند. لبخند رضایت نمایندگان مخالف استیضاح برابر عصبانیت موافقان استیضاح که تیرشان به سنگ خورد نیز جالب توجه بود.

     

    افشارزاده اختلاف‌نظر با وزارت را تکذیب کرد: استیضاح نه به صلاح مجلس و نه ورزش!

     

    بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک وقتی در حال ترک جلسه بود به«گل» گفت:«این استیضاح نه به صلاح مجلس بود نه به صلاح ورزش مملکت! این استیضاح باعث می‌شد تا در موضوعات برون‌مرزی به مشکل بربخوریم. موضوعاتی که با یک تذکر قابل حل بود نباید به استیضاح کشیده می‌شد. وقتی ۳۰ تا ۴۰کشور به ما از بابت پیشرفت ورزش‌مان تبریک گفتند، استیضاح دیگر معنی نمی‌دهد.» وی در واکنش به اینکه این صحبت‌ها یعنی کمیته ملی المپیک هیچ اختلافی با وزارت ورزش ندارد،‌ افزود:«بله، همین‌طور است. همین‌جا منکر اختلاف با وزارت ورزش می‌شوم و دیگر اصلا چنین چیزی صحت ندارد.» دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که پس چرا نمایندگان کمیته ملی المپیک در انتخابات اخیر فدراسیون‌ها حضور نداشتند، گفت:«ما امین IOC هستیم. بنابراین اگر در این انتخابات شرکت می‌کردیم، این اعتماد سلب می‌شد. حالا که وزارت ورزش به آرامش رسیده با برنامه در جهت اصلاح اساسنامه و سایر موارد در تعامل با ما حرکت می‌کند.» وی از نمایندگان مجلس به خاطر پس گرفتن امضاها و کمک به ثبات مدیریت ورزشی تشکر کرد:«هیات اجرایی کمیته در نامه‌ای مخالفت خود را اعلام کرد و امروز نیز خوشحال هستیم که در جهت صلاح ورزش کشور عمل شد.»

     

    ناطق‌نوری: استیضاح در جای خودش قرار نگرفت

     

    احمد ناطق‌نوری، نماینده سابق مجلس و رییس فدراسیون بوکس نیز بعد از لغو استیضاح وزیر به«گل»‌ گفت:«موضوع استیضاح امروز در جای خودش قرار نگرفته بود. استیضاح وزیر ورزش در بحران اقتصادی مردم و چنین مشکلات با توجه به اینکه ورزش کشور در دوران اوج موفقیت قرار دارد، معنایی ندارد.» وی افزود:«مردم انتظار دارند مجلس با ساماندهی خوب اقتصادی به فکر معضلات معیشتی باشد.»

     

    اسبقیان: نباید وقت مجلس این‌طور به هدر می‌رفت

     

    سیدمحمدشروین اسبقیان، رییس فدراسیون قایقرانی نیز ضمن تشکر از نمایندگان مجلس به خاطر پس گرفتن امضاهایشان گفت:«مشخص بود که اکثر نمایندگان مخالف استیضاح هستند و این امر به صلاح کشور نیست. نمایندگان حق سوال و بررسی مسایل را دارند ولی در شرایطی که بهترین موفقیت‌های المپیکی، پارالمپیکی و سایر رشته‌ها مثل بسکتبال، والیبال و ووشو کسب شده و از طرفی بازی‌های آسیایی را پیش‌رو داریم نباید انرژی و وقت مجلس این‌طور مصرف شود.»

     

    ساوه‌شمشکی: برای حمایت و شنیدن صحبت‌های نمایندگان آمدیم

     

    عیسی ساوه‌شمشکی، رییس فدراسیون اسکی نیز دلیل حضور روسای فدراسیون‌ها در جلسه استیضاح وزیر را حمایت از عباسی و شنیدن نقطه‌نظرات نمایندگان مجلس عنوان کرد:«بعد از ۵۰سال وزارتخانه‌ای تشکیل شده که نباید ایراداتش این‌گونه بررسی شود. ما آمدیم به حرف‌های دوستان گوش کنیم. به هر حال شرایط کشورها و اولویت‌ها دستورهای کاری دیگری را مشخص می‌کند.»

     

    پورکاظمی: استیضاح حق وزیر نبود

     

    لطف‌علی پورکاظمی، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی نیز استیضاح را حق وزیر نمی‌دانست و با اشاره به اینکه تعداد امضاها به کمتر از ۹ امضا رسید، گفت:«از اکثریت قاطع مجلس تشکر می‌کنم. به هر حال یادآوری موفقیت‌ها کارساز بود. باید به این نکته توجه شود که در دوران قبل از المپیک لندن و در هنگام بازی‌ها هیچ نمونه تست مثبت دوپینگ نداشتیم و در کل ورزش افتخارات زیادی با عباسی کسب کرده که با درایت مجلس در تصمیم‌گیری‌اش می‌تواند ادامه‌دار باشد.»

     

    حالا وزیر رفع ابهام کند

     

    به هر حال ۱۶مهر ۹۱ استیضاح نخستین وزیر ورزش در دولت دهم در حالی که با ۴۱ امضا اعلام وصول شده بود با کاهش درخواست‌کنندگان به زیر ۱۰نفر در زمانی که ایراد سخنان استیضاح‌کنندگان آغاز شده بود، منتفی شد. حالا محمد عباسی از توفانی سهمگین از سوی نمایندگان معترض نجات یافته و به وزارتخانه بازمی‌گردد. هرچند از گوشه و کنار مستقیم و غیرمستقیم عنوان می‌شود فشارها و رایزنی‌ها برای لغو این استیضاح بی‌سابقه بوده است. اما حالا که افق دیگری برابر وزیر قرار گرفته کاش ابهامات و موارد عنوان‌شده از سوی نمایندگان برای شفاف‌سازی و روشن کردن اذهان عمومی از سوی خود عباسی به طور دقیق واکاوی شود تا برخی سوالات بی‌جواب و ذهن‌ها سردرگم باقی نماند!

     

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "گزارش جالب روزنامه گل از منتفی شدن استیضاح وزیر/… و ناگهان۳۰ امضاپــاک شد!"
    1. احمدی گفت:

      با سلام نقش جناب اقای رسولی نژاد را در مسکوت ماندن استیضاح نباید نادیده گرفت


    تازه ترین اخبار