امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۱۷:۵۳:۴۴  آخرین بروزرسانی : آبان ۳ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ | کد خبر : 30608
    ارسال خبر چاپ خبر
  • تاریخ دقیق پیدایش تنیس روی میز به درستی مشخص نیست اما با توجه به شواهد می توان گفت ، این بازی ابتدا در سالهای ۱۸۸۰ مانند تنیس روی چمن در فضای باز در انگلستان انجام شده است .   عده ای از کارشناسان نیز معتقدند که این ورزش ، در سالهای ۱۸۹۰ به عنوان سرگرمی…

    تاریخ دقیق پیدایش تنیس روی میز به درستی مشخص نیست اما با توجه به شواهد می توان گفت ، این بازی ابتدا در سالهای ۱۸۸۰ مانند تنیس روی چمن در فضای باز در انگلستان انجام شده است .

     

    عده ای از کارشناسان نیز معتقدند که این ورزش ، در سالهای ۱۸۹۰ به عنوان سرگرمی در اطاق پذیرایی منازل در انگلستان رواج یافته و پس از مدتی توسط افسران انگلیسی به سایر نقاط جهان منتقل شده است . در آن زمان ، بازی تنیس روی میز اغلب با یک توپ از جنس چوب پنبه و راکت های دسته بلندی که با پوست گوساله روکش شده بود انجام می شد .

    اولین سازمان شناخته شده ی مربوط به این بازی در سال ۱۹۰۲ در انگلستان به وجود آمد که به نام « انجمن پینگ پنگ » یا (پی پی اِی) معروف شد . این انجمن در سال ۱۹۰۵ عملا منحل گردید و هنگامی که در سال ۱۹۲۲ یک تجارتخانه ی ورزشی ( تجارتخانه برادران پارکر از کشور آمریکا ) برای تبلیغ علامت کالای تجاری خود از نام « پینگ پنگ » استفاده کرد ، چنین استنباط شد که کلمه پینگ پنگ برای یک ورزش سازمان یافته ی عمومی کلمه مناسبی نیست . از این رو جمله انجمن پینگ پنگ ( پی.پی.اِی) حذف و به جای آن جمله انجمن تنیس روی میز ( تی.تی.اِی)برگزیده شد .

     

    این ورزش قبل از پینگ پنگ ، نام هایی از قبیل « گوسیما » ، « پیم پام» ، «وایف» ، « وف» و « تنیس داخل سالن » داشته است ولی در نهایت با تاسیس فدراسیون بین المللی برای این رشته ، نام « تنیس روی میز » برای آن تثبیت شد . بر حسب تقاضای انگلستان و با کوشش های آقای جورج لِمان آلمانی در ژانویه سال ۱۹۲۶ فدراسیون بین المللی تنیس روی میز ، در برلین تاسیس شد .

    پس از آن ، اولین کنگره شامل کنفرانس تهیه ی قوانین و مقررات خاص مسابقات ، با شرکت نمایندگان کشورهای اتریش ، چکسلاواکی ، دانمارک ، آلمان ، انگلستان ، مجارستان ، هند ، سوئد و ولز در لندن تشکیل شد و آقای ایور مونتاگو که از مسئولان ِ کوشا و احیا کننده این ورزش بود ، به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد ؛ به دنبال آن ، اولین دوره مسابقات جهانی تنیس روی میز با شرکت ۷ کشور در ماه دسامبر۱۹۲۶ در لندن برگزار شد که همه عناوین هفت گانه قهرمانی به مجارستان رسید و فقط یک عنوان ، نصیب اتریش گردید که آن هم در بازه های دو نفره ( دوبل ) زنان بود که یک اتریشی ریال همبازی یک مجارستانی شد .

     

    در حال حاضر فدراسیون های تنیس روی میز ، بیش از ۱۸۰ کشور ، عضو فدراسیون بین المللی تنیس روی میز هستند . این فدراسیون بیشترین عضو را در بین ورزش های راکتی دارد و وظیفه اصلی آن برنامه ریزی فنی و مسابقاتی و کنترل این ورزش در جهت منافع بیش از ۳۰ میلیون بازیکنی است که رسما در تمامی نقاط جهان به رقابت می پردازند . تنیس روی میز یکی از ورزش های المپیکی است . این بازی اولین بار در سال ۱۹۸۸ در بازی های المپیک سئول ، رسما در قسمت های انفرادی و دو نفره آقایان و بانوان جزو بازی های المپیک قرار گرفته است .

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "نیم نگاهی به تاریخچه تنیس روی میز"
    تازه ترین اخبار