امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۳:۳۴  آخرین بروزرسانی : شهریور ۲۱ام, ۱۳۹۰
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ | کد خبر : 3197
    ارسال خبر چاپ خبر
  • در این تورنمنت  کشورهایی حضور خواهند داشت که عمدتاً با یکدیگر مشکلات سیاسی دارند :  آمریکا و ایران در تقابل ۳۳ ساله اند،پاکستان و هند دو قدرت اتمی متنازع  اند،ژاپن و روسیه بر سر جزایر کوریل با هم اختلاف دارند و کره شمالی و کره  جنوبی هم که بعد از جنگ جهانی دشمنان همدیگرند. کشور…

    در این تورنمنت  کشورهایی حضور خواهند داشت که عمدتاً با یکدیگر مشکلات سیاسی دارند :  آمریکا و ایران در تقابل ۳۳ ساله اند،پاکستان و هند دو قدرت اتمی متنازع  اند،ژاپن و روسیه بر سر جزایر کوریل با هم اختلاف دارند و کره شمالی و کره  جنوبی هم که بعد از جنگ جهانی دشمنان همدیگرند.
    کشور کوچک قطر که به شدت در حال کسب جایگاه بین المللی در مناسبات قدرت  است ، در نوامبر سال جاری میلادی میزبان یک تورنمنت بین المللی پینگ پنگ   است که بنا به اعلام رسانه های قطری قرار است تیم پینگ پنگ ایران و امریکا  نیز در آن شرکت کنند.
    مسابقات تنیس روی میز جام “صلح و ورزش” که قرار است در روزهای ۲۱ و ۲۲  نوامبر سال جاری میلادی ( ۲۹ و ۳۰ آذر ۱۳۹۰) در شهر دوحه قطر برگزار شود با  حضور ۱۰ تیم پنگ پنگ از ۱۰ کشور جهان برگزار می شود.
    در  این تورنمنت بین المللی تیم های پینگ پنگ ایران ، آمریکا ، قطر ، پاکستان ،  هند ، ژاپن ، روسیه ، چین ، کره شمالی و کره جنوبی شرکت خواهند داشت و بنا  به اعلام برگزار کنندگان قطری این مسابقات ، برخی مقامات سیاسی و دیپلمات  های ارشد این ۱۰ کشور نیز جزء تماشا کنندگان این بازی ها خواهند بود.
    میزبان  این مسابقات فدراسیون تنیس روی میز قطر و کمیته ملی المپیک این کشور است ،  اما ترتیب دهندگان اصلی این تورنمنت ” فدراسیون بین المللی تنیس روی میز” و  “سازمان بین المللی صلح و ورزش ” است .
    گفتنی است این تورنمنت  بین المللی به تقلید از مسابقات پینگ پنگ بین دو تیم آمریکا و چین در سال  ۱۹۷۲ برگزار می شود که این مسابقات به دلیل حساسیت بالا و آغاز روابط سیاسی  بین واشنگتن و پکن در منابع رسانه ای و دیپلماتیک جهان با عنوان ”  دیپلماسی پینگ پنگ ” مشهور شد .
    آمریکا و چین پس از آن مسابقه به تنش زدایی از روابط خود پرداخته و روابط خود را عادی کردند.
    گفتنی  است که تجربه مسابقات “پینگ پنگ جام ورزش و صلح ” پیش از این با همکاری  فدراسیون بین المللی تنیس روی میز و ” سازمان بین المللی صلح و ورزش ” در  مناطقی چون کلمبیا و تیمور شرقی اندونزی آزموده شده است.
    در این  تورنمنت کشورهایی حضور خواهند داشت که عمدتاً با یکدیگر مشکلات سیاسی دارند  : آمریکا و ایران در تقابل ۳۳ ساله اند ، پاکستان و هند دو قدرت اتمی  متنازع اند ، ژاپن و روسیه بر سر جزایر کوریل با هم اختلاف دارند و  کره  شمالی و کره جنوبی هم که بعد از جنگ جهانی دوم به دشمنان یکدیگر تبدیل شده  اند.
    سازمان بین المللی صلح و ورزش هدف از برگزاری این مسابقات را  تشویق به گفتگو بین ملت ها و دولت ها و کاستن از تشنج و تنش در روابط بین  المللی و همکاری دولت ها و ملت ها بر اساس روح ورزش دانسته است.
    قطر  در چند سال اخیر با در پیش گرفتن سیاست میانجی گری و حضور فعال در منازعات  بین المللی ، می کوشد به وزن افزایی سیاسی برای خود بپردازد که از آن جمله  می توان به میانجی گری های موفق دوحه بین دولت سودان و شورشان دارفور و  نیز میانجی گری موفقیت آمیز در لبنان اشاره کرد.
    هم اکنون قطر ، ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را نیز بر عهده دارد.
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    نظرات کاربران در "ابتکار سیاسی – ورزشی قطر : آشتی پینگ پنگی ایران و آمریکا"
    تازه ترین اخبار