امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۶:۴۹  آخرین بروزرسانی : آذر ۲۴ام, ۱۳۹۱
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ | کد خبر : 33290
    ارسال خبر چاپ خبر
  •       نوشتن از ورزشکاری که درسال های دور،‌ بیش از ۲۵ سال مرد اول ورزش پینگ پنگ ایران بوده است راحت نیست.     احتشام زاده:   مسوولان فدراسیون پینگ پنگ تاریخ سازی می کنند؛ رکوردهای من دست نیافتنی است   نوشتن از ورزشکاری که درسال های دور،‌ بیش از ۲۵ سال مرد…

     

     

     

    نوشتن از ورزشکاری که درسال های دور،‌ بیش از ۲۵ سال مرد اول ورزش پینگ پنگ ایران بوده است راحت نیست.

     

     

    احتشام زاده:

     

    مسوولان فدراسیون پینگ پنگ تاریخ سازی می کنند؛ رکوردهای من دست نیافتنی است

     

    نوشتن از ورزشکاری که درسال های دور،‌ بیش از ۲۵ سال مرد اول ورزش پینگ پنگ ایران بوده است راحت نیست.

     

    به گزارش ایرنا؛ ˈامیر احتشام زادهˈ را شاید خیلی ها نشناسند اما آن ها که قدری مسن تر هستند و با ورزش پینگ پنگ آشنایی دارند، به خوبی وی را می شناسند و با پیروزی های متعدد و مکررش دررقابت های جهانی و آسیایی خوشحال و گاهی هم با شکست هایش ناراحت شده اند.

     

    نام امیر احتشام زاده و دو فرزندش مجید و حمید که هر دو از قهرمانان نامی پینگ پنگ ایران بوده اند، با ورزش پینگ پنگ ایران درآمیخته و جزیی از تاریخ این رشته ورزشی محسوب می شود.

     

    مردی که امروز و فقط به دلیل اینکه فدراسیون پینگ پنگ دست به تحریف واقعیت های تاریخی این رشته ورزشی زده است، درگفت وگو با ایرنا، ‌سکوت را شکست و لب به سخن گشود.

     

    متن کامل گفت وگو ایرنا با احتشام زاده را در ادامه می خوانید:

     

    **فدراسیون درحق من جفا کرد/مسوولان فدراسیون تاریخ سازی می کنند

     

    قهرمان اسبق پینگ پنگ کشورمان گفت:فدراسیون با اعزام نکردن من به رقابت های جهانی بالای ۷۵ ساله ها درحق من جفا کرد.

     

    این پیشکسوت ۷۸ ساله که از برخورد مسوولان فدراسیون دراین ارتباط بسیار ناراحت به نظر می رسید،افزود:‌سال ها برای این کشور کسب عنوان کرده و نام کشورم را سربلند کرده ام اما درآستانه رقابت های جهانی بالای ۷۵ سال مسوولان گفتند به دلیل بی پولی نمی توانیم تو را به این رقابت ها اعزام کنیم.

     

    وی با گلایه ازاین برخورد مسوولان فدراسیون به اعزام های مکرر بازیکنان ملی پوش به تورهای متعدد و گاها نامعتبر اشاره کرد و افزود:مسوولان فدراسیون در حالی ازاعزام من به رقابت های جهانی سرباز زدند که این روزها بازیکنانی که حتی درکشور هم صاحب عنوان نیستند را به راحتی به تورهای بعضا نامعتبر اعزام می کنند اما برای اعزام من به رقابت های جهانی پیشکسوت ها پول ندارند.

     

    قهرمان اسبق پینگ پنگ کشورمان ادامه داد:این تنها جفای مسوولان به من نیست آن ها حتی قهرمانی های متعدد مرا هم نادیده گرفته و با انتشار اخبار نادرست دست به تحریف تاریخی زده اند.

     

    احتشام زاده با اشاره به اینکه نخستین پینگ پنگ باز ایرانی است که در بین ۱۶ پینگ پنگ باز برتر دنیا قرار گرفته است،تصریح کرد:‌ متاسفانه این روزها اخبار نادرستی منتشر و نوشاد عالمیان را نخستین پینگ پنگ باز ایرانی می خوانند که رتبه ۴۰ دنیا را کسب کرده و در رده بندی جهانی دربین ۱۰۰ نفر اول دنیا قرارگرفته این درحالی است که من در سال ۱۹۵۷ مسابقات قهرمانی جهان استکهلم رتبه ۱۶ را کسب کردم.

     

    وی ادامه داد:دراین رابطه به مسوولان فدراسیون تذکرات لازم را داده ام اما تا به امروز ترتیب اثر داده نشده است.

     

    کاپیتان اسبق تیم ملی پینگ پنگ ایران البته این موضوع را غیر قابل بخشش خواند و افزود:‌تمامی مدارک و مستندات دراین رابطه وجود دارد اما متاسفانه مسوولان از کنار آن به راحتی می گذرند.

     

    به اعتقاد وی بقای مدیران فدراسیون پینگ پنگ به انتشار اخبار نادرست بستگی دارد آنان با بزرگ نمایی بعضی پیروزی ها سعی دارند نام فدراسیون را درکنار تک ستاره های این ورزش مطرح کنند.

     

     

     

    وی این روش را برای بقا ناجوانمردانه خواند و تصریح کرد:مدیران برای بقا نباید گذشته را از بین ببرند و خود را در پشت عناوین نه چندان معتبر پورتورها پنهان کنند.

     

    پیشکسوت پینگ پنگ ایران گفت:متاسفانه رشته پینگ پنگ درزمانی که من به این رشته ورزشی اشتغال داشتم دربازی های المپیک نبود وگرنه می توانستم دراین رقابت ها کسب امتیاز وعنوان درآن بسیار راحت تراز جهانی است کسب عنوان کنم.

     

    احتشام زاده درعین حال ˈمحمد زارع پورˈ رییس فدراسیون را انسانی شریف خواند و ادامه داد: وی برای این فدراسیون تلاش زیادی کرده و تمامی وقت خود را برای این فدراسیون صرف کرده است اما این کافی نیست.

     

    کاپیتان تیم ملی پینگ پنگ ایران که در بیش از ۷ رقابت معتبر جهانی و آسیایی شرکت کرده است،ادامه داد:درسال های ۵۱ ،۵۷ ،۵۹ ،۶۳ ،۶۵ و ۶۹ میلادی به ترتیب در رقابت های اتریش،سوئد،آلمان،چک و اسلوواکی،یوگسلاوی و آلمان دورتموند شرکت داشتم.

     

    وی افزود:درسال ۱۹۵۷ میلادی تیم ایران در سوئد نهم جهان شد که فکر نمی کنم به این زودی ها این عنوان تکرار شود و تیم ملی ایران بتواند به این رکورد دست پیدا کند.

     

    وی اضافه کرد:در بازی های آسیایی توکیو درسال ۱۹۵۸ عنوان سوم آسیا را کسب کردم و پس از نمایندگان ویتنام و ژاپن دررده سوم ایستادم که تا به امروز این رکورد نیز دست نخورده باقی مانده است و به نظر نمی رسد به این زودی ها زده شود.

     

    به گفته وی متاسفانه امروز این عناوین و ۲۵ سال در صدر برترین پینگ پنگ بازان ایران را نمی بینند و تنها به قهرمانی که در حال حاضر فعال است اشاره می کنند.

     

    بازیکن اسبق تیم ملی پینگ پنگ ایران ادامه داد:البته نمی خواهم دیگران رامحکوم کنم اما در شرایطی من درصدر برترین های ایران و آسیا بودم که فدراسیون هیچ امکاناتی از جمله سالن ورزشی مناسب،امکان برگزاری اردوهای داخلی و خارجی و یا اعزام به رقابت های مختلف را برای کسب تجربه نداشت و ما تنها به خود متکی بودیم.

     

    وی تاکید کرد:اگر قهرمانان امروزی بتوانند رکورد ۲۵ ساله ام را بشکنند و یا اینکه بتوانند جزء ۱۶ بازیکن برتر جهان درآیند به آنان جایزه می دهم.

     

    ** سطح بازی نوشاد و نیما عالمیان یک سر و گردن از سایر بازیکنان ایرانی بالاتر است

     

    احتشام زاده درخصوص نوشاد عالمیان نیز گفت: سطح بازی نوشاد و نیما عالمیان یک سر و گردن از سایر بازیکنان ایرانی بالاتر است اما هنوز برای قرار گرفتن درکنار نام های بزرگ به زمان نیاز دارند.

     

    وی درخصوص رموز موفقیت این دو برادر نیز گفت:پدر و عموی نوشاد ونیما از قهرمانان پینگ پنگ ایران بوده و این دو در خانه ای رشد کرده اند که با پینگ پنگ آشنا بوده اند.

     

    به گفته وی این دو درکنار استعداد ذاتی از ۵ سالگی پینگ پنگ را آغاز و درادامه با پشتکار فراوان به عنوان بهترین های امروز پینگ پنگ ایران شناخته می شوند.

     

    به گفته وی نوشاد و نیما عالمیان برای رشد درپینگ پنگ و رسیدن به عناوین جهانی باید درمسابقات مختلف شرکت و خود را درمعرض آزمایش قراردهند و آبدیده تر شوند.

     

    وی درپاسخ به این سووال که آبا تا به حال با نوشاد پینگ پنگ بازی کرده اید یا خیر نیز گفت: یکبار مقابل این ورزشکارخوب،با اخلاق،محجوب وبی حاشیه ایستاده و قدری با هم پینگ پنگ بازی کردیم که درآن دیدار نوشاد سبک بازی مرا که سخت است ستود.

     

    **سالن های پینگ پنگ تغییر کاربری داده اند

     

    پیشکسوت پینگ پنگ ایران با گلایه از برنامه های توسعه ای این رشته ورزشی گفت:مسوولان فدراسیون نه تنها برنامه مشخصی برای توسعه این رشته ورزشی ندارند بلکه در حال نابودی آن هستند.

     

    به گفته وی سالن های قدیمی پینگ پنگ که در سال های نه چندان دور محل توسعه این رشته ورزشی و بروز و ظهور استعداد های آن بودند امروز تغییر کاربری داده اند که جای تاسف دارد.

     

    احتشام زاده که شش بار از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۷ از سوی کارشناسان ورزشی به عنوان ۱۰ ورزشکار برتر سال انتخاب شده است، افزود: اگرمسوولان به داد این رشته ورزش نرسند بزودی شاهد انقراض آن درکشور خواهیم بود.

     

    احتشام زاده درباره اجباری شدن این رشته درمدارس ابتدایی با همکاری وزارت ورزش و آموزش و پرورش گفت:باتوجه به اینکه این اجبار تنها دردوره ابتدایی است و تداوم ندارد فکر نمی کنم طرح موفقی برای توسعه این رشته ورزشی درکشور باشد.

     

    **با این روند قرارگرفتن درجمع ۸ تیم برتر آسیا هم برای ما زیاد است

     

    احتشام زاده با بیان اینکه فدراسیون در رده قهرمانی نیز کار به خصوصی انجام نداده است تصریح کرد: درزمینه قهرمانی نیز کار بخصوصی صورت نگرفته و ما هنوز در جمع ۸ تیم برترآسیا قرار نگرفته ایم و اگر این اتفاق بیفتد کار بزرگی کرده اند.

     

    وی گفت:درحال حاضر ورزشکاران بسیارخوبی داریم که نیاز به آموزش دارند متاسفانه آنان امروز با مربیان داخلی که خود حتی درتیم ملی کشورشان عضویت نداشته اند نمی توان انتظاری بیش از این از بازیکنان داشت.

     

    به گفته این پیشکسوت پینگ پنگ، بازیکنان باید با مربی کارکنند که ازخودشان بالاتر باشد متاسفانه سطح پینگ پنگ بازان بالاتر از مربیان است و این نمی تواند هیچ کمکی به آنان کند.

     

    احتشام زاده با بیان خاطراتی از تختی از دوستی خوبش با این پهلوان یاد کرد و در آخر با آروزی موفقیت برای پینگ پنگ بازان کشور ازاتاق خبر ایرنا رفت.

    توضیح مدیر سایت:

    با توجه به فرمایش آقای امیر احشتام زاده پیشکسوت این رشته نکات زیر لازم به توضیح است:

    اول اینکه نوشاد عالمیان نابغه تنیس روی میز ایران تاکنون دست نیافتنی شده و هیچکس در تاریح این رشته نتوانسته است در رده ۴۰ رنکینگ جهانی قرار بگیردکه نوشاد عالمیان باوجود سن کم که هنوز تا سالیان سال شانس ارتقاء این رتبه را نیز دارد میتواند برای ایران و تنیس روی میز کشور افتخار آفرینی نماید.

    شاید منظور آقای احتشام زاده فقط حضور در جمع شانزده نفر جدول انفرادی رقابتهای جهانی سوئد بوده باشد نه رنکینگ جهانی.

    در رده بندی سال ۱۹۵۷ اسامی ۴۰ نفر برتر پینگ پنگ باز جهان بصورن سند ذکر شده که نامی از آقای احتشام زاده به چشم نمیخورد.

    اما در همان سال در رقابتهای جهانی استکهلم سوئد آقای امیر احتشام زاده در بخش انفرادی در جمع شانزده نفر اول قرار گرفته که  توسط تاناکا توشیکای ژاپنی با نتیجه ۳برصفر  وبا ریز نتایج ۱۳/۱۸/۱۸ بازی را به حریف واگذار کرده است.هرچند این افتخار هم نباید نادیده گرفته شود.

    به نظر می رسد که خصوصا فدراسیون فعلی بیشتر از دیگر فدراسیونها به جناب احتشام زاده بزرگ توجه داشته است.

    پس منظور از دست نیافتنی شدن نوشاد دقیقا کسب رتبه ۴۰ جهان در رده بندی جهانی است که این مهم بسادگی بدست نیامده است.

    جهت اطلاع بیشتراصل جدول رنکینگ ۱۹۷۵ در زیرآمده است:

    همچنین اصل جدول رقابتهای قهرمانی جهان در استکهلم که نام آقای امیر احتشام زاده در بین شانزده بازیکن برتر دیده می شود آمده است: امیدوارم این اطلاعات مفید و دقیق بوده باشد.

    گفتنی است حریف آقای احتشام  در این دوره از رقابتها توانست به مقام قهرمانی جهان دست پیدا نماید.

     

     

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "مصاحبه امیر احتشام زاده با خبرگزاری ایرنا+توضیح مدیر سایت واصل جدول(۱۹۵۷)"
    1. فریبا قوام زاده گفت:

      با سلام .. بهتر است بررسی شود ایا در ان دوران به شکل کنونی به قهرمانان رنک (رده) میدادند؟ و یا فقط مقام های جهانی معیار بوده است.. .. در هر حال از افتخارات اقای احتشام زاده چیزی کم نمیشود.. با ارزوی سلامتی ایشان

    2. محمد ابراهیمیان گفت:

      با سلام۰قانون آن زمان این بوده که اگر کسی در جمع ۱۶نفر اوت میشد اگر کسی که اورا از جدول اوت کرده است اول میشد به او رتبه نهم را میدادندواگر به کسی در ۱۶نفر میباخت که او نهایتا دوم میشدمقام دهم و…وچون کسی که آقای احتشام به او باخته مقام اول را بدست آورده مقام نهم از آن آقای احتشام زاده میباشد.به هر حال ما انسانها در سنین بالاتر حساس تر میشویم وانتظار میرود با بزرگان خود با وسواس بیشتری برخورد نماییم.با تشکر.

    3. hamid-ehteshamzadeh گفت:

      ba salam mohtaraman bearzetan mirsanm ke jadval radebandi ke az taraf seit shoma neshan dadeh shodeh ast marbot be sal 1975 mibashad vali manzor aghaie ehteshamzadeh be sal 1957 mibashad va ishan dar sal 1975 bazi nemikardand khahshmandast ke jadval range sal 1957 ra neshan dahid ba tashakor va eradat hamid ehteshamzadeh az alman

    4. amidi گفت:

      با سلام از اقای پرفسور بارنا که ۵ دوره قهرمان جهان بود پرسیدند ایا این تنیس روی میز فعلی همان ورزشی است که شما بازی میکردید ؟ایشان پاسخ دادند که مسلما نه و تغییرات ان به گونه ای ای که اساسا یک ورزش و رشته دیگری است. با تمام احترامی که همه ما باید بخاطر کسوت اقای احتشام زاده قائل شویم باید بعرض برسانم قیاس هردوره را باید با همان دوره انجام داد.الان نمیشود قهرمان لیها در جهان را که نوعی پینگ پنگ بسیار مفرح (راکت سمباده ای)است باقهرمانی شوشین از کشور چین یا قهرمانی نوشاد قیاس کرد. در ان سال که ما نهم تیمی شده ایم تنها ۱۶ تیم حضور و عمده روشهای بازی دفاعی و راکتها دون کوتاه و بدون اسفنج بوده اند.الان کسب مقام بین بیش از ۲۰۰ تیم و با اینهمه پیشرفت وسایل مسلما متفاوت با سابق است . البته باید اذعان کرد نکات مشترکی هم هست که مهمترین ان تمرین حداقل ۸ ساعت در روز در هر زمان یکی از انهاست. با ارزوی سلامتی و طول عمر امیر خان و تمامی پیش کسوتان و بازیکنان همدوره ایشان ،اقای شیرازی عزیز،اقای بزرگزاده مهربان و اقای اسلامی و ….

    5. با عرض سلام و احترام

      جناب آقای علوی ، تلاش و همت شما در نشان دادن حقایق جای تقدیر دارد .

      خدا قوت

    6. hamid-ehteshamzadeh گفت:

      ba salam mojadad va arze tashakor az inkke be tazakor bandeh tavajoh namode va list sahihe sal 1957 ra jaigozin list sal 1975 kardid hamidEhteshamzadehm

    7. استادارجمندوفرزانه ام جناب ا قا ی امیر احتشام زاده.با سلام و احترام و ارادت قلبی:از اینکه حضرتعالی از مفاخر و گنجینه های بسیار ارزشمند و ماندگار پینگ پنگ ایران هستید بر کسی پوشیده نیست و بنده حقیر با افتخار وسرافرازی هر از چند گاهی جنابعالی رو زیارت میکنم دستهای توانمند و افتخار افرین {سالهای دور} شمارو میبوسم.ولی به نظر میرسد خیلی شایسته نباشد افتخارات بسیار ارزنده و ارزشمند نوشادپدیده ی جهانی رو باپینگ پنگ تازه ابداع شده سالهای خیلی گذشته مقایسه فرمایید.و این هیج از ارزشهای افتخار افرینی شما،بزرگزاده،اسلامی.و.. کم نمیکند..وضمنا عکسهاو مجلات ورزشی چاپ شده ی اخیر در مسابقات و مراسم های مختلف توزیع جوایز {و تاکید مدیریت محترم سایت} مویداین نکته است که این فدراسیون توانسته جایگاه ارزشمندو نسبتافراموش شده حضرتعالی رو حفظ و صیانت کنه.


    تازه ترین اخبار