امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۸:۵۶  آخرین بروزرسانی : آبان ۲۱ام, ۱۳۹۲
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ | کد خبر : 42208
    ارسال خبر چاپ خبر
  •       C  .فاصله توپ از میز در هنگام پرتاب به هوا برای  اجرای سرویس زمان اجرای سرویس، توپ را به هوا طوری پرتاب کنید که تا جایی که ممکن است  نزدیک به میز سقوط کند.به شکل های زیرتوجه کنید: در شکل الف توپ بعد از پرتاب،  در هنگام پایین آمدن هرچه به میز…

     

     

     

    C  .فاصله توپ از میز در هنگام پرتاب به هوا برای  اجرای سرویس

    زمان اجرای سرویس، توپ را به هوا طوری پرتاب کنید که تا جایی که ممکن است  نزدیک به میز سقوط کند.به شکل های زیرتوجه کنید:

    3

    در شکل الف توپ بعد از پرتاب،  در هنگام پایین آمدن هرچه به میز نزدیکتر است.دراین حالت فاصله محل برخورد راکت با توپ ومحل برخورد توپ به میز ( ACو AB) کمتر ازهمین فاصله ها در شکل ب است.یعنی در حالت اول(شکل الف) زمان کمتری طول می کشد تا توپ به میز برخورد کند و به سمت حریف برود که به این معنی است که حریف زمان کمتری برای تشخیص و دریافت در اختیار دارد ودراین حالت تاثیر سرویس بیشتر خواهد شد.درحالیکه در شکل ب این زمان بیشتر است و بنابراین تشخیص و دریافت بهتر خواهد شد.باید دقت کرد که پینگ پنگ ورزشی سرعتی است و در آن کسرهای ثانیه تعیین کننده هستند.با رعایت این نکته می توان با نزدیک پرتاب کردن توپ زمان تشخیص حریف را در حدکسری از ثانیه  کم نمود که می تواند تاثیر گذار باشد.

    برای ماهر شدن در این تکنیک می توان صفحه ای از کاغذ A4 را در زیر محل پرتاب توپ به هوا در روی زمین قرار داد و از بازیکن خواست که توپ را طوری به هوا پرتاب کند که برروی صفحه A4 سقوط کند.مانند شکل زیر:

    4

     D. رعایت اصل تنوع

    باید به این نکته توجه کرد که اگر بهترین سرویسها به صورت یکنواخت  اجرا شوند بعد از چند بار، دریافت آنها راحت تر خواهد شد و به اصطلاح بازیکن حریف به آنها عادت خواهد کرد.بنابراین برای اینکه در اجرای سرویس تنوع را رعایت کنیم می بایست درمحل فرود توپ روی میز حریف ،  میزان پیچ توپ ، اجرای سرویس با بکهند و یا فورهند وحتی نحوه پرتاب توپ به هوا  تنوع ایجاد کنیم که موجب سردرگمی حریف گردد.در پینگ پنگ امروزه دنیا مشاهده می شود که بازیکنان راست دست ، سرویس را از ناحیه فورهند میز خودی اجرا می کنند کاری که قبلا معمول نبود واین به دلیل رعایت اصل تنوع در سرویس است.این اصل در دریافت سرویس نیز باید رعایت شود.یعنی بازیکن باید سعی کند سرویسهای حریف را به طور متنوع و با استفاده از تکنیکهای مختلف و در مسیر های متفاوت دریافت نماید.

     

    (جمیل لطف الله نسبی)

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "آموزشی/ادامه مطلب سرویس(به روز رسانی شده)"
    1. محمدرضا از مهریز گفت:

      با سلام و تشکر از این مطلب مفید. سوالی برام پیش امد و آن این است که آیا میتوان سرویسی بلند اجرا کرد که برخورد اول توپ به میز در ناحیه ی یک سوم میانی میز خودی باشد؟. اگر میشود ، خصوصیات آن چیست ؟در کدام قسمت از گیم مورد ستفاده قرار گرفته و معمولا بازیکنان با کدام شگرد مرکزی از آن میتوانند استفاده کنند؟
      ممنونم

    2. محمدرضا از مهریز گفت:

      سلام سید. شب خوش. من یه سوال اینجا نوشته بودم. الان نیست. چی شد؟
      ممنون

      • مدیر سایت گفت:

        به نام خدا
        با سلام
        احتراما،اشتباها سه قسمت بحث سرویس با هم منتشر شده بود!
        انشاالله در روزهای آینده آن قسمتی که شما نظر دادین وآقا جمیل هم پاسخ منتشر خواهد شد
        با تشکر

    3. محمدرضا از مهریز گفت:

      مجددا سلام. جواب سوالمو میدونم. خواستم پاسخی ازایه بشه توسط آقا جمیل تا مقبولیت بیشتری داشته باشه. ماکه هنوز تازه کاریم و ناشناس
      ممنون

    4. amidi گفت:

      با سلام ضمن تشکر از اقا جمیل گل ،باید در سرویس کوتاه نوع اول تاکید کرد چون طول قوس بلندتر است ،نیروی وارده توسط مچ و ساعد و راکت بیشتر بوده و سرویس میتواند با کیفیت تر باشد و چون نقطه فرودش مانند سرویس بلند است تشخیص ان هم برای حریف مشکلتر خواهد بود. اما سرویس کوتاه نوع دوم بدلیل کوتاه بودن قوس ،نمیتوان اعمال نیروی زیاد داشت و فقط یک سرویس کوتاه ولی بدون کیفیت خواهد بود .شاید ایینوع سرویس نوع دوم، در مورد اموزش مبتدیان و برای شروع کار مناسب باشد اما برای بازیکنان پیشرفته انچنان موثر نیست.نکته مهم اموزش نحوه کنترل قوس است

    5. حسن ترکان گفت:

      با سلام و عرض ادب.
      ضمن تشکر از عزیزان.اگر توپی ابتدا به یک سوم ابتدائی میز برخورد کرد دیگر سرویس کوتاه نمی شود.دلیل ان این مهم است نیروئی که به توپ در موقع سرویس زدن وارد شده تا از ابتدای میز پس از برخورد به پشت تور حریف برود بایستی قوس بلندی را دارا و بدیهی است پس از فرود روی میز حریف حتی اگر پشت تور هم باشد همان قوس و نیروی وارده را داشته و به انتهای میز حریف در اوج توپ خواهد رسید و حریف قادر است براحتی روی ان حمله کند.سرویس کوتاه بایستی پشت طور حریف و فرود اول روی میز خود رانیز حتما در یک سوم انتهایی باشد در این صورت پس از اجرا اگر ان سرویس را تعقیب کنیم چند بار می تواند روی میز خورده تا به انتها برسد.بدیهی است حریف براحتی روی این گونه سرویسها قادر به حمله نیست.با تشکر .ترکان.

    6. محمدرضا از مهریز گفت:

      با سلام. اگه سرویسهای آقای مالین و دیگر بازیکنان مطرح دنیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم خواهیم دانست که هرچیزی امکان دارد. انشاالله در این مورد مطلبی ارایه خواهم داد. با تشکر از آقا جمیل ،آقای ترکان و استاد عزیزم آقای عمیدی
      با احترام

    7. سپهر گفت:

      باسلام و تشکر از آقا جمیل.ممنون مفید بود

    8. مقداد صفری گفت:

      با سلام خدمت آقای جمیل گل.با عرض قبولی طاعات و عبادات شمادرماه مبارک رمضان .من دانشجوی رفتار حرکتی از دانشگاه خوارزمی(تربیت معلم)تهران هستم.در حال انجام یک پروژه تحقیقاتی در زمینه تنیس روی میزهستم. موضوع من تاثیر تداخل ضمینه ای(آرایش تمرین تصادفی و مسدود)بر یادگیری و اکتساب مهارتهای تنیس روی میزهست. درارزیابی میزان یادگیری مهارتهای سرویس بکند وسرویس فورهند و ضربه بکند و فورهند، ایا نرم و مقیاس کمی وجود دارد تا بوسیله آن بتوانیم میزان یادگیری افراد را اندازه گیری کنیم. در صورت امکان ممنون میشم راهنمائی کنید. پیشاپیش از لطف شماسپاسگزارم.موفق باشید(یا علی)


    تازه ترین اخبار