امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۶:۰۴:۳۳  آخرین بروزرسانی : اسفند ۵ام, ۱۳۹۲
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ | کد خبر : 52909
    ارسال خبر چاپ خبر
  • محمد زارع پور: از خدا می خواهم من و او را با هم راهنمایی کند

    شهنازی:۸۰درصدتیم های فوتبال موفق درالمپیک مربی بومی داشتند

     

    تهران – ایرنا – چهره آشنا و خوشنام ورزش ایران در عرصه های بین المللی وداخلی که پس ازسالها حضوردرپست های مدیریتی وزارت ورزش(سازمان تربیت بدنی و فدراسیونها)،این بار با رای مجمع به مهمترین نهاد بین المللی ورزش کشور یعنی کمیته ملی المپیک کوچ کرده،میهمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بود.

     

    شاهرخ شهنازی که سابقه معاونت اجرایی خبرگزاری ایرنا را نیز در کارنامه دارد، بعد از حضور در این سازمان و دیدار و گفت وگو با همکاران قدیمی با حوصله پاسخگوی سئوالات بود.

     

    وی دراین گفت وگو همچنان مانند تمامی این سال ها حرف از تعامل زد که جای این واژه در هشت سال گذشته در ورزش ایران و بویژه ارتباطات بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و سازمان تربیت بدنی سابق بسیار خالی بود.

     

    شهنازی در سخنان خود بارها اشاره کرد که قصد دارد با تدبیر مشکلات کمیته ملی المپیک را حل کند و در هیچ یک ازحرف هایش بوی اختلاف و رفع مسوولیت احساس نمی شد.

     

    مصاحبه ایرنا با شهنازی رییس پیشین آکادمی المپیک و دبیرکل فعلی کمیته ملی المپیک در زیر می آید.

     

    ایرنا – می خواهیم از انتخابات کمیته المپیک شروع کنیم، چه شد که یکباره وارد این عرصه شدید؟

     

    شهنازی – قبل از برگزاری مجمع انتخابات به دلیل حضور بهرام افشارزاده پیشکسوت خود هیچ گاه قصد شرکت در انتخابات را نداشتم و حتی از قبل از آغاز مراسم کناره گیری خود را اعلام کردم.

     

    به هیچ عنوان علاقه ای به رقابت با افشارزاده نداشتم وتنها برای داغ شدن تنور انتخابات نام نویسی کردم و خیلی سریع هم کناره گیری کردم.البته یکی دیگر از دلایل ثبت نام من این بود که اگر اتفاق غیر قابل پیش بینی رخ داد بتوانم در انتخابات باشم.

     

     

     

    ایرنا- پس چه شد که وارد این صحنه شدید؟

     

    شهنازی- زمانی که افشارزاده به خاطر مشکلات موجود کنار رفت برخی از دوستان مانند کفاشیان، محمودمشحون و رباب شهریان از من سئوال کردند چرا پیش از مشخص شدن وضعیت افشارزاده کنار رفتی و به او اعلام کردند حالا که کنار رفته است آیا موافق حضور من در عرصه انتخابات است که اونیزخیلی سریع موافقت خود را اعلام کرد و خواهان حضور من شد.

     

     

     

    ایرنا- پیش بینی می کردید چنین رایی را بدست بیاورد؟

     

    شهنازی- اصلا چنین فکری نمی کردم چون برنامه ای برای حضور در انتخابات نداشتم .

     

     

     

    ایرنا- برگزاری انتخاباتی آزاد نقش زیادی در رای آوردن شما داشت؟

     

    انتخابات به معنای واقعی آزادبودبه شکلی که تمام اعضای مجمع فکرمی کردند می توانند نام هر کسی را که می خواهند بنویسند که این هم به خاطر نقش محمود گودرزی وزیرورزش و جوانان بود.

     

     

     

    ایرنا- آیا خزانه کمیته ملی المپیک پر پول است؟

     

    هیچ وقت خزانه کمیته پرپول نیست،چون جریان ورزش مستمر بوده ونمی گذارد این اتفاق رخ دهد. ما الان با توجه به بودجه سال ۹۲ تلاش می کنیم راه هایی پیدا کنیم تا از مسیر های دیگر کمبود بودجه خود را تامین کنیم.

     

     

     

    ایرنا – با وزارت ورزش در این رابطه هماهنگ هستید؟

     

    ما کاملا با وزارتخانه هماهنگ هستیم و می بینید وزیر ورزش و جوانان همیشه از ما حمایت کرده است و حتی با رییس جمهور نشستی را برگزار کردند و مقرر شد شورای عالی ورزش با قدرت تشکیل شود.

     

     

     

    ایرنا- به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک حاضر به پرداخت قرارداد سرمربی مد نظر فدراسیون والیبال برای حضور در ایران هستید؟

     

    در خصوص والیبال هنوز وارد بحث های مالی و ریالی نشده ایم ، اما به انتخاب فدراسیون والیبال که نهاد تخصصی این رشته ورزشی است احترام می گذاریم زیرا داورزنی از مدیران با تجربه است و می دانیم او تا کنون انتخاب های خوبی داشته و اشتباه نمی کند.اگر هرکمکی بخواهند در حد امکانات مطمئن باشید به ایشان خواهیم کرد.

     

     

     

    ایرنا- در خصوص سرمربی جدید دوچرخه سواری نیز وضعیت همین گونه است؟

     

    قمری با من در رابطه با سرمربی جدید صحبت کرده و قرار شد مربی را به ایران بیاورند و ارزیابی های لازم در خصوص این مربی از سوی تیم های ملی کمیته ملی المپیک صورت گیرد. تمام فدراسیون های ما با این مرکز برای جذب مربی کار خواهند کرد.

     

     

     

    ایرنا- به نظر می رسد تاکید ویژه ای به همکاری با مرکز تیم های ملی دارید؟

     

    تمام برنامه های فدراسیون ها از طریق کمیته تیم های ملی پیش خواهدرفت. در این دوره دقت بیشتری برروی کار این مرکز شده است و آنها با قدرت بیشتری کار می کنند.

     

    ایرنا- آیا در خصوص تیم امید با وینگادا دیداری داشته اید؟

     

    به هیچ عنوان بااین مربی دیدارنداشته ام و تاکید می کنم فدراسیون های ما بایدکار تخصصی خود را انجام دهند و انها این موارد را پیش ببرند. وینگادا یکی از گزینه های فدراسیون فوتبال است و ما منتظریم دوستان تمام گزینه های خود را بررسی کنندودرنهایت ما را در جریان بررسی ها قرار دهند و اگر احساس شود فردی می تواند در تیم امید موفق باشد هیچ مشکلی برای استفاده از او وجود ندارد.

     

     

     

    ایرنا- شما موافق گزینه داخلی هستید یا خارجی؟

     

    مطالعه بسیار دقیق از سوی کارشناسان ما و فدراسیون فوتبال نشان می دهد که باید گزینه اصلح انتخاب شود. خارجی یا داخلی بودن ملاک نیست ، اما مطالعات نشان می دهددر سه دوره گذشته المپیک ها حدود ۸۰ درصدتیم های اول تا هشتم از مربیان بومی سودبرده اند و این معنایش این نیست که اگرگزینه خارجی خوب داشتیم بخواهیم مخالف حضور او باشیم.

     

    فدراسیون فوتبال مرجع انتخاب است و ما هم در کنار دوستان خود خواهیم بود.

     

     

     

    ایرنا- یکی دیگرازکارهای سخت پیش روی شمابازی های آسیایی اینچئون است چه برنامه هایی برای حضور موفق دارید؟

     

    انصافا کار سختی درپیش رو داریم و بزرگترین گروه ورزشی را ما برای مسابقات آسیایی اعزام می کنیم.از فدراسیون ها برنامه خواسته ایم و در جلسات ادواری با تمام مسئولان فدراسیون ها نشست می گذاریم و با حضور گروه کارشناسی مرکز تیم های ملی در خصوص تمام برنامه ها صحبت می کنیم.

     

    ایرنا- اولویت اعزام کسب مدال خواهد بود؟

     

    برای ما اصولا کسب مدال او لویت اصلی است چون رده بندی کشورها در بازی های آسیایی فقط با مدال طلا است.ما و فدراسیون های ورزشی به دنبال این خواهیم رفت که مدال طلا بگیریم و فدراسیون هایی که نزدیک به طلا هستند به اعزام نزدیکترند و سایر فدراسیون ها را هم باید برایشان فکر بیشتری کنیم.

     

     

     

    ایرنا- بودجه پیش بینی شده برای این مسابقات چقدر است؟

     

    بودجه را دقیق نمی توانم بگویم اما بایدبگویم این مبلغ باچیزی که برای پرداخت به ما مطرح شده فاصله زیادی دارد.

     

     

     

    ایرنا- برای همین مساله با اعضای فراکسیون ورزش نشست داشتید؟

     

    با دوستان در فراکسیون نشست بسیار خوبی برگزار کردیم و احساس کردم تمام انان می خواهند از ما حمایت کنند. خوشبختانه اطلاعات این افراد بسیار خوب بود قول های خوبی را نیز دادند.

     

    حمایت از کمیته ملی المپیک برای حضور در بازی های آُسیایی یک بحث کاملا ملی است.

     

     

     

    ایرنا- دوست داریم مقداری به عقب تر بازگردیم به المپیک لندن گفته می شود در آن بازیها شما به عنوان عضو ارشد هیات داوران برای پینگ پنگ انتخاب شده بودید اما به خاطر برخی کارشکنی ها نامه ای به فدراسیون بین المللی نوشتید و اعلام کردید تصادف کرده اید این مساله صحت دارد؟

     

    تصادف که کرده بودم و البته نمی خواهم به خاطرات آن زمان بازگردم. آنجا هم مسئولان بین المللی فدراسیون تنیس روی میز بسیار ناراحت شدند . اگر به این مسابقات می رفتم عضو ارشد هیات داوران می شدم ، سابقه ام از تمام نفرات دیگر بالاتر بود.

     

     

     

    ایرنا- به عنوان فردی که همیشه به روابط خوب بین المللی اش معروف بوده و کرسی های خوبی داشته است ، به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک فکری به حال وضعیت بد ورزش ایران در عرصه بین المللی کرده اید؟

     

    با تک تک دوستان در این رابطه صحبت می کنم و حتی باید بگویم که این کار را شروع کردم. در این نشست ها چالش های پیش روی هر رشته ورزشی را در کسب کرسی به صورت جداگانه بررسی می کنیم وکمک لازم را به آنها خواهیم کرد.

     

     

     

    ایرنا- به تنهایی می توانید کمک حال فدراسیون ها باشید؟

     

    به طور حتم در این راه باید از ظرفیت بالای وزارت امور خارجه استفاده کنیم. در سفارت خانه های ایران همه آماده کمک به ورزش هستند و مطمئن باشید با کمک وزارت خارجه راه ما بسیار آسان تر خواهد شد.ضمنا نباید پتانسیل عظیم سایرنمایندگی های کشور عزیزمان را در خارج نادیده گرفت مانند دفاتر ایرنا، سازمان ارتباطات اسلامی و غیره

     

     

     

    ایرنا- مشکل اصلی در این راه چه بوده است؟

     

    به نظرم باید ثبات مدیریتی داشته باشیم و همچنین نیازمند تعامل وحمایت برای حفظ و گرفتن این کرسی ها هستیم. نهاد اول وزارت ورزش و جوانان است، زیرا مدیریت فدراسیون ها باوزارت ورزش است و ما هم به عنوان کمیته ملی المپیک آمادگی داریم که در این راه کنار فدراسیون ها باشیم. خوشبختانه صحبت های خوبی داشته ایم و مطمئن باشید با تعامل مشکلات حل می شود.

     

    ایرنا- آیا برای رفع این مشکل هر رشته را جداگانه ارزیابی کردید؟

     

    این نکته فرمول مشترک ندارد و به عنوان کسی که ۳۰ سال در بخش بین الملل کارکرده معتقدم باید شرایط هر رشته ورزشی را جداگانه بررسی کرد.

     

    به طور مثال در خصوص کشتی باید به فضای فیلا رفت و عناصر تاثیر گذار را در کسب کرسی انتخاب کنیم و بعد برای هم سو کردن این عناصر ورود پیدا کنیم.

     

     

     

    ایرنا- آیا کشتی ما بازهم می تواند صاحب کرسی شود؟

     

    کشتی عناصر خاصی را لازم دارد.به خادم اعتقاد بسیاری دارم او یکی از مدیران لایق است و همراه باعلیرضا حیدری و تیم بسیار قوی کنارخود می تواند در بحث کسب کرسی موفق عمل کندومن هم اعلام آمادگی خودرابرای هرگونه حمایت اعلام می کنم.

     

     

     

    ایرنا- شما موافق حضور ورزشکاران در راس فدراسیون ها هستید؟

     

    چنانچه قهرمانانی داشته باشیم که شرایط کسب کرسی های بین المللی را داشته باشند و حوزه مدیریتی را بشناسد قطعا موافق این مساله هستم. باید یک قهرمان خصوصیات ویژه مدیریتی را داشته باشد و تجربه لازم را هم بدست آورده باشد.

     

     

     

    ایرنا- آیا به دنبال این هستید تا مانند هاشمی طبا یک یادگار در ورزش همچون آکادمی ملی المپیک به جای بگذارید؟

     

    هاشمی طبا آن روزها این کارها را کرد چون یک مدیر خلاق است و نیاز را به خوبی حس کرد و احساس کرد ورزش ما آکادمی و تشکیلات می خواهید. آن روز ها با انگیزه یادگاری جا گذاشتن این کار را نکرد زیرا او حتی در صنعت هم به دنبال این مسایل نبود و تمام فکر او رفع نیاز های ورزش بود.

     

    امروز ما مشکل این را داریم که بودجه عمرانی در اختیار نداریم وگرنه به خوبی می دانم به طور مثال بسکتبال ایران تا چه حد نیاز به یک سالن استاندارد دارد.

     

     

     

    ایرنا- مسابقات قهرمانی والیبال و کشتی و وزنه برداری آسیا با بازی های آسیایی همزمان است برای شما کدامیک از این مسابقات اولویت دارد؟

     

    این مساله والیبال هم از بحث هایی است که در دیدار با مسئولان فدراسیون آن را بررسی می کنیم و به طور حتم داورزنی یک برنامه خوب برای این مساله خواهدداشت ومی تواند برای افتخارآفرینی در هر دو رویدادبرنامه داشته باشیم. این مشکل در وزنه برداری و کشتی نیز وجود دارد و باید در این رشته ها نیز فکر اساسی کرد.

     

     

     

    ایرنا- قبول دارید بدون بودجه نمی توان هیچ یک از کارهایی را که اعلام کردید انجام داد؟

     

    نیاز ما دریافت بودجه در زمان مشخص است زیرا مطمئن باشید شاید آنقدری که این بودجه پیش از مسابقات اینچئون به کار خواهد آمد بعد از مسابقات به کارمان نمی آید. ما الان نیاز به بودجه داریم که امیدوارم در اختیارمان قرار گیرد.

     

     

     

    ایرنا- به دنبال کسب کرسی در کمیته بین المللی المپیک برای کمیته ملی المپیک هستید؟

     

    تاکید هیات اجرایی این است که در کمیسیون های کمیته بین المللی المپیک عضو داشته باشیم که متاسفانه در حال حاضر هیچ عضوی نداریم و برای بدست آوردن کرسی های مد نظر راه سختی در پیش رو است.

     

     

     

    ایرنا- می خواهیم بازهم به عقب بازگردیم؛ شما به همراه علی کفاشیان نامزد ریاست فدراسیون فوتبال بودید چه شد به یکبار و با وجود اینکه همه شانس شما را به عنوان یک فوتبالیست که سابقه نایب رییسی این فدراسیون را هم داشتید بالاتر می دانستند از انتخابات کنار کشیدید؟

     

    فکر می کنم دولت قبلی دریک جمع بندی در بخش رسمی یا غیر رسمی کفاشیان را بر من اصلح دانست و وقتی اینگونه شد من هم تصمیم به کنار رفتن گرفتم. زمانی که متوجه شدم شرایط برای حضور در انتخابات مساعد نیست تصمیم گرفتم که نباشم.

     

     

     

    ایرنا- می گویند شما فوتبالیست بسیار تکنیکی بوده اید؟

     

    لفته سه براردان،محمد صالحی و گنچاپور برای من زحمات بسیار زیادی کشیده اند که البته صالحی بی نهایت زحمت کشید و متاسفانه در حال حاضر به خاطر تصادف بدی که کرده شرایط خوبی ندارد.

     

     

     

    ایرنا- آن زمان فوتبال با دل بازی می شد قبول دارید؟

     

    مفهوم ها در زمان ما فرق می کرد آن موقع اگر فوتبال آماتوری بود واقعا اینگونه بود اما الان فوتبال فقط پولش حرفه ای است. مدیران ما باید به نحوی عمل کنند که فضای فوتبال به معنای واقعی حرفه ای شود.

     

     

     

    ایرنا- جایگاه اخلاق در فوتبال ایران از دست رفته است؟

     

    حفظ اخلاق در تمام فوتبال دنیا یکی از نگرانی ها است و در داخل کشور نیز مقام معظم رهبری بار ها به بحث اخلاق تاکید داشته اند.

     

    متاسفانه باید اعتراف کنیم در کشوری که منادی اخلاق هستیم شرایط خوبی نداریم و در این بین منظور من فقط بازیکنان یا مسئولان فدراسیون نیستند.

     

    نباید زمانی که حرف از بداخلاقی در فوتبال می شود تیغ تیز خود را به سمت بازیکن ببریم زیرا همه ما مقصرهستیم.

     

     

     

    ایرنا- شما موافق حضور بانوان در ورزشگاه ها هستید؟

     

    برای حضور بانوان باید شرایطش را اول ایجاد کنیم. باید ابتدا فضای اخلاقی ورزشگاه ها دست شود و مشکلات حل شود و بعد به دنبال حضور آنها در ورزشگاه ها باشیم.

     

     

     

    ایرنا- شما موافق خصوصی سازی ورزش هستید؟

     

    شدیدا به بحث خصوصی سازی اعتقاد دارم اما باید ابتدا شرایط این کار مهیا شود. باید بافت اقتصادی به شکلی باشد که آن فعالیت یعنی خصوصی سازی سود آور باشد تا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری انگیزه پیدا کند.

     

    بخش خصوصی نمی تواند مانند بخش های دولتی هزینه کند، پس باید ابتدا تعریف های ما درست شود و این را بدانیم که یک شبه نمی توان ورزش ایران را خصوصی کرد.در نهایت باید خصوصی شویم و مقام معظم رهبری هم در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی به این مساله تاکید داشته اند اما به طور حتم باید با برنامه این کار صحیح را انجام دهیم.

     

     

     

    *** بحث فعالیت مجدد فدراسیون ورزش اسلامی زنان به کجا کشید؟

     

    در هیات رییسه قبلی کمیته ملی المپیک این مساله مصوب شد تا کار های لازم برای احیای آن انجام شود و در حال حاضر نیز کار های کارشناسی در حال انجام است.

     

     

     

    ایرنا- در خصوص تشکیل کمیته اخلاق کمیته ملی المپیک توضیح می دهید؟

     

    روز چهارشنبه با توجه به تاکید مقام معظم رهبری کمیته اخلاق را به خاطر نیاز های ورزش کشور تشکیل دادیم. البته هنوز اعضای آن به صورت دقیق مشخص نشده اند.

     

     

     

    ایرنا – چند نفر را نام می بریم لطفا اولین چیزی که در مورد آنان به ذهن تان رسید به ما بگوید.

     

    مصطفی هاشمی طبا: یکی از اسطوره های مدیریتی ورزش کشور و استاد بنده

     

    افشارزاده: نام ماندگار در تاریخ ورزش ایران

     

    محمد صالحی: استاد خودم و کسی که تا آخر مدیون او هستم

     

    محمدرضا داورزنی: مدیر بسیار به روز و با دانش مدیریتی قوی و افتخار می کنم در انتخابات کمیته با اورقابت کردم و او باعث بزرگتر شدن من بود

     

    رضا گنچاپور: افتخار می کنم به شاگردی او

     

    ابوطالب: کسی که همیشه من را ذخیره می گذاشت اما خیلی دوستش دارم

     

    علی مرادی : یکی از مدیران موفق ایران در عرصه بین المللی

     

    محمد علی آبادی: کسی که برای ورزش کشور خیلی زحمت کشید و با درایت انتخابات کمیته را اداره کرد

     

    سعید فائقی: مرد محبوب دوران مدیریتی ورزش

     

    علی سعید لو: کسی که می تواند در غیر از ورزش مفید تر باشد

     

    محمد زارع پور: از خدا می خواهم من و او را با هم راهنمایی کند

     

    المپیک سیدنی: قبل از لندن یکی از المپیک های درخشان بود

     

    علیرضا دبیر: مدال او در المپیک سیدنی بسیار خاطره انگیز است در آن المپیک در حقیقت تنها نماینده موفق کشتی ما بود که تنها مدال را کسب کرد.

     

    علی پروین: علاوه بر مربیگری موفق در پرسپولیس مجموعه ای از ویژگی های متفاوت. در میان سه بازیکن برتر تاریخ فوتبال ایران و در دوره مربیگری هم در سال ۱۹۹۰ در تیم ملی بسیار موفق بود و در بخش اخلاقیات خود هم به معنای واقعی یک بچه ایرونی بی شیله پیله است.

     

     

     

    ایرنا – اسطوره فوتبالی شما چه کسی بوده است؟

     

    پرویز دهداری هم در بازیگری و هم در مربیگری اسطوره تفکر من بود و همیشه دلم می خواست مانند او باشم.

     

     

    ایرنا – آیا به دنبال مربیگری فوتبال هم بوده اید؟

     

    هیچ گاه دنبال مربیگری نبودم

     

    ایرنا – یک خاطره شیرین از ورزش تعریف کنید؟

     

    خاطره شیرین ورزشی من روزی است که در سیدنی زیر تیغ جراحی رفتم و بعد از چهار ساعت و نیم عمل زمانی که به هوش آمدم متوجه شدم علیرضا دبیر مدال طلا گرفته است و یادم می آید آن زمان بهترین حال دنیا را داشتیم البته می خواهم یک خاطره دیگر نیز تعریف کنم.

     

    خاطره دیگر من برای دوران نوجوانی است که تمام مردم ایران تا چه حد از پیروزی ایران بر رژیم اشغالگر قدس خوشحال بودند.

     

    این پیروزی و شور و حال مردم اصلا باور کردنی نبود. حس مردم در آن زمان این بود که در ورزشگاه کوچک شهید شیرودی ( امجدیه سابق)همه چیز برای شکست تیم ما فراهم بود و بسیار جالب است بدانید که رژیم هم آن زمان به شدت از خوشحالی مردم ناراحت بودند.

     

    ایرنا – آیا در فوتبال اخراج شده اید؟

     

    رضا غیاثی چهار بار من را از زمین اخراج کرده است.

     

    ایرنا – همچنان هم فوتبال بازی می کنید؟

     

    الان دیگر نمی توانم فوتبال بازی کنم و آرزو دارم روزی بتوانم این کار را انجام دهم. در زمان خودم جزو تکنیکی ترین بازیکنان بودم و یادم می آید لفته برادران همیشه در این مورد از من تمجید می کرد.

     

    ایرنا – در چه پستی بازی می کردید؟

     

    گوش چپ و فوروارد بازی می کردم و شوت های پای چپ من بسیار قوی بود و دریبل های زیبایی هم می زدم البته پای راست من هم قدرت خوبی داشت.

     

    ایرنا – جمله پایانی شاهرخ شهنازی چیست؟

     

    آرزوی موفقیت و سرافرازی برای ورزش ایران و سلامتی و عزت هموطنان عزیزم.

     

     

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "گفت وگوی تفصیلی با مهندس شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک"
    تازه ترین اخبار