امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۹:۰۷  آخرین بروزرسانی : فروردین ۱۱ام, ۱۳۹۳
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ | کد خبر : 53862
    ارسال خبر چاپ خبر
  • سال ۹۲، سالی بود که اهالی ورزش را به لحاظ اقتصادی عذاب داد، البته تغییرات گسترده‌ مدیریتی هم تقریبا بسیاری را از بلاتکلیفی خارج کرد.   تغییرات کلان ورزش با تغییر دولت و رفتن محمد عباسی نخستین وزیر ورزش و جوانان ایران، محمد گودرزی چهارمین وزیر پیشنهادی روحانی سرانجام رای اعتماد اهالی بهارستان را گرفت…

    سال ۹۲، سالی بود که اهالی ورزش را به لحاظ اقتصادی عذاب داد، البته تغییرات گسترده‌ مدیریتی هم تقریبا بسیاری را از بلاتکلیفی خارج کرد.

     

    تغییرات کلان ورزش

    با تغییر دولت و رفتن محمد عباسی نخستین وزیر ورزش و جوانان ایران، محمد گودرزی چهارمین وزیر پیشنهادی روحانی سرانجام رای اعتماد اهالی بهارستان را گرفت تا راهی ساختمان سئول شود. بعد از آن هم بلافاصله انتخابات فدراسیون‌ها از فصل پاییز استارت زده شد.

    کمیته ملی المپیک هم در زمستان ۹۲ سر و سامان گرفت و با تایید اساسنامه آن توسط IOC سرانجام انتخاباتی بدون حاشیه کیومرث هاشمی را رییس این کمیته برای چهار سال کرد.

    اما به‌دنبال انتخاب مدیران ارشد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک این انتخابات فدراسیون‌های ورزشی بود که یک به یک با اولویت‌بندی برگزار شد تا بسیاری از رشته‌ها از بلاتکلیفی خارج شوند.

     

    فدراسیون‌های موفق

     

    شادی‌هایی که با کشتی تقسیم شد

    شاید بتوان لقب بهترین عملکرد سال را به کشتی‌گیران داد.

    با اینکه حواشی دوره سرپرستی خطیب و بی‌پولی‌های ورزش بدهی‌ میلیاردی برای ورزش اول ایران به‌دنبال داشت اما کشتی‌گیران با عدس‌پلو و بدون آن هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند.

    قهرمانی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی بوداپست و مدال‌های رنگارنگ آزادکاران و فرنگی‌کاران در این رقابت‌ها در کنار بازگشت مجدد محمد بنا با ریاست رسول خادم در فدراسیون نور امیدی در دل ورزشکاران این رشته روشن کرد تا در کنار همه نداری‌ها بازهم به اوج فکر کنند.

    اما کشتی سال مدال‌آوری خود را با کسب سومین عنوان پیاپی قهرمانی جام‌جهانی آزاد در آمریکا خاتمه داد و خاطره خوشی در ذهن مردم در پایان سال به‌جا گذاشت.

     

    پیروزی المپیکی‌ها!

    اما وزنه‌برداری که حاشیه‌های زیادی را به خود دیده، بدون المپیکی‌هایش عنوان سوم رقابت‌های جهانی ورشوی لهستان را کسب کرد و نقطه عطف این رشته این بود که با اعتراضات پی‌درپی المپیکی‌هایش سرانجام استعفای کوروش باقری، سرمربی تیم‌ملی پذیرفته شد تا پای المپیکی‌ها بعد از مدت‌ها خانه‌نشینی به اردوهای ملی باز شود.

     

    تیمی‌های موفق

    والیبال امسال در کنار مدیریت قدرتمند چند سال اخیرش درخشش بسیار خوبی در نخستین حضورش در لیگ جهانی داشت و قهرمان جا‌م‌ملت‌های آسیا شد اگرچه درخواست آرژانتینی‌ها بالاخره نتیجه داد و ولاسکو را از تیم‌ملی ایران گرفت!

    در کنار موفقیت والیبال، بسکتبال هم قهرمانی جام‌ملت‌های آسیا را تکرار کرد و صعود به جام‌جهانی اسپانیا بهترین دستاورد بلندقامتان در سال ۹۲ بود.

    هندبال هم در کنار دو رشته دیگر تیمی موفق ورزش ایران با وجود حاشیه‌های زیاد در فدراسیون توانست سومی جام‌ملت‌های آسیا را در نیمه دوم سال تجربه کند و برای نخستین‌بار راهی مسابقات جهانی شود.

     

    حاشیه‌های ووشو نتیجه نداد

    اما در میان رشته‌های رزمی موفق‌ترین‌ها ووشوکاران هستند که همین دو روز قبل عنوان قهرمانی جوانان جهان در ترکیه را گرفتند. ووشوکاران در مسابقات جهانی مالزی با تیم بانوان خود ارزشمند‌ترین نتیجه را کسب کردند.

    تنها حاشیه آنها اعتراض به انتخابی‌های بانوان بود که حتی پای مجلسی‌ها را به میان کشید اما نتیجه‌گیری تیم‌ملی این اعتراضات را بی‌فایده کرد.

     

    فدراسیون‌های متوسط

     

    تکواندو با نمره نه بد و نه خوب!

    از کنار رشته‌های موفق امسال که بگذریم به فدراسیون‌هایی می‌رسیم که نسبتا خوب بودند و باید به آنها نمره متوسط داد.

    تکواندو از جمله این رشته‌هاست که با وجود حاشیه‌های فراوان انتخابات آن و قهر ساعی از فدراسیون، پولادگر را دوباره رییس خود دید. با این حال این رشته تمام برنامه‌های خود را اجرایی کرد و توانست نایب‌قهرمان جهان و قهرمان المپیک هنرهای رزمی جهان شود.

     

    بی‌سروصداها

    دوومیدانی اما با کسب سه نشان آسیایی ضعیف‌ترین نتیجه را امسال داشت اما کسب مقام سوم آسیایی بزرگسالان و دومی جوانان قاره در صحرانوردی بعد از ۹سال رکوردشکنی برای این رشته محسوب می‌شود. با اینکه دوومیدانی‌کاران رکوردهای زیادی را جابه‌جا کردند اما نتایج سرعتی‌کاران ایران در رقابت‌های جهانی داخل سالن که آنها را تا یک‌قدمی فینال هم پیش برد، جالب توجه بود.

    کاراته‌ای‌ها هم اگرچه در نیمه اول سال فعالیتی نداشتند اما کسب عنوان قهرمانی مردان آسیا و چندین مدال در بازی‌های کشورهای اسلامی موجب شد تا این رشته در ردیف فدراسیون‌های ضعیف قرار نگیرد.

    اسکی‌بازان که سال المپیکی را در پیش داشتند و هنوز هم بلاتکلیفی آن ادامه دارد در المپیک سوچی عملکرد خوبی نسبت به داشته‌های‌شان داشتند و توانستند عناوین قبلی را تکرار کنند.

     

    پرحاشیه پایه‌ساز!

    جودو با همه حاشیه‌های ریز و درشتش پایه‌سازی خوبی را انجام داد و توانست به اولین مدال جهانی نوجوانان دست یابد، اگرچه بدترین حوادث را با آمد و رفت برخی ملی‌پوشانش به لبنان تجربه کرد!اما فدراسیون جانبازان و معلولان هم در کنار عملکرد خوب ورزشکارانش در رقابت‌های پاراآسیایی رکوردشکنی‌های خوبی توسط سیامند رحمان و زهرا نعمتی به‌دست آورد.

    اما فدراسیون شنا بعد از عبور از تعلیق حضور نسبتا موفقی در مسابقات داخل سالن کره و آسیا داشت و با قهرمانی در کاپ آسیایی واترپلو سهمیه مسابقات جهانی را گرفت و با هوایی شدن مالارا، مولر را در کادر فنی جدیدش دید.

    شمشیربازی علاوه بر برگزاری مسابقات جام‌جهانی و کسب نشان آسیایی سابر همچنان در پایه و فلوره با رکورد و افت مواجه است اما رییس فدراسیون آن به عضویت هیات‌اجرایی کمیته ملی المپیک درآمد.

     

    فدراسیون‌های ناکام

     

    قایق‌های پرحادثه

    اما رشته‌های ناکام سال ۹۲ هم کم نبودند. قایقرانی پرحاشیه‌ترین فدراسیون ورزشی کشور نامیده می‌شود که بعد از قهر و آشتی ورزشکارانش و ترک اردوها به رد صلاحیت و تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی آن باید اشاره کرد. با این حال آمدن دوباره دنیامالی به راس قدرت و استعفاهای شوک‌آمیز او از شورای شهر و فدراسیون ورزشکارانش را همچنان در بلاتکلیفی قرار داده است.

     

    رکاب‌های بی‌هدف

    دوچرخه‌سواری هم بعد از ششمی در مسابقات آسیایی عناوین خوبی نداشته و اگر عناوین قاره‌ای تیم‌های باشگاهی نباشد فدراسیون نمی‌تواند در آسیا هم صاحب جایگاه شود.

    تیروکمان و تیراندازی هم امسال تقریبا با رکورد مواجه بودند و عنوان خاصی نداشتند. شجاعی تیروکمان بعد از خزانه‌دار شدن در کمیته مالی المپیک از ریاست فدراسیون استعفا نداده و تا بازی‌های آسیایی اینچئون در صندلی اول خواهد نشست و در تیراندازی هم بلاتکلیفی ریاست آن اوضاع تیراندازان را به‌هم ریخته است.

     

    سال افول نوشاد

    پینگ‌پنگ که سال ۹۲ را با عزل و نصب‌های گوناگونی پشت‌سر گذاشت عملکرد قابل توجهی نداشت و شاید ناکام‌ترین چهره‌ این رشته نوشاد عالمیان باشد که به خاطر خدمت سربازی با مشکلاتی برای مسابقات برون‌مرزی مواجه بود. با این حال این فدراسیون یکی از پرحاشیه‌ترین‌ها در بین فدراسیون‌های ورزشی لقب گرفته است.

     

    فقط روزبهانی

    بوکسورها هم در روزهای پایانی سال اوضاع مساعدی ندارند و همچنان از لحاظ مدیریتی بلاتکلیفند. کمبودهای مالی این رشته سبب لغو چند دیدار و اعزام برون‌مرزی ملی‌پوشان آن شد و شاید بتوان گفت که جور همه ناکامی‌ها را احسان روزبهانی لژیونر ایران در مسابقات نیمه‌حرفه‌ای کشیده است. با این حال این رشته در رقابت‌های آسیایی هم نتیجه لازم را نگرفت.

     

    سال آسیا

    اما نباید در این میان از بررسی عملکرد فدراسیون‌های ورزشی توسط وزارت ورزش به عنوان یک مرجع قابل اطمینان گذشت که اگر هم در این زمینه شرایط مورد ارزیابی قرار گرفته باشد اعلام رسمی نشده است. به هر صورت ورزشکاران در سال حساس و سرنوشت‌ساز بازی‌های آسیایی اینچئون نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت قدرتمند هستند و چه بهتر که وزارت از این پس در نظرسنجی به صورت رسمی ورزشکار و فدراسیون برتر را در آخر هر سال معرفی کند.

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "بدرقه حاشیه‌های ۹۲ با سه دسته فدراسیون موفق، ایستا و ناکام"
    تازه ترین اخبار