امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۱:۱۸:۴۸  آخرین بروزرسانی : بهمن ۲۸ام, ۱۳۹۳
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | کد خبر : 60703
    ارسال خبر چاپ خبر
  • گفت وگوی روزنامه شرق با تنها بانوی المپیکی پینگ پنگ ایران

    سارا گودرزی

    اولین دختر پینگ پنگ باز المپیکی ایران این روزها حال خوبی دارد. اگرچه امکانات رقبای آسیایی اش را ندارد اما آنقدر با اشتیاق از تمریناتش حرف می زند که انگار می خواهد آسیا را در دستش بگیرد. او استارت حضور در المپیک٢٠١۶ ریو را از حالازده. هنوز هم در خانه پدری اش در کرمانشاه تمرین می کند. آن هم با برادر و خواهرش که هردو پینگ پنگ باز هستند و از وقتی خودشان را شناخته اند راکت و توپ دستشان بوده. او حالادر آستانه حضور در دو رویداد مهم آسیایی و جهانی قرار گرفته تا راه خودش را برای سفر به ریو هموار کند. ندا شهسواری به عنوان برترین عضو تیم ملی پینگ پنگ بانوان ایران در رده بندی جهانی از سوی فدراسیون تنیس روی میز آسیا دعوت شده تا در کاپ آسیایی هندوستان شرکت کند. ندا روز گذشته در مسابقه انتخابی تیم ملی هم نفر اول شد تا به مسابقات قهرمانی جهان در چین نیز اعزام شود.

    از شرایطت بگو، اردوهای تیم ملی شروع شده؟
    بله، تمریناتم را از یک ماه پیش که جام فجر بود، خیلی جدی شروع کردم. باید برای رقابت های کاپ آسیا آماده شوم. زمان زیادی نمانده. این مسابقات ٢٢تا٢۴اسفند در هند برگزار می شود. تنها من به این کاپ دعوت شده ام و باید سعی کنم این بار بهترین نتیجه را به دست بیاورم.

    این چندمین تجربه حضورت در کاپ آسیاست؟
    سومین بار است. دوبار دیگر شرکت کرده بودم. یک بار از جدول بالاآمدم و یک بار هم خیلی بدشانسی آوردم و حذف شدم. امیدوارم خدا کمک کند و در این دوره نتیجه خوبی بگیرم. چون این مسابقات خیلی در رنکینگم تاثیر دارد و بین ١۶نفر برتر آسیا برگزار می شود.

    از حریفانت شناختی داری؟
    رقبا همه از کشورهای آسیای شرقی مثل چین، کره و ژاپن هستند اما می شود با آنها رقابت ها کرد. خوشبختانه سطح ما الان به جایی رسیده که می توانیم با پینگ پنگ بازان آسیای شرقی رقابت کنیم. اگر تا ٢۴اسفند همین طور خوب تمریناتم را ادامه دهم؛ فکر می کنم بتوانم یک کارهایی بکنم.

    دیروز هم که در انتخابی تیم ملی اول شدی.
    بله، مسابقات خوبی بود. این انتخابی را برای مسابقات قهرمانی جهان در چین که ششم اردیبهشت برگزار می شود، گذاشتند.

    سطح رقابت ها چطور بود؟
    کلارقابت بین دختران در مسابقات انتخابی خیلی به هم نزدیک است. ما حدود ١٠سال است که با هم در اردو هستیم و با دست های هم آشناییم. در حقیقت دست های هم را حفظیم. این موضوع باعث شده تا رقابت نزدیکی بین ما باشد. من زمان هایی که در اردو نیستم، در خانه با برادرم بازی می کنم. برادرم از من قوی تر است اما چون خیلی با هم بازی کرده ایم، بعضی وقت ها هم پیش می آید که من از او می برم. می خواهم بگویم خیلی بازی کردن با یک نفر باعث می شود با تکنیک ها و دست های آن نفر آشنا شوی.

    هنوز با مربی داخلی در اردوها تمرین می کنید؟
    بله، وقت هایی هم که در اردو نیستم در خانه با خواهر، برادر و شوهر خواهرم تمرین می کنم.

    فکر نمی کنی الان دیگر وقتش باشد مربی خارجی هدایت تیم خانم ها را به دست بگیرد؟
    بله، صددرصد. اگر مربی خارجی بیاورند ما می توانیم پیشرفت کنیم. مربی خارجی قبلابرای آقایان آمده اما برای خانم ها تا حالانیاورده اند. شما رشته های دیگر مثل والیبال را که به یکباره این قدر پیشرفت کرد ببینید. مربی خارجی آنها را تمرین داده که الان به اینجا رسیده اند. علاوه بر مربی خارجی، ما نیاز به حریف تمرینی خارجی هم داریم که با آنها بازی کنیم و با تکنیک و حرکت دست های آنها آشنا شویم.
    دستمزد مربیان خارجی پینگ پنگ بالانیست؟ شاید به خاطر این موضوع باشد که فدراسیون در این مورد اقدام نمی کند.
    می توانند به صورت مقطعی مثلایک ماه قبل از مسابقات آنها را بیاورند که متحمل هزینه زیاد نشوند. اگر به این شکل هم عمل کنند، جواب می دهد.

    برای دخترها زیاد حریف تمرینی نمی آورند؟
    قبل از انتخابی المپیک٢٠١٢ لندن یکسری آوردند. قبل از مسابقات جهانی٢٠١٣ آلمان هم یک اردوی مشترک در مجارستان داشتیم که واقعا برایمان مفید بود و نتیجه اش را هم دیدیم. باید این مساله ادامه دار باشد. در حال حاضر ما در آستانه دو ریداد مهم آسیایی و جهانی هستیم. باید حتما یک ماه قبل از این مسابقات، برای ما مربی و حریف تمرینی خارجی بیاورند که با دست های مختلف آشنا شویم. مخصوصا اینکه باید با نحوه بازی بازیکنان کات کش آشنا شویم. ما در ایران اصلابازیکن کات کش نداریم. این بازیکنان بیشتر در اروپا هستند. اکثر حریف های ما هم در مسابقات، کسانی هستند که کات کش هستند. هر تیم حداقل یک نفر کات کش را دارد.

    فدراسیون چیزی نگفته که مربی یا حریف تمرینی برایتان می آورد؟
    نه، در جریان نیستم. اما واقعا از فدراسیون می خواهم که دو، سه هفته قبل از مسابقات جهانی چین حتما این امکانات را برایمان فراهم کنند. چون هم باید در رقابت های انفرادی و هم دوبل شرکت کنیم. تنها ضعف و مشکل پینگ پنگ زنان ایران نبود همین مربی خارجی و حریف تمرینی است. وگرنه ازلحاظ امکانات و سالن مشکلی نداریم.

    شما، محجوبه عمرانی و مریم صامت، سه بازیکن اول تیم ملی پینگ پنگ بانوان در کشور هستید، اما به تازگی از جدول رده بندی فدراسیون جهانی حذف شدید، علتش چیست؟
    حضور نداشتن در رقابت های بین المللی سبب شده تا نتوانیم در رنکینگ فدراسیون جهانی حضور داشته باشیم. چند ماهی است که در هیچ مسابقه ای شرکت نکرده ایم. خارج شدن از رنکینگ فدراسیون جهانی از نظر روحی و روانی صدمه زیادی را به ما وارد کرده است. البته رقابت های کاپ آسیا را در پیش رو دارم که تلاش می کنم نتایج خوبی بگیرم و جایگا ه از دست رفته ام را در رنکینگ جهانی پس بگیرم.

    برای بازی های المپیک چه برنامه ای داری؟
    اگر برای منطقه آسیای میانه انتخابی بگذارند که تکلیفم آنجا معلوم می شود. البته مدتی هم شایعه شده کسانی که رنکینگ زیرصد دارند مستقیم به المپیک می روند که باید رنکینگم را به زیرصد برسانم.

    دفعه قبل در مسابقات انتخابی آسیای میانه قهرمان شدی و رفتی المپیک. فکر می کنی این دوره هم بتوانی به المپیک راه پیدا کنی؟
    اگر مسابقه انتخابی در آسیای میانه بگذارند خیلی امیدوارم که سهمیه المپیک را بگیریم. چون از حریفانم سرتر هستم و می توانم آنها را شکست بدهم. اما در جهانی کار سخت تری دارم؛ چون باید رنکینگم زیرصد بیاید.

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "ندا شهسواری: به رتبه زیر ١٠٠ فکر می کنم"
    1. بهروز مندومی گفت:

      با سلام با آرزوی موفقیت واسه ندا خانم .

    2. عبدالله مظفری گفت:

      با سلام

      با آرزوی موفقیت در مسابقات جهانی و کاپ آسیا و همچنین کسب سهمیه المپیک برای دومین بار توسط خانم ندا شهسواری
      انشاالله …


    تازه ترین اخبار