امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۱:۱۹:۴۰  آخرین بروزرسانی : اردیبهشت ۱۸ام, ۱۳۹۴
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | کد خبر : 62863
    ارسال خبر چاپ خبر
  • بخش پایانی

     

     

    تحلیل و بررسی مسابقات جهانی تنیس روی میز ۲۰۱۵ چین (قسمت چهارم و پایانی)

    از : امیر میرصادقی ، رییس سابق فدراسیون تنیس روی میز ایران

    در این قسمت از بررسی و تحلیل رقابتهای مسابقات جهانی ۲۰۱۵ چین ادامه بحث را پی میگیریم با موضوع رقابتهای بانوان شرکت کننده در این دیدارها.این برای چهارمین بار است که چین مسابقات جهانی تنیس روی میز را برگزار می کند.

    قبلا در سالهای : ۱۹۶۱ — ۱۹۹۵ — ۲۰۰۵ این کشور میزبان راکت بدستهای دنیا بوده است. چینی ها همیشه میزبان مقتدری بوده است و کمتر کشوری مثل چین توانسته فضا و کیفیت بالایی در حسن اجرای برگزاری داشته باشد.

    زنان چین از مسابقات جهانی ۱۹۶۱ پکن به بعد همیشه چهرهای پررنگ در رقابتهای تنیس روی میز جهان داشته و با ظهور همگانی خود بهترین تیم ملی را در طول ۵۴ سال گذشته نسبت به تیمهای پرقدرت دیگر تنیس روی میز جهان داشته است و یک مدت طولانی است که در سطح بالای تنیس روی میز دنیا قرار دارد وحتی در مقاطعی که تیم مردان این کشور مانند سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ نزول داشته و بال و پرش ریخته شده بود و مقابل سویدی ها و اروپایی های دیگر به زانو در آمده بود تیم بانوان این کشور کماکان قدرت برتر تنیس روی میز دنیا بود و قادر به حفظ عناوین قهرمانی جهان خود بود و کم و کسری مردان راکت بدست هموطنان خود را جبران و آبروداری می کرد.

    در این دوره از مسابقات جهانی بانوان چینی همانند مردان هموطن خود چهار اسبه تاختند و کوه به دوش با یک برتری مطلق رقیبان خود را پشت سر گذاشتند و مدالهای طلای رقابتهای : انفرادی — دوبل و میکس دوبل ( دوبل مختلط زن و مرد ) را به گردن خود آویختند و به عنوان شاخص ترین چهره های تنیس روی میز بانوان دنیا معرفی شدند.

    تکنیک —- تاکتیک — برنامه ریزی — سرمایه گذاری — پشتوانه سازی و …….. ابزارهایی است که چینی ها جهت پیشبرد کارشان در اختیار دارند و پیش بینی می شود که در آینده کماکان بتوانند به روند پیشرفت خود سرعت بدهند.

    در ایندوره از رقابتهای جهانی تنیس روی میزآهنگ بازی بازیکنان زن چین سریعتر شده بود و با مشهور ترین و پر مدال ترین و پر عنوان ترین بازیکنان خود مانند : دینگ نینگ دارای ” رنک ” اول بانوان جهان و نیز ” لیو شی ون ” و ” لی شیااو شین ” دارای رنکهای ۲ و ۳ جهان که چهره های سرسختی هستند و پیروز شدن بر آنها کاری بس دشوار است پیشرو ، و پیشگام این رقابتها بودند بقول معروف هیچکس نتوانست موی دماغ آنها شود و از پس آنها بربیاید.

    تنیس روی میز بانوان چین بطور دایم یک نگاه نو ، به تنیس روی میز پیشرفته داشته است و در یک سطح عالی و برجسته ظاهر شده است .

    درمسابقات جهانی تنیس روی میز ۲۰۱۵ ستاره باران بود از بانوان کشورهای : سنگاپور — ژاپن —کره جنوبی و کره شمالی — آلمان — هنگ کنگ — چین تایپه — اتریش و ….که رقابتهای زیبا و تماشایی و پر طنینی داشتندو همگی گسترده ولی در مقابل چین شکننده بودند.

    فنگ تیان وی از سنگاپور و دارای ” رنک “۴ جهان ” — ای شی کاوا از ژاپن و دارای ” رنک ۶ جهان ” و فوکوهاما از ژاپن دارای رده ۸ جهان و هان یینگ دارای رده ۹ جهان از آلمان و سی او ها یووون از کره جنوبی دارای رنک ۱۲ جهان و ……. همگی در آرزوها و رویاهای پیروزی بر ابرقدرت تنیس روی میز بانوان چین بودند که با وصله پینه کردن تکنیکها و مهارتهای خود قادر به این کار دشوار نشدند و بانوان راکت بدست چین کماکان مهار نشدنی باقی ماند.

    و به عبارتی دیگر همه ستارگان تنیس روی میزبانوان دنیا سربازان پیاده شطرنج زنان چین در این دوره از رقابتهای جهانی تنیس روی میز بودند و نتوانستند هیچگونه قیامی برعلیه چینی ها بکنند.

    زنان راکت بدست چین هوشیارانه و آگاهانه بازی می کردند و ضربه های سریع خود را مانند شلاق روانه میز حریفان توانمند خود می کردندولی بعد از تیم پر ستاره بانوان چین جای پای هیچ بازیکن بزرگی محکم نبود و همه مقابل هم به شدت مورد تهدید قرار می گرفتند.

    تعداد بازیکنان برجسته و با کلاس تنیس روی میز از کشورهای جهان آنقدر زیاد بود که از قبل نمی توانستند پیش بینی کنند که کدامیک از آنها بر دیگری پیروز خواهد شد.

    در حقیقت می شود گفت که سطح بازی و کیفیت فنی بازیکنان زن سنگاپور و ژاپن و کره خیلی به هم نزدیک شده است و همدیگر را به سختی تهدید می کنند.

    اغلب تیمهای شرکت کننده زن جهان مانند تیم بانوان چین که بازیکنان یکدست و همسطحی دارد نبودند و خلاهایی در میان تیمهای آنها به چشم می خورد.

    بعضی تیمها بی حال و وارفته بودند و برعکس سایرین پویا و پرتحرک و سرشار از نیرو و انرژی نشان می دادند.

    یکی از رازهای موفقیت چینی ها در پیشبرد سطح بازی خود نحوه و درک تفکر غربی و شرقی و نیز تنوع استیلها و شیوه های بازی مختلف می باشد .

    شیوه های بازی همچون : حمله سریع — لوپ زنی — دفاعی کات دور از میز — پن هولدری و شک هندی و همچنین ترکیبی از انواع بازی های پیشرفته و مدرن.

    در حالیکه در دهه های دور چینی ها معتقد به شیوه بازی یک جناحه پن هولدری حمله سریع و نزدیک به میز بودند که از موقعی که سرعت بازی ها روز به روز سریعتر شد آنها به سرعت به تعلیم و تربیت و پرورش بازیکنان ۲ جناحه لوپ سریع و حمله سریع نوع استیل اروپایی خود پرداختند.

    جان کلام در خاتمه ارزیابی ایندوره از مسابقات جهانی تنیس روی میز این است که این رقابتها یک شاعر کم داشت تا کیفیت های مطلوب بازی بازیکنان برجسته این مسابقات را به شعر در آورد.

    در اینجا باید از مدیر سایت :ttraket منصور علوی و یک نیروی مخلص تنیس روی میز تشکر و قدردانی نمود که در طول مدت ۸ روز برگزاری مسابقات جهانی تنیس روی میز ۲۰۱۵ چین ، یک تلاش خستگی ناپذیر و ۲۴ ساعته در اطلاع رسانی همزمان با برگزاری رقابتها و انعکاس عکس ها و فیلم ها و نوارها ی بازی بازیکنان شرکت کننده داشت تا دل همه علاقمندان به تنیس روی میز را شاد کند و از همه مهمتر ایشان کار را با ارزیابی و تحلیل این رقابتها با دعوت از بنده برای نقطه نظرات خویش پس از پایان مسابقات جهانی تکمیل نمود.

    وبایک خسته نباشی و خدا قوت به علوی عزیز باشد که از وجود این مرد که بدون هیچ چشمداشتی به این طریق به ورزش تنیس روی میز خدمات شایان توجه ای ارایه می دهددر موقعیت هاو سمتهای مهمتر که در شان توانایی وی باشددر جهت پیشبرد ورزش تنیس روی میز استفاده شود.

    اما توصیه و پیشنهاد اینجانب به جوانان و نوجوانان و بطور کلی به بازیکنان تنیس روی میز کشور جهت بالابردن سطح فهم و درک خود از تکنکها و تاکتیکهای این ورزش که نهایتا به بالابردن سطح فنی و تکنیکی و تاکتیکی بازی شما خواهد شد تصاویر هر یک از این مسابقات را بطور دقیق و تمرکز لازم برای چند بار تماشا کرده و یک قلم و کاغذ بردارید و نکات مهمی که به نظرتان می رسد یادداشت نموده تا بعدا در هنگام تمرین و مسابقه از آن استفاده کنید.

    و اینکه سعی نمایید تشخیص دهید که مثلا چرا و به چه دلیل فلان بازیکن باخت و دیگری پیروز شد. ویا اینکه به حرکات و نوسانات دست راکت دار بازیکنان توجه و دقت کنید و نوع استقرارو فرود توپهای ضربه های بازیکنان را در مورد هر نوع ضربه : سرویس — حمله — لوپ — ضد حمله — دفاع — کنترلی — خفه ای — دریافت سرویس و همچنین اجرای ضربه های بازیکنان از نزدیک میز و با فاصله از میز .

    و مجموعه آنها را با توجه به نوع بازی خود و نوع استیل خود تطبیق و مهارتهایی که مورد نیاز نوع بازی شما باشد تمرین و سپس در موقع مسابقه از آنها استفاده نمایید.

    همچنین توجه و دقت کنید که بازیکنان سطح بالا در اوایل مسابقه چه کارهایی انجام می دهند ولی در انتهای گیم ها و مسابقه ها چطور تغییر بازی و تغییر تاکتیک می دهند.

    بنده به شما قول می دهم که اگر این دستورات را انجام دهید بزودی یک تحولی در سطح بازی خود خواهید داد که شما را به موفقیتها و پیروزی های جدید خیلی زود خواهد رساند.

    به امید موفقیتهای بهتر و بیشتر تنیس روی میز کشور عزیزمان ایران.

    امیر میر صادقی

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "تحلیل وبررسی مسابقات جهانی چین ۲۰۱۵ (قسمت چهارم)"
    1. کاظم مستحقی راد گفت:

      باسلام واحترام به استاد امیر میر صادقی از راهنماییهای دلسوزانه شما سپاسگزارم.

    2. محمد گفت:

      سلام
      سالها قبل کتابی از آقای میرصادقی بدستم رسید که به حدی جامع و کامل بود که نظیر نداشت. بر خلاف بقیه کتابها در این کتاب نه تنها از تاکتیکهای بازی هم صحبت شده بود بلکه از تاکتیک بازی در مقابل لوپ زنها آنتی کارها هل دهنده ها و… صحبت شده بود. ضمن تقدیر از این استاد بزرگ از ایشون میخوام با توجه به پیشرفت تنیس روی میز در این سالها کتاب با ارزش نامبرده رو بازنویسی کنن تا نسل جدید هم تحلیل تاکتیک بازی رو یاد بگیرند و از اون در بازیها استفاده کنند. متاسفانه تعداد زیادی از بازیکنان خوب دیده میشوند که بدون درک تاکتیکهای روز پینگ پنگ فقط تکنیک خوبی دارند و وهضح هست که در سطوح ملی قادر به رقابت نیستند.


    تازه ترین اخبار