امروز: پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ | ۱۹:۴۳:۲۱  آخرین بروزرسانی : خرداد ۱۹ام, ۱۳۹۴
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ | کد خبر : 63477
    ارسال خبر چاپ خبر
  • اخبار مسابقات دسته های برتر و یک بزرگسالان را که دنبال میکنید متوجه میشوید که همیشه مطالبی در خصوص انصراف تعدادی از ورزشکاران به دلایل مختلف در آن به چشم میخورد. راستی چرا این اتفاق می افتد؟ آیا بازیکنان از تاریخ مسابقه آگاهی نداشته اند و برای مسلبقه خود را آماده نکرده اند؟ یا اینکه…

    اخبار مسابقات دسته های برتر و یک بزرگسالان را که دنبال میکنید متوجه میشوید که همیشه مطالبی در خصوص انصراف تعدادی از ورزشکاران به دلایل مختلف در آن به چشم میخورد.

    راستی چرا این اتفاق می افتد؟ آیا بازیکنان از تاریخ مسابقه آگاهی نداشته اند و برای مسلبقه خود را آماده نکرده اند؟ یا اینکه فشار مسابقات انتخابی و دسته برتر و دسته یک کشوری غیر متعارف است؟ آیا تمرینات کافی و اردویی نداشته اند؟ یا اینکه انگیزه برای ادامه رقابت نبوده است؟

    مسلما در آسیب شناسی این موضوع لازم است که فرمهای پرسشنامه ای تدوین و از افرادی که انصراف میدهند سوال شود که مشکل کار در کجاست؟ همه ما میدانیم که فشار جسمانی و روانی و فیزیولوژیکی یک مسابقه به مراتب بیشتر از تمرین عادی است.تحقیقات انجام شده هم بیانگر ضربان قلب بالاتر نسبت به تمرین عادی میباشد .

    مسافرت و خستگی ناشی از آن و نحوه سفر و استراحت ، سالن و نوع میز ،میزان رطوبت و گرما ،تاکتیکهای مختلف حریفان در مسابقات و…. همه بر فشار مسابقه اضافه میکنند. اما یکی دیگر از مسایل مرتبط نحوه-ی برگزاری مسابقه است. انجام ۱۵ مسابقه در دو روز و یا یک روز و نیم بسیار سخت و طاقت فرساست.

    به لحاظ فیزیولوژیکی بعد از دو ساعت تمرین، تقریبا ذخائر گلیکوژنی بدن خالی شده و نیاز به ۲۴ ساعت استراحت برای جبران میباشد ومسلما این فشار مسابقات به لحاظ جسمی و روانی آنقدر زیاد است که فرصتی برای ریکاوری و جبران نیست .بخصوص اگر بازیکن استراتژی مبتنی بر حمله های سریع و قوی داشته باشد و میزان جابجایی او زیاد باشد و یا اینکه به لحاظ بیو مکانیکی و حرکت شناسی و اقتصاد انرژی مشکل داشته باشد. پس از بازی اول که معمولا ۲۰ دقیقه بطول می انجامد ،ذخائر انرژی کاهش و در صورتیکه در یک صبح سه مسابقه انجام دهد تقریبا با استراحت بعد از ظهر(در هر ساعت ۶ درصد جبران ذخائر صورت میگیرد.)

    ریکاوری فرد کامل نبوده و از بازی دوم با افت شدید توان مواجه خواهد شد.(در صورت استفاده از مکملها و تغذیه صحیح ممکن است درصد جبرانی در دو ساعت اول به ۸ درصد برسد)

    پس برای مسابقاتی مانند دسته های برتر و مسابقات قهرمانی کشور سابق ، داشتن یک توان هوازی بالا بسیار مفید است و گرنه سیستم عادی بخصوص در زمان فعالیت شدید ، برای تامین انرژی سیستم آلاکتیک ، فسفاژن می باشد. ولی برای جبران ذخایر و آمادگی برای بازیهای بعدی این توان هوازی بسیار مهم است. متاسفانه بدلیل توجه بازیکنان برجسته و نخبه ما به مسابقات لیگ که در آنها حداکثر دو یا سه بازی با زمان استراحت کافی در بین دو مسابقه است . این موضوع مورد توجه قرار نمی گیرد .اما در مسابقات جهانی و پروتورها و مسابقات دسته برتر افرادی موفق تر خواهند بود که سیستم هوازی آنها و توان هوازی بالاتری داشته باشند.

    تمرین برای شرایط مختلف مسابقاتی متفاوت است و موجب سازگاری متفاوت نیز خواهد شد.سازگاریهای ایجاد شده در تمرینات در هوای گرم و مربوط و سالن های کوچک که توپ دارای سرعت بیشتری است، بسیار مفید تر از سازگاری در سالنهای خنک و شرایط آب و هوایی سرد است. ساعات تمرینی هم بسیار مهم است .

    پس اگر ملاک عمل مسابقات انتخابی باشد و بخصوص اگر دو بار هم تکرار شود ،بازکنان و مربیان محترمشان باید توجه داشته باشند که افزایش توان هوازی و تغذیه مناسب و روشهای تمرینی با شدت بالاتر در کنار شرایط سالنی مشابه محل برگزاری مسابقات ، باید مورد توجه قرار گیرد و تمرینات HIT و تمرینات تناوبی با فشار بالا میتواند در کنار افزایش توان هوازی کمک کار این بازیکنان باشد. مسلما سلامت جسمانی،آرامش روانی و ذهنی، نکشیدن سیگار و دوری از آن فضا، جلوگیری از اضافه وزن و… هم از دیگر نکات قابل ذکر است.

    در خاتمه باید تذکر داده شود که شرایط سنی خردسالان و نونهالان و رشد بدنی و فشار مسابقات به گونه ای است که باید توصیه کرد حتی الامکان نحوه-ی برگزاری این رده های سنی باید متفاوت باشد. همچنین برای بانوان هم باید به تفاوتهای جسمی ایشان تاکیدی مجدد داشت

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "مروری بر مسابقات دسته های برتر کشور"
    1. بیژن غفاری گفت:

      باسلام خدمت استادعمیدی
      جاناسخن اززبان مامیگویی!کوگوش شنوا،همه دورهم خوشن وگل میگن وگل میشنفن،بازیکن کجای کاره
      ساعت۲بازی تمام میشه ساعت۳شروع میکنندچون سرداوربلیط داره بایدزودبره ازآنطرف توشهرستان روزجمعه
      ساعت۸صبح بازی میذارند،میگوییم ماکی بایدصبحانه بخوریم تا۸صبح بتونیم بازی کنیم۳۰دقیقه هم که دیرکردیم باخت میزنند
      درجواب هم میگویندمگرتیم مقابل آدم نیستند،ای بابا فقط میگویندمسابقه انجام شود کی به فکرکیفیت ودستاوردازیک مسابقه است
      بازهم میگویم ازماست که برماست

    2. ممنون از تحلیل بسیار ارزشمند جناب اقای عمیدی عزیز به امید بهروزی شمادوست گرانبها

    3. کیانوش گفت:

      با سلام خیلی مفید بود ممنون


    تازه ترین اخبار