امروز: جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۱:۵۷:۴۵  آخرین بروزرسانی : تیر ۵ام, ۱۳۹۴
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ | کد خبر : 63918
    ارسال خبر چاپ خبر
  • در هر سیستمی برای نشان دادن اقتدار و بنیان آن میبایست نشانه هایی از آثار مثبت مشتمل بر اهداف ، برنامه ها ( بلند مدت ، میان مدت و حتی کوتاه مدت) و اقدامات ناشی از آنها هویدا گردد، که، نمایانگر عمق تفکر صحیح در شبکه حاکم بر آن جامعه و سیستم باشد. در این…

    در هر سیستمی برای نشان دادن اقتدار و بنیان آن میبایست نشانه هایی از آثار مثبت مشتمل بر اهداف ، برنامه ها ( بلند مدت ، میان مدت و حتی کوتاه مدت)

    و اقدامات ناشی از آنها هویدا گردد، که، نمایانگر عمق تفکر صحیح در شبکه حاکم بر آن جامعه و سیستم باشد.

    در این میان با بررسی دوره ای و زمانبندی شده آثار مزبور، به مطالبی میتوان پی برد که میتواند جالب توجه باشد.

    مع الوصف، اینجانب پروژه ای ، آماری (بطور موازی) در سطح دانشجویان ترم گذشته خود با موضوع استقبال و عدم استقبال از رشته ورزشی تنیس روی میز و دلایل مربوطه را مطرح نموده و نتایجی را دریافت نمودم که بخشی ازآنها را باستحضار علاقمندان عزیز میرسانم.

    با توجه به اینکه برخی از مطالب موضوع مطروحه خارج از حوصله عموم خواهدبود ، در این مقال به جزییات آنها نمیپردازم و فقط اشاره ای کوتاه به عوامل اصلی (که بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده بودند) و بعنوان عارضه های عدم استقبال از ورزش پینگ پنگ محسوب میشدند، ( بصورت تیتر وار( نموده وبه آنها بسنده میکنم.
    ۱- عدم وجود فضاهای مناسب برای تمرینات ورزشی در سطح شهرها و استانها.

    ۲- عدم وجود مربیان کار آزموده و به تبع آن نداشتن برنامه های آموزشی مدون و تحت کنترل و نظارت نزد مربیان.

    ۳- مادی بودن فضای آموزشی در حد نا متعارف و گوناگونی (متفاوت بودن( هزینه ها و شهریه های آموزشی، بدون نظارت برکمیت ، کیفیت و نتایج آنها.

    ۴- هزینه های بالای این رشته ورزشی (گرانی محصولات آموزشی و کمک آموزشی این رشته ورزشی علیرغم کوتاه بودن عمر آنها که تجدید خرید را به اجباربه همراه دارد).

    ۵- عدم وجود سطح بندی مناسب در سطح مربیان برای جذب هنر جویان این رشته ورزشی.

    ۶- عدم وجود سیستم انگیزشی در نظام تربیت بدنی برای حفظ و بقا و تداوم حضور در این رشته ورزشی.

    ۷- نگاه سطحی و تفریحی به این رشته ورزشی و جدی نپنداشتن آن حتی نزد بسیاری از مسئولین تربیت بدنی و به تبع آن نزد تصمیم گیرندگان ارشدتر.

    ۸- فقدان فضای رقابتی مناسب به سبب کمبود بازیکنان در سطوح مختلف.

    ۹- …..

    با بررسی موضوعات فوق بر مبنای نمودار” پاره تو (۸۰درصد مشکلات از ۲۰درصد عوامل ناشی میشوند)” نتیجتاً عوامل اصلی عارضه عدم استقبال از رشته ورزشی تنیس روی میز به شرح زیر شناسایی شد:

    ۱- سنگین بودن هزینه های حضور جدی و نسبتا حرفه ای در این رشته ورزشی.

    ۲- عدم وجود مکانیزم آموزشی کلاسه بندی شده و تحت نظارت.

    ۳- عدم توزیع مناسب فضاهای آموزشی در سطح شهرها.

    خوشبختانه یا متاسفانه با نگاه اجمالی به عوامل صدر الذکر ، میتوان دریافت که بخش اعظم این عوامل تحت کنترل سیتسم فدراسیون تنیس روی میز و در نهایت همه عوامل مشروحه اصلی تحت کنترل مکانیزم وزارت ورزش و جوانانکشور میباشد. و این در حالی است که به نظر میرسد تا کنون بصورت جدی برنامه ای برای برون رفت از این موضوعات ارائه نشده است.

    بطور مثال برای بند یک مشکلات اصلی میتوان با اعمال نفوذ مدیریتی و کسب امتیازات لازم (با نگاه مصلحت اندیشانه و ملی) و توجیه مقامات کشوری ، به برداشتن مالیاتها و هزینه های گمرکی تجهیزات پایه ای، مصرفی و ضروری این رشته ورزشی (با علم به این که ، درآمد ناشی از این بخش در کل، برای کشور و نظام درآمدی کشور بسیار ناچیز میباشد ) اشاره نمود ، که با این اقدام و با نظارت وکنترل سیستمی و دقیق بر عرضه محصولات ، با قیمت پایین تر به بازیکنان، فضا را برای فعالیت آنها و علاقمندان به این رشته سهل تر خواهد کرد.
    و…..

    برای عوامل مربوط به بخش نظام آموزشی و اختصاص فضاهای آموزشی استاندارد و توزیع مناسب آنها ، بسیاری از دوستان اهل فن نظرات بهتری خواهند داشت که اینجانب سعی میکنم بیشتر در این خصوص ، بهره گیرنده از تجارب وتخصصهای اساتید موضوع باشم و …

    در پایان ، خواهشمندم دوستان حرفه ای، با تجربه و متخصص نیز همیاری نموده و به تحلیل مسائل بپردازند و ما را بهره مند سازند.

    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "عمده دلایل ، عدم استقبال از تنیس روی میز ( تضعیف آن) و فقدان پشتوانه در آینده"
    1. دلير محمدي گفت:

      با سلام
      عرض ادب خدمت استاد نو فلاح و تشکر بابت این بررسی
      بنده با کمال احترام با قسمت اول گزینه دوم یعنی نداشتن مربیان کار آزموده مخالف هستم و بنظر بنده در ایران مربیان خوب زیادی داریم که هرکدام در بخشی از مقوله پیچیده مربیگری کاربلد و با تجربه هستند که با داشتن یک سیستم واحد ملی و به اشتراک گذاری مطالب مختلف بوسیله یک سیستم هرمی (کاری که در اکثر کشورهای پیشرفته در زمینه ورزشی) میتوان دانش پینگ پنگ را در کشور بسط و توسعه داد البته این مورد از وظایف متولی اصلی این رشته یعنی فدراسیون میباشد که این وفاق ملی را ایجاد و نظارت نماید .
      با تشکر

    2. اصل دهقان گفت:

      سلام ضمن ارزوی قبولی طاعات . علاوه بر موارد فوق باید همت و تلاش مسئولین (بخصوص مسئولین تربیت بدنی و اموزش و پرورش)را هم باید در نظر داشت . در سال گذشته مربیان و دوستداران پینگ پنگ در شهر ماحاضر شدند به طور کاملا رایگان اقدام به آموزش دانش آموزان پنجم ابتدایی (رشته ورزشی مصوب برای پنجم ابتدایی)نمایند و فقط اموزش و پرورش و مدارس باید بچه ها را در زنگ ورزش با یک سرپرست به سالن پینگ پنگ برسانند ولی علی رغم تلاش زیاد با این طرح موافقت نشد . امسال نیز طرح ۲ ماه اموزش رایگان دانش اموزان ابتدایی در شهرمان در حال اجرا است ولی آموزش و پرورش پخش تراکتهای اطلاع رسانی را در مدارس ممنوع کرد و عملا نتوانستیم اطلاع رسانی مناسب انجام دهیم و البته در هر ۲ مورد فوق هیچ اقدامی برای مکاتبه بین تربیت بدنی و اموزش و پرورش انجام نشد.

    3. ابوالفضل نوفلاح گفت:

      با سلام و احترام
      خدمت دوست و سرور گرامی، جناب محمدی
      در ابتدا یادآور میشوم که مطالب مزبور صرفاً یک کار تحقیقی (میدانی ) بوده و نتایج مربوط به آن نیز حاصل داده های جمع آوری شده واقعی از نمونه های تصادفی میباشد که هیچ اعمال نظری در آن صورت نپذیرفته است.
      در ادامه بایستی عرض کنم که بنده نیز با فرمایشات شما موافقم و یکی از دلایل وجود چنین خروجی (از این تحقیق ) عدم حضور فعال (به عبارت بهتر عدم وجود فضای مناسب برای حضور فعال و در نتیجه انزوای متخصصین و ….) برای عزیزان میتواند باشد و سایر علل نیز قابل بررسی خواهند بود که این موضوع نیز میتواند بعنوان یک کار تحقیقاتی جداگانه ای تعریف شود.


    تازه ترین اخبار