امروز: شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ | ۰۸:۱۳:۳۳  آخرین بروزرسانی : آبان ۳۰ام, ۱۳۹۰
سرخط خبری :
تبلیغات
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ | کد خبر : 9515
    ارسال خبر چاپ خبر
  • درگذشته های دور هر بار از کسی سئوال می شد که سخت ترین کار دنیا چیست ؟ در پاسخ می گفت: بحث و گفتگو با انسان کج اندیش و یا انسان متحجری که تعصب چشمان او را کورکرده و یا انسان منافقی که بطور عمدی خود را به خواب غفلت زده است . اما امروز…

    درگذشته های دور هر بار از کسی سئوال می شد که سخت ترین کار دنیا چیست ؟ در پاسخ می گفت: بحث و گفتگو با انسان کج اندیش و یا انسان متحجری که تعصب چشمان او را کورکرده و یا انسان منافقی که بطور عمدی خود را به خواب غفلت زده است . اما امروز یک مورد را هم به آن اضافه می نمایم و آن نقد منصفانه است .
     براستی که رعایت عدل وانصاف در بیان و نوشتار به منظور انجام یک نقد مصفانه به نحوی که مخاطب آزرده خاطرنشود و خواسته منتقد هم که همان اصلاح و سازندگی و اثربخشی و انتقال دانسته ها می باشد محقق گردد از مشکلترین امور فعلی است.
    نقد منصفانه و صحیح به دور از هیاهو، جنجال آفرینی و جوسازی، تاثیر بسزایی در جلب اعتماد مردم و افکار عمومی خواهد داشت.
    نقد منصفانه نباید یکطرفه باشد زیرا در آن باید نقاط مثبت و ضعف با یکدیگر بیان شود وبیان ضعف های کوچک، همراه با بزرگ نمایی و جو سازی به دور از انصاف، وجدان و اخلاق اسلامی و انسانی است.
    دریک نگاه کلی، نقد به این معنی است که چگونه بودن یک تفکر، یک فرد، یک موضوع و یک اندیشه را مثل آینه‌ای روبروی خود او قرار دهیم و از منظری دیگر به او بنمایانیم.

    با این تفاوت که آینه هر چیزی را همان‌گونه که هست منعکس می‌کند، ولی در نقد هر کس آن چیز را از منظر خودش می‌نمایاند. به عبارت دیگر نقد عبارتست از این که نقد شونده، تفکر، اندیشه، چگونگی بینش و رفتار خودش را در دیگران ببیند و چون دیگران متعدداند، نقد می‌تواند متعدد باشد.
    آنچه در شرایط زمانی فعلی برای خانوده تنیس روی میز در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که انتقاد نباید غیر منطقی و ناجوانمردانه باشد خصوصا اینکه انتقاد منطقی تنها در فضای آرام، موثر واقع خواهد شد.
    هرچند ذکر این نکته هم  برای مسئولان محترم فدراسیون تنیس روی میزضرورت دارد که گوش کردن از حرف زدن مشکل تر است! نداشتن گوش شنوا یکی از دلایل مهمی است که باعث می شود طرفهای مورد اختلاف  در تنیس روی میز یکدیگر را عصبانی کنند…
    جامعه علمی و ارزشی تنیس روی میز  یقین بداند که نقد منصفانه باعث پویایی هرچه بیشتر  فضای تنیس روی میز خواهد شد اما منظور ما نقد منصفانه بود نه خدای نکرده تحلیل مغرضانه.
    نقد منصفانه مشکلات و مسایل موجود در فضای تنیس روی میز  را به پویایی و  درارایه راه حل های کاربردی کمک می کند. نقد مغرضانه در حقیقت نقد نیست و با نیت سوء بیان می شود که این موضوع در اخلاق رسانه ای جوامع اسلامی راهی ندارد.
    چالش جدی‌ای که فضای رسانه‌ای و باندی  تنیس روی میز کشور ما با آن مواجه است جو ناسالم تخریب است. بسیاری از آن چه رسانه ها و حتی مسئولین علیه یکدیگر به کار می گیرند نقد شناخته نمی‌شود و هدفی جز تضعیف یا بیرون کردن رقیب از صحنه ندارد.
    بنابراین برای پاکیزه ساختن فضای ورزشی تنیس روی میز از این آفت زشت و زننده راهی جز حرکت به سمت «نقد منصفانه» و تبدیل کردن آن به یک «فرهنگ سازنده» وجود ندارد. مقدمه این راه نیز پیش از هر چیز شناخت محققانه «نقد» و اصول آن است.
    نباید فراموش کنیم که حاشیه سازان، جوسازان و منفی بافان در همه ایام و دوران وجود دارند وخواهند داشت ؛این ما هستیم که نباید مستمسک وبازیچه این افراد باشیم چرا که خانواده تنیس رو ی میز همیشه ماندگار است.

    مدیر سایت : سید منصور علوی

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
    برای اشتراک این مطلب در فیس بوک کلیک کنید
    برچسب ها :
    نظرات کاربران در "ضرورت گسترش روحیه نقد و انتقادپذیری"
    1. amidi گفت:

      با سلام مسلما داشتن گوش شنوا پسندیده و خوب است انشاالله خدا توفیق دهد ما هم سمیع باشیم.در یک فدراسیون خیلی کارهای دیکر سازماندهی و اجرا میشود که ربطی به ان رشته مربوطه ندارد.این جمله فقط من باب تذکر بود و گرنه میدانم که روال بحث ادامه دار است و گوش شنوا برای حرف ،چه با حساب وچه بی حساب کم است


    تازه ترین اخبار